Värmebehov vid kallt väder

Milosari

Trådstartare
Jag har tältat en del med vovvarna denna sommar och det har varit riktigt mysigt. Men jag har lite svårt att bedöma om nätterna är för kalla? När vi tränade mycket och de spenderade tid i bilen var det back on track fleece som gällde ner till det började närma sig nollan, sedan åkte vintertäcket på. I natt var det bara ca 10 grader, men de ligger å andra sidan på tjocka fårfällar vilket de inte gjorde i bilen. Jag vaknade när det var som kallast och hade jättedåligt samvete, de hade rullar in sig som kringlor (för att bevara värmen?) men vaknade inte.

Hur tänker ni kring temperaturer och värmebehov? Mina har dubbel päls och hyfsat rikligt av den.
 
Jag har tältat en del med vovvarna denna sommar och det har varit riktigt mysigt. Men jag har lite svårt att bedöma om nätterna är för kalla? När vi tränade mycket och de spenderade tid i bilen var det back on track fleece som gällde ner till det började närma sig nollan, sedan åkte vintertäcket på. I natt var det bara ca 10 grader, men de ligger å andra sidan på tjocka fårfällar vilket de inte gjorde i bilen. Jag vaknade när det var som kallast och hade jättedåligt samvete, de hade rullar in sig som kringlor (för att bevara värmen?) men vaknade inte.

Hur tänker ni kring temperaturer och värmebehov? Mina har dubbel päls och hyfsat rikligt av den.
Mina hundar med dubbelpäls låg ofta och sov ute vid 5-10 grader. Men om du är orolig så kan du ju låta dom sova med täcke på. :)
 
Jag har tältat en del med vovvarna denna sommar och det har varit riktigt mysigt. Men jag har lite svårt att bedöma om nätterna är för kalla? När vi tränade mycket och de spenderade tid i bilen var det back on track fleece som gällde ner till det började närma sig nollan, sedan åkte vintertäcket på. I natt var det bara ca 10 grader, men de ligger å andra sidan på tjocka fårfällar vilket de inte gjorde i bilen. Jag vaknade när det var som kallast och hade jättedåligt samvete, de hade rullar in sig som kringlor (för att bevara värmen?) men vaknade inte.

Hur tänker ni kring temperaturer och värmebehov? Mina har dubbel päls och hyfsat rikligt av den.

Mina puttar undan fällar och liknande i bilen när det blir varmare än 10 grader. Den gamla tiken får täcke på i bilen vid 0 eller kallare. Den yngre blir för varm om jag försöker täcka innan -10. Därmed skulle jag inte oroa mig över att tälta med hund så länge det är plusgrader.

Kompisens hund sover ute på taket till sin koja i -20, men han står också i hundgård på dagarna.

Alla hundar är Schäfrar.
 
Mina hundar med dubbelpäls låg ofta och sov ute vid 5-10 grader. Men om du är orolig så kan du ju låta dom sova med täcke på. :)
De sover redan med BoT Fleece 🙈. Mest jag som är hönsig iom ålder och så. Jag frös själv rätt mycket i natt, med tröja ovanpå pyjamas och sovsäck.
 
Mina puttar undan fällar och liknande i bilen när det blir varmare än 10 grader. Den gamla tiken får täcke på i bilen vid 0 eller kallare. Den yngre blir för varm om jag försöker täcka innan -10. Därmed skulle jag inte oroa mig över att tälta med hund så länge det är plusgrader.

Kompisens hund sover ute på taket till sin koja i -20, men han står också i hundgård på dagarna.

Alla hundar är Schäfrar.
Schäfrar har ännu tjockare päls. Har aldrig upplevt att kelpiesarna fryser (eller blir för varma för den delen) men de matchar inte en välpälsad schäfer
 
Min enkelpälsade hund fryser så fort han är stilla, speciellt alltså på natten. Vi har gjort en utenatt i månaden nu under året och han sov i bomullsoverall OCH fodrat täcke (på ett liggunderlag med R-värde 5) även nu senaste natten i juli, där det nog inte gick under 10 grader. Han skakar när han fryser, så det är lätt att veta när han är för dåligt påpälsad.

Min tanke är alltså att om dina hundar inte ligger och huttrar så har de det ganska bra. Om du känner dig orolig kan du lägga någonting över dem, typ en fleece, som hjälper till att minska värmeförlusten. Skulle det bli för varmt så kan de lätt flytta sig ut från den. Se också till att de inte tappar värme mot marken, så de har en bra barriär även nedåt.
 
Jag brukar känna på hundarnas tassar och öron när vi tältar. Känns de normalt varma så är hundarna troligen detsamma.

Sedan har jag både sovsäck och täcken till mina, men så är de ju också skapta för att göra av med värme enkelt, inte för att kunna behålla den...
 
Jag brukar känna på hundarnas tassar och öron när vi tältar. Känns de normalt varma så är hundarna troligen detsamma.

