värme och hundar

Sv: värme och hundar

Rottisen tycker det är jobbigt med värmen. Men jag tränar henne på kvällen i stället. Sen har jag köpt ett kyltäcke att ha med när man är ute på dagarna och sånt..

Min hund har otroligt svårt för värmen och kastar snabbt in handduken vid träning. Däremot har jag fått för mig att hundar med mer motor, arbetsvilja och förighet tar lite skit (värme tex) men tuffar på ändå. Focus har ju liksom fått en monterad jobb-knapp av mig, så han dör ordagrant i träning om det är för varmt :o

Min njuter av värmen så länge vi är utomhus men åker vi bil kan hon "skruva" lite på sig. Utomhus måste hon även ha solskydd av nåt slag (solskyddsfaktor el. tunn t-shirt).

okej själv har jag också en rottis vad är ett kyltäcke kostar var kan man köpa det

Han dricker lite mer än vanligt, men annars är det inga problem. :)

Det är faktisikt lite kul! Tiken äälskar värme och ligger och steker sig dagarna i ända. På vintern hittar hon solfläcker som hon lägger sig i. Älskar dessutom att bada bastu och hon sover under täcket. Får även akta så att hon inte kryper in i brasan..;) Men hon är väldigt kall och frusen av sig..

Hanen (obs! de är av samma ras) tål hur mycket kyla/snö som helst medans han ogillar värme och vill absolut inte ligga i solen.

//Gilly

Min hund är frusen och korthårig och hon DYRKAR solen. Finns det en liten solfläck inomhus på 2x2cm kan man ge sig fasen på att hon ligger där och "steker"...
Så värme är inget problem för hennes del..

I vanliga fall tycker dom att det är rätt skönt med värme. Mycket bättre att det är sommar än vinter. Dock har jag märkt på min högdräktiga tik att hon tycker att det är jobbigt nu, men det kan man ju förstå.

Min hund älskar värmen. Min låter som Gillys hund. Ligger under täcket och sover och finns det en liten solfläck hema så ligger hon garanterat där.

Mina hundar påverkas inte särskilt mycket av värme. De är lika aktiva, dricker lite mer och kanske inte orkar med lika tuff motion som vid svalare väder. De verkar gilla värmen och solar gärna.
De går helt klart att ha med sig på det mesta även då det är varmare.

Våran hund blir slö, så han ligger mest och sover på dagarna. På kvällarna är det lite mer fart på honom, och om han tycker att det blir alldeles för varmt så går han och tar sig ett dopp i ån som gränsar till tomten.

Labben tycker värmen är jobbig, tur att vi har en å som är längst ner i trädgården som han badar i när det blir för jobbigt. Men min tax är en soldyrkare, t.ex när det är säkert omkr 20-25 grader ute så kan han ändå gå å lägga sig å sova i växthuset, givetvis kollar jag upp honom så han inte blir överhettad.

Leonbergern ligger i skuggan på altanen & är än så länge helnöjd eftersom alla är ute & det än så länge är svalt i skuggan.. När det är riktigt varmt så flämtar hon så man tror hon fått ett astma-anfall :crazy: Då får hon helt enkelt minikorta promissar dagtid.

Dvärgpinschern vetitusan eftersom jag inte sett honom under sommaren än, men jag tror inte det lär bekomma honom ett skvatt. Kyla är mycket värre när man knappt har päls :p

Min chihuahua är hur värmetålig som helst. Hon söker sej till värme hela tiden. Låter precis som Gillys.

Min Jack Russell är lite mer känslig för värmen, men jag skulle inte säga att hon lider av den. Hon är nog mer normal, men att jag vänt mej vid chihuahuans värme-hysteri!

Voove blir lite trött, svart med halvlångt hår sm han har... och jag brukar spola av honom lite då och då, och så får han bada när vi rider förbi typ skogstjärnar eller är ute och går...

Lägenheten blir lite värre, där blir det varmt varmt varmt en sån här dag så det brukar vara att öppna allt som går och dra ner rullgardinerna och sen får han helt enkelt överleva...

Inga större problem här faktiskt.

Under stekhetaste timmarna på sommaren, görs dock inte så värst mycket med de flesta hundarna. Vallhundarna kan dock behöva jobba, vilket inte är någon större katastrof för dem. Så länge de har vatten att dricka (och helst bada i) ibland så gillar de läget ;)

Zebbe har lite svårt för värmen men de e bara för att han är så långhårig.. Han ligger helst i skuggan o latar sig.. Men när man ska kasta pinne med honom är det full rulle som gäller

Han har ljus och rätt tunn päls såhan klarar det bra. Brukar ligga mitt i solen och jäsa..

Vår hund är en tvättäkta soldyrkare! Inte förrän tungan hänger vid marken och släpar så går han och lägger sig i skuggan.

Förra sommarn när det var som varmast så letade han alltid efter någon solstrimma att lägga sig i även inomhus!

Så jag skulle nog vilja säga att han klarar värmen alldeles utmärkt! :)

/Timsetim

Liknande trådar

Övr. Hund om en jagande jakthund attackerar en kopplad hund på promenad?
2
Svar
27
· Visningar
2 055
Senast: Snurrfian
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 451
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
655
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka