Värme spinoff; Vatten?

pixietail

Trådstartare
Min plutt är 4,5 månad och det är som ni säket märkt _varmt_. Varje dag tror jag att "idag måste det vara den varmaste dagen i år", men nästkommande dag är det ännu lite varmare.
Tycker ändå plutt tar det hyfsat bra, ligger i vit tshirt och blöja på handdik eller lakan, i det svalaste rummet i huset, eller i skuggan ute. Hon äter som hon ska, men vissa stunder på dagen blir hon hemskt gnällig och varm.

Hon är ju i den åldern nu man kan ge lite vatten. Hon äter på flaska sedan innan (får NAN2). Men när jag erbjuder flaskan med vatten i så tittar hon på mig som om jag vore den elakaste och dummaste mamman i hela världen som försöker lura henne :crazy: :angel:

Det känns som om jag tankar i henne mer ersättning än hon behöver i värmen. Hur kan man "lura i" henne extra vatten/värska?

Sv: Värme spinoff; Vatten?

Barn som helammas eller motsvarande (=ersättning) ska inte behöva mer vätska än amningen/ersättningen ger. Ge henne så mycket hon vill ha bara så täcks nog behovet upp!

Vatten verkar ta ett tag att vänja sig vid. Vår son var skeptisk i början, men nu är det jättegott! (Han är 8 månader och äter vanlig mat sen ca 4-5 månaders ålder. Och delammas).

Det tar ett tag innan de vänjer sej vid vatten. Sam tuggar mest på flaskan och undrar vad det är för päckel som kommer ut :D

Man kan inte spä ut ersättningen lite? När det var så där jättevarmt åt Sam inte speciellt mycket på dagarna utan tankade i sej desto mer på kvällarna. Nu har jag ju inte värmeproblemet här eftersom jag bor på Irland - världens regningaste ö :D

Hon har börjat med smakisar sedan några veckor om det gör någon skillnad, drar i sig en hel smakportion gröt eller motsvarande per dag. Så även om hon hade ammats skulle det väl inte räknats som helamning nu längre?

Testat att ge henne vatten i pipmugg? Rasmus dricker inte vatten ur nappflaska men gärna ur pipmugg eller ur glas.

hej på dig..

Min kille är 2 månader och har fått vatten regelbundet sedan han föddes. prova ge med en tesked eller eller en "medecin-pip" funkade bättre för oss i början att han fick "lapa" det i sig. Bara det är avkokat och avsvalnat så...
men det vi oxå gör (har NAN1) är att fylla ca 20ml. för mycket vatten när vi blandar pulvert. Ingen risk för uttorkning då. tex. enl. tabellen skall det blandas 120 vatten och 4 mått. men då tar vi 140-150 vatten och fortf. 4 mått. funkar kanon för oss iaf. glöm inte att blanda som vanligt till natten bara (annars vaknar dom tidigare och vill ha mat) :angel:

men du kan oxå torka av henne med en fuktig trasa när hon är ute, för då svalkar vinden när det blåser lite.. eller lägga en ljummen och fuktig trasa på magen (om hon ligger på rygg) som får svalna på henne. Det gillar vår fast han vill ha en tunn, blöt lakansbit över ögonen oxå , då sover han om en klubbad anka.. :D )

men var ite rädd för att mixtra och exprementera lite. Lycka till med din varma småtting.:bump:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka