Värme kamra!

F

Fladde

Hur går det till när manm tar bilder med en värmekamra och vad kan man se?

Det kommer ut en kille imorgon och gör det på min häst..

Sv: Värme kamra!

Thermografi! Vad bra! Att ingen har tänkt på det tidigare (Läs jag själv :crazy: )

Man kan se på bilder som är infärgade efter var hästen har problem så tex: om det sitter i ländryggen kommer det att vara färgat rött där.

Jag har lite brått så förklaringen suger, jag vet...hoppas någon annan kan ta den seriöst!

Lycka, lycka, lycka till!!!!!

Okej.

Jag hoppas han kan se var hon har ont så blir det mycket lättare..

Tänk på att låta din häst stå inne(utan drag) & utan täcke osv en bra stund innan,annars kan det ge fel utslag! :idea:

Lycka till!Skriv gärna hur det går! :)

Vi ska också göra en thermografi,har inte blivit av bara än!

Snobben skrev:
Tänk på att låta din häst stå inne(utan drag) & utan täcke osv en bra stund innan,annars kan det ge fel utslag! :idea:

Lycka till!Skriv gärna hur det går! :)

Vi ska också göra en thermografi,har inte blivit av bara än!

Jag lovar skriva hur det har gått.

Det skulle vara en otrilig lättnad om dom hittade var det satt..

Våran ponny blev "fotad" med värmekamera i tisdags, han har under vintern visat ett obehag vid ridning, han är INTE halt, men markerar att nåt inte är OK.. Han har fått vila, LÄNGE, fått massage & akupunktur regelbundet, han är stel i hela överlinjen, vet. har undersökt honom, men inte hittat nåt som är fel.. Vi ska åka till klinik för att röntga honom, men eftersom att han inte är tydligt halt och vi inte riktigt vet var man ska ta plåtar, så tog vi ut den här killen med värmekameran, han "fotade" hela ponnyn i olika vinklar, han gav "utslag" på hö sida av bogen, ner i hö fram ben, insidan av låren bak och ner i vä bakben och hov. Då vet ju lite mer var man kan koncentrera röntgen på.. Jag vet ärligt talat inte hur pålitligt el seriös den här metoden är :confused: , men för våran del känns det som att vi ändå fick nåt att gå på..

Tänk på att hästen helst ska vara klippt, el iaf jämntjock i pälsen, att det inte är för kallt och dragit där ni är och att ni har gått om svängrum och att solen inte lyser in..

Lycka till!! :banana:

Värmekamera kan vara ett bra komplement till andra undersökningar, men bildtolkningen måste göras av expert. Det man kan se är ökad eller minskad värmestrålning i olika områden, som visas med hjälp av ett datorprogram som färger.

Det är inte lätt att tolka vad som avviker från det normala, och metoden kan lätt påverkas av drag och andra omgivningsfaktorer.

Jag anser att det måste vara en veterinär med kunskap om metoden som avgör hur betydelsefulla eventuella fynd är.

Senast ändrad:

zesel skrev:
Värmekamera kan vara ett bra komplement till andra undersökningar, men bildtolkningen måste göras av expert. Det man kan se är ökad eller minskad värmestrålning i olika områden, som visas med hjälp av ett datorprogram som färger.

Det är inte lätt att tolka vad som avviker från det normala, och metoden kan lätt påverkas av drag och andra omgivningsfaktorer.

Jag anser att det måste vara en veterinär med kunskap om metoden som avgör hur betydelsefulla eventuella fynd är.

min vet. sa ungefär samma sak då vi använde värmekamera... men man kan ju iaf få någonting att "gå på"...

Ämelie skrev:
min vet. sa ungefär samma sak då vi använde värmekamera... men man kan ju iaf få någonting att "gå på"...

Jag tycker det är värt ett försök då nästan vet har tappat hoppet på att min häst ska bli bra.

Fladde skrev:
Jag tycker det är värt ett försök då nästan vet har tappat hoppet på att min häst ska bli bra.

Tycker absolut att det är värt ett försök! men ville bara få fram att det inte visar 100% rätt...

Jag fick min häst undersökt med värmekamera och det gick jättebra! :) Man ska bara tänka på att hästen ska stå i samma miljö (stallet) i ca 30 minuter innan undersökningen, inga täcken och inget drag (öppna dörrar osv). :)

Huntress skrev:
Jag fick min häst undersökt med värmekamera och det gick jättebra! :) Man ska bara tänka på att hästen ska stå i samma miljö (stallet) i ca 30 minuter innan undersökningen, inga täcken och inget drag (öppna dörrar osv). :)

Okrj.
Kan den stå i sin box dom 30 min innan eller måste man ställa upp den på gången i 30min?

Jag har gjort det på alla mina hästar. Tycker metoden är super! När jag tävlade kollade jag igenom hästarna regelbundet. Tack vare denna metod kunde jag hitta 2 skador på 2 av hästarna som jag inte skulle hittat annars.
Skador som vet. inte skulle hitta då hästarna inte visade några hältor. Tack vare att jag kunde peka på var de skulle leta hittades felen.

Antar att det är samma kille som åker runt, han var i alla fall ensam om Thermografi när jag använde honom senast för 2 år sedan. Det är han och hans pappa som fixar.

Jag betalade 200-400 :- /gång. Men jag tror att jag fick specialpris, dock ej säker. Sedan beror det på hur mycket du vill "fota". Helkropp eller bara fram, bak, ben m.m

Lycka till!

Säg till att Du vill titta i kameran också, så att Du själv ser hur hästen ser ut, eller be han skriva ut det på papper (kostar lite extra)

antar att ni redan hittat Jimmie´s hemsida (han håller på med värmekamera), annars är den www.lindstromsditi.com
Det var även ett reportage om honom i ett nummer av Stallmagasinet förra året. Där står allt förklarat, lösnummer kan beställas från tidningen om man vill.

Jag betalar ca 500 kr för en undersökning och då har jag fått bilderna med tillhörande kommentarer på mail efteråt. Tjejen som kommer till mig gör även behandlingar med biolight, massage, akupressur mm. Dessutom samarbetar hon med en kiroprakter som gör kompletterande behandlingar vid behov. Vi mitt fall har värmekameran bekräftat var min häst har sina problem (i ett bakknä samt en framkota).

Det låter ju bra:)

Jag skulle bli väldigt glad om man hittade var min häst har ont då hennes inflamationer bara vandrar runt(länden, ryggen kotan och knäet+ at hon har en rörlighetstörning) så det måste sitta något någonstans.

Vet ni vad vetrenärena brukar ha för inställning till detta om man kommer med en bild?

De log lite muntert när jag visade bilderna/förklarade vad värmekameran sett. Men det var ju några år sedan nu. Antar att vet. har fått en mer positiv syn på thermografi.

Den vet. jag hade har nog ändrat uppfattning i alla fall, då det i båda hästarnas fall visade sig att kameran hade rätt. :D

Jimmy sa till mig att han skulle åka runt och visa upp thermografi för olika vet.kliniker. Vet inte om han gjorde det. Men förhoppningsvis.

GaurdianAngel skrev:
De log lite muntert när jag visade bilderna/förklarade vad värmekameran sett. Men det var ju några år sedan nu. Antar att vet. har fått en mer positiv syn på thermografi.

Den vet. jag hade har nog ändrat uppfattning i alla fall, då det i båda hästarnas fall visade sig att kameran hade rätt. :D

Jimmy sa till mig att han skulle åka runt och visa upp thermografi för olika vet.kliniker. Vet inte om han gjorde det. Men förhoppningsvis.

Vi får hoppas han vissat upp det i H-borg:D

Han som ska göra på min har precis börjat och skulle ge oss ett bra pris om han fick använta bilderna i sin annons..

Fladde skrev:
Vi får hoppas han vissat upp det i H-borg:D

Han som ska göra på min har precis börjat och skulle ge oss ett bra pris om han fick använta bilderna i sin annons..
Termografi är ett vetenskapligt redskap, så det är inte metoden i sig som veterinärer oftast är skeptiska emot.

Det som ses som ett problem är att det finns så många felkällor i undersökningen, och bara för att man ser ökad värmeutveckling runt en led tex, så kan det vara många olika strukturer som ger utslaget, och veterinär undersökning krävs för att ställa diagnos.

I Hbg arbetade/arbetar? vet. Tamas.T. som har forskat på termografi - han är expert! Det finns säkert fler vet. som kan detta. Ultuna har också en värmekamera, som används ibland som komplement, och vad jag vet så pågår forskning och utvärdering.

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 054
Senast: fio
·
Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
218
Senast: casio01
·
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 298
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Guldfasanerna