Värme-överkänslig Hund?

C

corno79

Jag har en Rhodesian Ridgeback hane (kastrerad) som är lite drygt ett år gammal. Saken är den att Billy är väldigt värme känslig.

Han kan ibland inte vara ute i mer än 10 minuter en kvart utan att han ligger platt fall och häser och andas tungt men snabbt.Det rinner saliv ur munnen på honom och tungan är nere i backen nästan.Han har alltid tillgång till vatten.
Han kan inte ligga bak i bilen längre utan får sitta fram hos mig närmast acn. Annars ligger han där bak och flämtar och väser. När han sitter fram i bilen blir han bättre.
Och det är ju nu det gäller med dessa temperaturer 20-30c.

Är vi på stranden så badar han och då blir han inte värmesjuk.
Han har alltid tillgång till kallt och fräscht vatten, jag lämnar honom aldrig i bilen ensam.

Är det någon mer som har en hund som är så här känslig mot värme?
Har ni några bra tips eller råd att dela med er av?
Vore jätte tacksam, man lider ju med stackars liten. Efter helgen så ringer jag nog även veterinär och rådfrågar. Tack på Förhand!

Sv: Värme-överkänslig Hund?

Jag har en greyhound som är överkänslig mot värme. Därför har han alltid sitt kyltäcke på sig när det är varmt och vi ska vara ute en längre stund. Bara en blöt frottéhandduk över sig. Den kyler ganska länge, och om den börjar torka så har vi vatten med oss så att vi kan hälla över honom. Perfekt om man ska vara länge ute i solen.

image-upload-30-729266.jpg

Utan det blir han ordentligt påverkad av värmen. Kan inte komma till ro, flåsar och piper. Med det på kan han ligga och sova i gräset och se ut som en riktig livsnjutare. :D

Tror du det där skulle funka på en långhårig hund i det här fallet en collie?:crazy:

Okej,va smart. Det ska jag testa. Hur gör du för att det inte ska ramla av? Använder du en valig frottehandduk?
Som tur är så älskar han att bada så det hjälper ju till att kyla ner honom. I helgen så har han envisats med att ligga i solen men han måste ju få välja själv var han vill ligga så jag har haft ett extra öga på honom men det har gått bra. Tur!

min hoffe är också mkt värmekänslig.

Jag rakar honom under magen,bakom armbågarna o innerlåren.

inte runt pung etc för jag har settt en solsvedd hanhund o det var ingen rolig syn..eller jo,det var det,men inte så kul för hunden som knappt kunde gå.

jag har även en filt me kristaller i som man blöter upp i bilen,och skall de vara ute länge så badar samtliga hundar först.

Filt med kristaller, det låter spännande. Kan man köpa sådana i vanliga hund-affärer eller är det något man måste beställa på speciellt ställe?
Jag testar gärna olika grejer som skulle kunna underlätta för honom.

Min ridgeback har det också jobbigt med värmen! (och de ska vara ökenhundar:)). Han är inte så gammal men det som funkat bäst nu när det blivit så varmt är att blöta honom och att ha kylduk på. På kvällarna ligger han halvvägs ute på balkongen....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka