F
Fladde
Hur går det till när manm tar bilder med en värmekamra och vad kan man se?
Det kommer ut en kille imorgon och gör det på min häst..
Det kommer ut en kille imorgon och gör det på min häst..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Snobben skrev:Tänk på att låta din häst stå inne(utan drag) & utan täcke osv en bra stund innan,annars kan det ge fel utslag!
Lycka till!Skriv gärna hur det går!
Vi ska också göra en thermografi,har inte blivit av bara än!
zesel skrev:Värmekamera kan vara ett bra komplement till andra undersökningar, men bildtolkningen måste göras av expert. Det man kan se är ökad eller minskad värmestrålning i olika områden, som visas med hjälp av ett datorprogram som färger.
Det är inte lätt att tolka vad som avviker från det normala, och metoden kan lätt påverkas av drag och andra omgivningsfaktorer.
Jag anser att det måste vara en veterinär med kunskap om metoden som avgör hur betydelsefulla eventuella fynd är.
Ämelie skrev:min vet. sa ungefär samma sak då vi använde värmekamera... men man kan ju iaf få någonting att "gå på"...
Fladde skrev:Jag tycker det är värt ett försök då nästan vet har tappat hoppet på att min häst ska bli bra.
Huntress skrev:Jag fick min häst undersökt med värmekamera och det gick jättebra! Man ska bara tänka på att hästen ska stå i samma miljö (stallet) i ca 30 minuter innan undersökningen, inga täcken och inget drag (öppna dörrar osv).
GaurdianAngel skrev:De log lite muntert när jag visade bilderna/förklarade vad värmekameran sett. Men det var ju några år sedan nu. Antar att vet. har fått en mer positiv syn på thermografi.
Den vet. jag hade har nog ändrat uppfattning i alla fall, då det i båda hästarnas fall visade sig att kameran hade rätt.
Jimmy sa till mig att han skulle åka runt och visa upp thermografi för olika vet.kliniker. Vet inte om han gjorde det. Men förhoppningsvis.
Termografi är ett vetenskapligt redskap, så det är inte metoden i sig som veterinärer oftast är skeptiska emot.Fladde skrev:Vi får hoppas han vissat upp det i H-borg
Han som ska göra på min har precis börjat och skulle ge oss ett bra pris om han fick använta bilderna i sin annons..