Värme kamra!

Sv: Värme kamra!

zesel skrev:
Termografi är ett vetenskapligt redskap, så det är inte metoden i sig som veterinärer oftast är skeptiska emot.

Det som ses som ett problem är att det finns så många felkällor i undersökningen, och bara för att man ser ökad värmeutveckling runt en led tex, så kan det vara många olika strukturer som ger utslaget, och veterinär undersökning krävs för att ställa diagnos.

I Hbg arbetade/arbetar? vet. Tamas.T. som har forskat på termografi - han är expert! Det finns säkert fler vet. som kan detta. Ultuna har också en värmekamera, som används ibland som komplement, och vad jag vet så pågår forskning och utvärdering.

Jo men om vi ex ser mer värmeutveckling i hasen så kan dom ju kolla den lite extra.

För just nu behandlas det och nästa gång sitter det någon annan stanns.
Sen rörlighetstörningen hon har vid longering har dom inte hittat någon förklaring på:( :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Jag använde mig av Lennart som är pappa till den andra killen, han tog 700:- och då var det även behandlingen med laser i det priset och han gick igenom hela min ponny, tog ca 45 min... Ska få bilderna med post den här veckan(idag) jag fick även se i kameran efter varje bild

Kolla om veterinärkliniken inte innehar en värmekamera, för dessa lösspringande diagnoserare skall man vara försiktig med. Inte helt ovanligt med feldiagnos vid dessa undersökningar, men det finns klliniker med behörigt utbildad personal som kan göra en korrekt undersökning och bedömning med värmekamera.

Ultuna har värmekamera, de kan inte vara den enda kliniken i landet med en sådan.

Jo men om vi ex ser mer värmeutveckling i hasen så kan dom ju kolla den lite extra.

Vilket inte innebär att diagnosen och behandlingen blir korrekt, min pålle fick diagnosen sträckning när hon i själva verket hade erlichea.

Nu är jag hemma igen

Hon hade ökad värme mitt på ryggen och vänster bakknä.
Han skulle titta igenom bilderna i lugn och ro hemme och skicka en raport och bilderna till min Meil.

Sen ska jag och två andra köra samlad trupp upp till kliniken i halmstad.

Men det ska bli spänade att se vad Vet säger om bilderna på tidag :D ;)

Vi har haft en kille ute.. Han tog inget betalt för fotgraferingen utan bra ifall vi sedan ville gå vidare och behandla med nån typ av IR redskap.. Inte säker på vad det var.. Men i vilket fall som helst så gav det utslag på exakt de ställen som vr kiropraktor redan berättat att han har problem med så det ska nog iaf gå att a reda på vart det onda finns!

Då han var hos oss hade jag ett grymt ryggskott och han frågade om han inte kunde få fota min rygg och den var RÖD RÖD RÖD kan man säga.. Så visst fungerar det!

Capable Case skrev:
Vi har haft en kille ute.. Han tog inget betalt för fotgraferingen utan bra ifall vi sedan ville gå vidare och behandla med nån typ av IR redskap.. Inte säker på vad det var.. Men i vilket fall som helst så gav det utslag på exakt de ställen som vr kiropraktor redan berättat att han har problem med så det ska nog iaf gå att a reda på vart det onda finns!

Då han var hos oss hade jag ett grymt ryggskott och han frågade om han inte kunde få fota min rygg och den var RÖD RÖD RÖD kan man säga.. Så visst fungerar det!

Okej.
Han som var hos oss tog lite över 2000kr

Hej Fladde!
Vilken klinik i Halmstad ska du åka till?
Lycka till, hoppas ni "ringat in" Problemet nu! :bump:

tio-i-tre skrev:
Hej Fladde!
Vilken klinik i Halmstad ska du åka till?
Lycka till, hoppas ni "ringat in" Problemet nu! :bump:

Tror den heter euor-vets..

Jo vi får se.
Jag får bilderna+rapporten senare idag..

mysko skrev:
:confused: :confused: 2000:- :confused:
Hon som var ute hos mig tog 500:- tycker inte att 2000 är ett rimligt pris.

Här ndär jag bor är ALLT överpris.
En kiopraktiker kan kosta upp till 3000kr.

*jösses* :eek: det var det värsta jag hört, det är väl ändå inte möjligt. :confused:

Då kan det löna sig för dig att lasta lilla pållen i kärran och åka några mil, du lär tjäna storkovan på det. :idea:

Jo jag vet;)

Folk är som galna här.
Allt som är DYRT måste vara bra!

3000 för kiropraktor!!
Bästa alternativbehandlaren - en kiropraktor - som jag har haft ut har tagit 350 och nu senast 400. Dessutom har han en egen liten klinik för människor och undervisar på kiropraktorhögskolan...
Tur att jag inte bor där du bor - har haft ute kiropraktorn ungefär varannnan månad nu i ett år - som student skulle jag ha varit ruinerad.

Fladde skrev:
Här ndär jag bor är ALLT överpris.
En kiopraktiker kan kosta upp till 3000kr.

Kan inte alls vara möjligt, jag har oxå bott iskåne och inte är det dyrare där än någonannanstans, du måste blivit lurad helt enkelt.

Det är ju fantastiskt att du tänker åka till en annan klinik nu äntligen, hur kommer det sig?? Du stenvägrade ju där ett tag ;)

fast det blir ju knappast 1500 kr dyrare bara för att du bor där du bor, det finns ju något som heter taxa.

klinikfrågan då?? Hur fick du ditt förnuft till fånga :p

fio. skrev:
klinikfrågan då?? Hur fick du ditt förnuft till fånga :p

Vi åker upp till hbg imorogon för att se.

För jag hört mycket bra om denna kliniken och ska jag byta så är det ditt.

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 054
Senast: fio
·
Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
218
Senast: casio01
·
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 298
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Guldfasanerna