Sedan har jag både sovsäck och täcken till mina, men så är de ju också skapta för att göra av med värme enkelt, inte för att kunna behålla den...
Vad har du för sovsäck? :)
 
Dubbelpälsad hund här av spetstyp (isländsk fårhund). Har aldrig reflekterat över att han fryser överhuvudtaget! Han är med ute på gården när jag är ute och fixar i stallet, rider etc. och det kan ju bli åtskilliga timmar vissa dagar. Även vid -10 kan han liksom lägga sig i en snödriva med sitt tuggben :D Äger inte ens ett täcke! Vårt problem är snarast värme - är det varmare än +20 behöver jag fundera över hur vi gör med promenader och löprundor.
 
Jag har tältat en del med vovvarna denna sommar och det har varit riktigt mysigt. Men jag har lite svårt att bedöma om nätterna är för kalla? När vi tränade mycket och de spenderade tid i bilen var det back on track fleece som gällde ner till det började närma sig nollan, sedan åkte vintertäcket på. I natt var det bara ca 10 grader, men de ligger å andra sidan på tjocka fårfällar vilket de inte gjorde i bilen. Jag vaknade när det var som kallast och hade jättedåligt samvete, de hade rullar in sig som kringlor (för att bevara värmen?) men vaknade inte.

Hur tänker ni kring temperaturer och värmebehov? Mina har dubbel päls och hyfsat rikligt av den.
Jag hade slängt över en filt utöver fleecetäckena. Då kan de gå undan om det blir för varmt.
 
Min enkelpälsade hund fryser så fort han är stilla, speciellt alltså på natten. Vi har gjort en utenatt i månaden nu under året och han sov i bomullsoverall OCH fodrat täcke (på ett liggunderlag med R-värde 5) även nu senaste natten i juli, där det nog inte gick under 10 grader. Han skakar när han fryser, så det är lätt att veta när han är för dåligt påpälsad.

Min tanke är alltså att om dina hundar inte ligger och huttrar så har de det ganska bra. Om du känner dig orolig kan du lägga någonting över dem, typ en fleece, som hjälper till att minska värmeförlusten. Skulle det bli för varmt så kan de lätt flytta sig ut från den. Se också till att de inte tappar värme mot marken, så de har en bra barriär även nedåt.
Ja jag ska kanske tänka mer på att isolera under i deras tältdel. De har öppet in till sig så de kan gå ut i mellandelen eller t o m utomhus om de vill. De brukar flytta runt lite så jag tror att en filt åker av rätt fort.
 
Sover man ute brukar det vara markkyla som ställer till det mest. För människor är det många som klagar på att sovsäcken inte håller måttet, när problemet är att man har för dåligt liggunderlag. Jag skulle helt klart satsa på underlag i första hand, det kan ju inte heller bli "för varmt" som täcken kan bli.
 
Jag bor så att hundarna har fri tillgång till ute eller inne, och jag har tre hundar med helt olika pälsar - labradorpäls, pudelpäls och något som mest liknar aussie/spetspäls. Olika ålder också. Den äldsta hunden, 10 år nu och med labradorpäls, fryser lättare pga åldern (dvs hon har ändrat beteende de senaste åren) och skulle inte välja att ligga utomhus om det börjar bli kallt utan föredrar att vara inomhus (om det inte är sol hon kan sola sig i). Pudeln däremot kan ligga ute och sova i ett väderskyddat utrymme, eller i soffan i uterummet, även om det är minusgrader ute, och hon verkar vara mer brydd om det är för varmt. Yngsta hunden med aussie/spetspälsen verkar inte bry sig det minsta om kyla, även hon är mer påverkad av värme.
 
Jag har inte tänkt att kringla innebär kallt utan mer bekvämt, min husky ligger i kringla ibland mitt i sommaren också och han är ju absolut inte kall. :)
Det är nog olika hur de sover, men mina ligger på sidan i vanliga fall så jag tolkar det som att de ville hålla värmen när de rullade ihop sig .
 
Sover man ute brukar det vara markkyla som ställer till det mest. För människor är det många som klagar på att sovsäcken inte håller måttet, när problemet är att man har för dåligt liggunderlag. Jag skulle helt klart satsa på underlag i första hand, det kan ju inte heller bli "för varmt" som täcken kan bli.
Jag har ett sånt där uppblåsbart till mig själv, är för gammal för att ligga hårt. Jag tycker att det isolerar rätt bra från markkylan. Men vanliga liggunderlag är kanske tillräckligt till hundarna? I kombination med tjocka fårfällar då. Eller rekommenderar du något annat?
 
Du behöver inte be om ursäkt? Det kan ju vara andra som läser här och det stämmer kanske på deras hundar även om det inte stämmer på mina.
Jo, men jag insåg ju nu efteråt att jag skrev det som att alla är som min, när det ju inte är så, och du dessutom redan vet detta om kringla. Blev tokigt att göra så, vilket var fel.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp