Värme, svullnad och hälta= vrickning?

Lotus

Trådstartare
Kom till stallet ikväll och möttes av en halt kuse. Tror han måste ha åstadkommit det i hagen med kompisen, de brukar busa. Inga sår eller annat, men hälta och han försöker avlasta benet genom att sätta ut det utanför kroppen(framben), linkar när han går. Varm och svullen över senan och hov- och kotled, tydlig puls vid karleden. Är det troligaste en vrickning, eller vilka förslag har ni?

Behandling?

Nej nej, inte hovböld, det kan jag äta upp min hatt (om jag hade någon) på. Hela benet upp till knät var varmt och lite svullet, mest kring kot- och kronled, inte hovleds om jag råkade skriva tidigare.

Är hästen skodd?
Jag har endå sett hästar svullna till knäet som haft just böld.
Vänl Stally

Hovböld. De brukar väl inte svullna av en vrickning, inte har mina gjort det i alla fall?

Jag tror inte heller på vrickning. Pållan vrickade sig och var varken varm, svullen eller hade ökade puls. Däremot var hon kraftigt halt redan i skritt. Däremot har din häst alla symptom för hovböld.

Min svullnade rejält över kotan och en bra bit upp, när han vrickade sig. Det var en kraftig vrickning och han var ordentligt halt.
Så visst kan de svullna om de vrickar sig!

Min häst har precis vrickad sig och har också svullnat upp från kotan och en bit upp över senorna.

Det är inte ovanligt att man svullnar upp vid en stukning/vrickning. Se på dig själv, när vi stukar oss så kommer samma symptom på oss.

Jag tycker också att det låter som en typisk vrickning.
Min häst vrickade sig i hagen men var svår att ställa diagnos på eftersom svullnaden hunnit gå ner. Efter utredning kom de fram till kotledsvrickning och är nu bra efter vila och kortisonn

Okej... *kryper till korset*

Har pratat med vet och hon sade att svullnad tillknät inte var så ovanlig vid hovböld. Ska vistera i em. Och ja, hästen är skodd och ska skos om nästa vecka.

Morgonstatus: ung som igår kväll, inte sämre iallafall trots stillastående hela natten och gammal kuse. Varm och lite svullen, halt, bättre på mjukare underlag än i stallgången men han rör sig iofs alltid mjukare på mjukare underlag än hårt.

Men jag ifrågasatte också detta, och min veterinär menade att hästar inte går att jämföra med människor. (hlet naturligt).
Däremot tror jag många tror att sin häst vrickat sig när det i själva verket är en hovböld, som går över av sig själv.

Har man sett hur lederna på en häst ser ut inuti så inser man att det ska mycket till för att de regelrätt ska vricka dem. Både själva leden i sig och sen alla senor och ligament som skyddar och håller ihop lederna. Ska man jämföra våra vrickningar så får man gå till hasen på en häst, det är motsvarande våran fotled anatomiskt sett.

Skulle nog också misstänka hovböld, möjligtvis en sträckning men det ger sällan puls utan just svullnad och värme.

Det har du säkert alldeles rätt i.
Hoppades faktiskt på en hovböld trots allt, men jag tror inte det är det. Ingen feber, visar inget när jag försöker klämma med visitertång (fast jag vet ju inte alldeles säkert hur man gör heller). Är inte lika svullen idag, varm på baksidan av senan men mest runt karleden tror vi att vi tycker. Det gör mig jätterädd, hade en häst på foder för några år sedan som fastnade i hagen och skadade ligamenten runt karleden illa. Det slutade inte bra, om man säger så. Vill INTE att samma sak ska ha hänt igen.

Min medryttare hade klättrat i ett sandtag dagen innan jag upptäckte hältan - kan det vara en överansträngning som visar sig en dag efter såhär tydligt?

Jag tycker du skall lägga jodopaxomslag,och se till att han rör sig ordentligt.(Förr i tiden lade man Kreolin,finns inte längre).Sedan kan du väl be din hovslagare komma lite tidigare så kan han kanske avgöra saken.
Jag har haft hästar med mystiska hältor som bara vilat ett tag sedan blivit bra bara.
Vänl.Stally (omslaget runt foten förståss)

När jag fråga de vet idag tyckte hon boxvila om jag inte hittade någon temp eller ömmande punkt i hoven. Fast jag har haft honom i minihage, vill inte ha honom inne. OM det är en vrickning - ska han röra sig då, är det inte lite tidigt? Är det hovböld är jag med, men tänk om.... Jag är mer rädd för ledskada elelr ligamentskada än hovböld.

Vrickning eller hovböld. KYL, KYL, KYL så har du gjort vad du kan OM det är en vrickning. Ta ut vet (eller hovis, som ju kan se om det är en hovböld o isåfall åtgärda den) o kolla hästen omgående för diagnos o behandling.

tråkigt att han inte är frisk... ungponnyn ja red förr fick en hovböld vi trodde de va en vrickning för hon reagerade inte när hovis klämde med visitertången.. den låg så djupt in i hoven så dom hitta den inte.. vi tog till å med plåtar för vi trodde att de va nått riktigt illa med henne.. tog väl ugefär 1 vecka sen då jäklar sprack hovbölden.. ut ur ena ballen.. hur äckligt som helst.. iof så gick hon sämst när de blev mjuk underlag för då blev de tryck på hela sulan.. vid hårt underlag fås enbart tryck där skon sitter.. typ.. hoppas du hittar va de är..

Uppdaterar igen.
Söndag: Klart bättre, inte svullen men lite varm över kotan och karleden, fortfarabde lite halt men betydligt bättre. Märks mest när han vänder, har dock inte travat honom utan bara skrittat lite. Avvaktar ett tag till i liten hage, men är inte så orolig längre.

Det måste nästan ha varit en vrickning, va?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en 10 årig valack som jag tog in från betet idag för borstning. Han gör alltså ingenting just nu i motionsväg utan skrotar...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 182
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 407
Hästvård Hästen brallade till igår när jag busade runt i hagen med mina två. Hon snubblade till och stampade sig på framhoven. Jag tog då in...
Svar
9
· Visningar
1 157
Hästvård Vill bara poängtera att vi varit inne med vår häst en gång för bedömning och ska in en gång till om några dagar men jag vill ändå höra...
Svar
16
· Visningar
1 439
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka