Varmblodskorsningar

Vi hade en helt okej varmblodskorsning i vårt stall förut (e. halvblod). Såg hyfsat korrekt ut, drygt 160 hög och hoppade trevligt, men det var nog tyvärr allt. Gångarterna var inga jättehöjdare och jag vill minnas att den hade svårt med takten i galoppen. Såldes för under 20 000, hade det varit 100% halvblod hade priset så klart sett annorlunda ut.

Jag personligen hade aldrig avlat på ett travarsto (utöver ren travavel om hon har något värde i det, så klart) eftersom att jag inte tycker att man ger fölet de bästa förutsättningarna i livet, sen kan folk tjata om Jappeloup hur mycket de vill. Jag hade inte betäckt ett halvblodssto som jag inte tycker håller måttet heller, för den delen. Det finns alldeles för mycket hästar som är resultat av dåliga avelsval i vårt avlånga land...
 
Senast ändrad:
Har de så dåligt rykte som jag inbillar mig? Har stora problem med att bestämma om jag orkar med att försvara mitt beslut att ta ett korsningsföl efter mitt fina varmblodssto. Jag ska själv ha det eventuella fölet som min nästa rid- och körhäst. Jag har inga tävlingsambitioner utan hobbyrider mest i skogen och det viktigaste är att det blir en trevlig häst rent mentalt.

Har ett jättefint varmblodssto, med ett fantastiskt temperament och riktigt fin ridhästexteriör och har hittat en halvblods/tinkerkorsningshingst som har samma egenskaper. Men någonstans i bakhuvudet sitter en liten "Man ska inte ta korsningsföl efter varmblod"s-djävel och gör att jag tvekar. *suckar över mig själv*

inte en korsning jag skulle gilla.
Vbl-travarna har ju ofta svårigheter med galoppen; tinker är också en ras som kan ha ganska svag galopp. Du har ingen aning om huruvida det är hbl-delen eller tinkerdelen som blir mest nedärvd vid avel.

För övrigt tycker jag att korsningsavel är helt OK.
 
Fast Jappeloup hade en pappa som var fransk travare född för över 50 år sedan, helt andra blodslinjer än vad de flesta travare idag har. Dessutom går utvecklingen framåt, många av de varmblodiga ridhästlinjerna som var framstående när Jappeloup tävlade är inte framstående idag. När han tävlades var hoppbanorna mer inriktade på höga hinder istället för dagens mer tekniska banor, det krävs en annan typ av häst idag.
Dessutom har de amerikanska travarna betydligt större problem med takt och gång än de franska - som regel. I en "normal" svensk vbl-travare är det ofta mycket amerikanskt blod.
 
Ett tillägg då vad gäller hingsten. Ja, jag vet att det är osäkert vilken del av hingsten som nedärvs, men det är inget problem vilken del som nedärvs. Jag är rätt lång och inte alltför smal, så nedärvs tinkerns massa blir jag bara glad. Nedärvs halvblodens gång, storlek, whatever, så är jag tacksam.

Vad gäller stoet, hon har "bra" stam mentalt sett, hon är bra själv och hon har, tro det eller ej, bra, bekväma gångarter. Finns intresse kan jag försöka hitta ett exteriörkort på henne?
 
Ett tillägg då vad gäller hingsten. Ja, jag vet att det är osäkert vilken del av hingsten som nedärvs, men det är inget problem vilken del som nedärvs. Jag är rätt lång och inte alltför smal, så nedärvs tinkerns massa blir jag bara glad. Nedärvs halvblodens gång, storlek, whatever, så är jag tacksam.

Vad gäller stoet, hon har "bra" stam mentalt sett, hon är bra själv och hon har, tro det eller ej, bra, bekväma gångarter. Finns intresse kan jag försöka hitta ett exteriörkort på henne?

Jag brukar säga som så att om avkomman får det absolut sämsta av båda föräldrarna, blir hästen fortfarande en ok häst då? Om svaret är ja så varsågod! Avla! Om svaret snarare ser ut såhär :eek: Då ska man inte avla på de 2 tillsammans. Så tänkt dig absolut värsta kombon av de två.

Här kan jag utan att ha sett någon av hästarna spontant tänka den smala travarhalsen och bogen + Tinkerhuvudet. Travarens kropp och Tinkerns ben :eek:

Oftast så får man nämligen ingenting "mittemellan", utan man får antingen eller på alla kroppsdelar. Det är ju därför man försöker hitta en så lik hingst som möjligt till sitt sto, som ändå väger upp hennes nackdelar ;)
 
Har de så dåligt rykte som jag inbillar mig? Har stora problem med att bestämma om jag orkar med att försvara mitt beslut att ta ett korsningsföl efter mitt fina varmblodssto. Jag ska själv ha det eventuella fölet som min nästa rid- och körhäst. Jag har inga tävlingsambitioner utan hobbyrider mest i skogen och det viktigaste är att det blir en trevlig häst rent mentalt.

Har ett jättefint varmblodssto, med ett fantastiskt temperament och riktigt fin ridhästexteriör och har hittat en halvblods/tinkerkorsningshingst som har samma egenskaper. Men någonstans i bakhuvudet sitter en liten "Man ska inte ta korsningsföl efter varmblod"s-djävel och gör att jag tvekar. *suckar över mig själv*
Jag har själv hafft varmblodstravare, riktigt bra ridhäst och fantastiskt temperament. Uthållig som få. En kompis har ridit distans på en arab-travarkorsning och den visade på jättestor potensial inom sporten. Uthållig som bara den och väldigt vägvinnande steg - det hade min travare också.

Så varför inte, ffa om du ska ha den själv. Det viktiga är ju inte rasen utan hästarna.
 
Tycker det är helt okej att avla på det där. Det som är att tänka på är ju just om du tänkt att sälja det men det ska du ju inte. Ska hästen fungera som en trevlig hobbyhäst dessutom så ser jag inga problem med det alls.
 
Jag köpte mig en korsning just varmblodstravare/tinker för 1,5 år sedan.
Han var då 3 år när jag köpte honom.
Han var inkörd och inriden (insutten) och hon som födde upp honom hade tänkt ha honom till körning, men han blev lite vass i körningen som jag förstod det.

Det är en helt underbar individ! Mycket egen vilja, men jag har kunnat ridit ut själv i skogen från dag 1, det enda han varit rädd för är älgar när vi upptäckt dom när vi var alldeles för nära. Annars går han fram precis överallt, tar täten när man rider med dom äldre hästarna.

Körningen har vi lagt åt sidan, han är lite för vass för mig där än. Sköter sig men har varit spänd sista gångerna jag varit ut, så vi tar det i framtiden istället när han blivit lite äldre.
Jag lägger hellre krutet på ridningen just nu.

Jag har börjat rida både dressyr och hoppträning med honom. Dressyrtränaren (som tränar ekipage upp till Grand Prix) tror att han kommer kunna gå i höga klasser i dressyr.
Hoppning tycker han är superroligt, och han hoppar allt (vattenmattor, mur) och har aldrig vägrat. Än så länge är det på väldigt låg nivå.
1910260_10152360387049355_7502585299329183763_n.jpg


För mig är det viktigt med en häst som jag kan ha roligt med, och som jag kan både hoppa och dressyra på och vara trygg i skogen med.
Jag har startat några dressyrtävlingar i sommar, mest för tränings skull.
Men jag tävlar gärna i lättare klasser, och visar det sig att han kan komma högre så vore det superkul! Men jag kommer vara supernöjd över honom ändå.

Självklart är det svårt att veta vad det kommer komma ut för någon individ när man avlar.
Och vet man att man vill tävla på högre nivåer så kan det väl vara bättre att köpa en häst där man vet att dom har förutsättningar för det man vill göra.

Men samtidigt, det finns enormt många halvblod (mindre bra avlat kanske då?) som varken har rätt anatomi eller huvud för dressyr eller hoppning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp