Varmblodskorsningar

Har de så dåligt rykte som jag inbillar mig? Har stora problem med att bestämma om jag orkar med att försvara mitt beslut att ta ett korsningsföl efter mitt fina varmblodssto. Jag ska själv ha det eventuella fölet som min nästa rid- och körhäst. Jag har inga tävlingsambitioner utan hobbyrider mest i skogen och det viktigaste är att det blir en trevlig häst rent mentalt.

Har ett jättefint varmblodssto, med ett fantastiskt temperament och riktigt fin ridhästexteriör och har hittat en halvblods/tinkerkorsningshingst som har samma egenskaper. Men någonstans i bakhuvudet sitter en liten "Man ska inte ta korsningsföl efter varmblod"s-djävel och gör att jag tvekar. *suckar över mig själv*

I min värld (distans) har travarkorsningar inte alls dåligt rykte. Flera korsningar travare-arab har uppnått mycket goda resultat. Världens bästa distanshäst var under en period 2011 just en svenskfödd travarkorsning.Finns många exempel i andra trådar. Jag har själv två korsningar travare-arab. Den äldre hoppas vi mycket på och målet är SM. Ettåringen visade jag förra året två gånger, både gångerna som klass 1-föl. Citat domaren"var rädd om det här fölet. Har goda förutsättningar att bli en riktigt fin häst". Jag kommer förmodligen betäcka henne igen med en annan arab. Stoet är varmblodig travare, vacker, snäll och trevliga gångarater. Och jag förstår inte riktigt det här med att man inte ska avla åt sig själv för att allt kan hända. Ja, det kan det väl alltid och i sådant fall ska man heller aldrig ens köpa en häst som man garanterat inte kan hitta köpare åt omedelbart om olyckan varit framme. Hur många resonerar så?
 
I min värld (distans) har travarkorsningar inte alls dåligt rykte. Flera korsningar travare-arab har uppnått mycket goda resultat. Världens bästa distanshäst var under en period 2011 just en svenskfödd travarkorsning.Finns många exempel i andra trådar. Jag har själv två korsningar travare-arab. Den äldre hoppas vi mycket på och målet är SM. Ettåringen visade jag förra året två gånger, både gångerna som klass 1-föl. Citat domaren"var rädd om det här fölet. Har goda förutsättningar att bli en riktigt fin häst". Jag kommer förmodligen betäcka henne igen med en annan arab. Stoet är varmblodig travare, vacker, snäll och trevliga gångarater. Och jag förstår inte riktigt det här med att man inte ska avla åt sig själv för att allt kan hända. Ja, det kan det väl alltid och i sådant fall ska man heller aldrig ens köpa en häst som man garanterat inte kan hitta köpare åt omedelbart om olyckan varit framme. Hur många resonerar så?

Just distans är väl nått som travarna passar bra för och där korsningar kan vara en bra grej. Absolut får man väl avla för sig själv, men man får då heller inte bli sur över att älsklingen inte inbringar den summan man vill ha om man måste sälja.
 
Jag råkar ha två travarkorsningar i stallet:o

Båda kom till mej lite av ödet/av en slump.
JAG hade inte gjort en travarkorsning själv. (utom möjligen med arab för distans som skrivits om här redan)
Jag GILLAR korsningen, men den är dels svårsåld, dels mycket häst.

Även om man ska ha den själv så kan vad som helst hända. Min ena skulle aldrig säljas. Man betäckte (medvetet) sitt sto med en (godkänd) welsh cob. Tragisk händelse i familjen och plötsligt blev man tvungen göra sej av med (ung)hästen. Ingen hade kunnat förutspått eller trott att det skulle hända. Tiden blev mer och mer akut, men en halvt galen unghäst som gjorde lite som den ville, av den korsningen, den är inte jätteattraktiv...

Mina behöver både noga aktivering och en mycket konsekvent bestämd hand. VARJE dag, VARJE hanteringstillfälle. Den ena har jag haft i tolv år...
Min uppfattning är att det här är hästar som har begränsade (men inte alltid dåliga!!) gångarter, de har mycket innanför pannbenet och kräver en hel del av sin människa. Mycket generellt men
summan är att man kanske har en häst som kräver ganska mycket av sin ägare fast i en oattraktiv kropp. Så att säga. Alltså inte en häst för riktigt vem som helst-även om de är snälla!


Min andra häst är iår pensionär, men gjorde sin sista dressyrstart förra hösten. Godkänd msvb4 - alltså en häst med helt okej gångarter som hävdat sej väl i medelsvår dressyr. Lättlärd som haft lätt för sej, en förmodligen ovanlig lyckträff efter en tjuvbetäckning. (newforest) Det ligger enormt med arbete bakom men resan har varit enormt lärorik och rolig!

Han är sjukt snäll, men inget att bara ha i hagen eller rida i skogen några gånger i veckan :angel: Då får man problem :p Båda är likadana.

 
Mina erfarenheter (som inte ger anspråk på att vara statistik eller allmängiltiga på ngt sätt):

Släkting fick några fina ridhäster u sitt varmblodssto, med rel välkända ridhästhingstar. Detta var dock på 70-talet

Korsning varmblod/arab (D-ponny) som korsat vår väg några gånger. Svår(riden) häst som har haft på tok för många ägare och ibland farit illa. Första gången vi såg den hade en "fattig" men duktig ryttare tränat och tävlat t o m LA i hoppning och dressyr (då kunde ägaren sälja för en prislapp som räckte för att köpa en häst med förutsättningar för mer). Gick några år och ägare senare ö h t inte att hoppa.... Krävde massor av stimulans av kropp och knopp varje dag (påminner om de som Magnum har). Tror att folk inte insåg hur mycket arbete den krävde.

En ponny som varit topp 10 på SM i dressyr och har många fina resultat lär vara korsning varmblod/russ. Står dock som okänd. Ser inte så flashig ut utanför banan men har en fantastisk inställning till arbete och det finns gångarter att plocka fram.

Är inte alls kunnig att råda i avelsfrågor. Men om du bestämmer dig så är tipset kanske att registrera som okänd ifall du blir tvungen att sälja? Då tittar spekulanterna kanske mer på hästen än härstamningen?
 
Fast den trav som travhästarna är väl inte "klar" när de föds, det kommer väl när man tränar de? (eller har det till och med att göra med hur deras skelett och så är biologiskt utvecklade?) Hur som helst, min häst har väldigt luftiga gångarter och kan bära sig själv otroligt snyggt i traven pga hans gener. Så ser det bara som positivt att han inte blivit en tung häst. Sen får man väl se hur gångarterna utvecklas när man börjar rida honom. Men tycker definitivt inte att det i hans fall är något dåligt. :confused:

Har bara sett en korsning (halvblod/varmblod) och den var inte så snygg exteriört och rörde sig som en travare så nog kan det vara genetiskt. Nu vet jag ju dock inget alls om varken mamma eller pappa, det är ju inte alls säkert att de var några 10-poängare.

Hade min travare varit ett sto hade jag ändå betäckt för längesen :D Nu är det tyvärr en valack så det går inte. Men jag hade inte bangat en korsning :)
 
Travarna har traven i sig från födsel och kommer med åldern när de växer, inget som tränas fram (men självklart måste man träna för att man ska få en hållbar och ännu snabbare trav som man vinner lopp med, men grundanlaget för travartraven finns där utan träning). Man har ju snarare problem att de kan för mycket för tidigt innan de är tillräckligt tränade så de är lätta att träna sönder då de har så lätt för höga farter innan kroppen är ikapp träningsmässigt sätt.
Det är inte så att en travare som bara gått i hagen i flera år inte kan trava snabbt och har tappat traven och blir en ''ridhäst''.
 
Hade en varmblods korsning som var helt otroligt fin både exteriört och gångarts mässigt! Kommer säkerligen bli en riktig svårklass ponny inom hoppningen! Har aldrig sett en häst hoppa så som hon gjorde!! Idag har en en jätte duktig tjej henne som tävlat en hel del SM!
 
Nån skrev nåt om "mendå ska man ju inte köpa svårsålda hästar heller" skillnaden är väl att de krakarna redan lever till skillnad från fölungen man medvetet planerar att sätta till världen.
Å andra sidan så är det väl ofta som man rekommenderar människor att avstå sådana köp. Men visst är det skillnad :)
 
Kan ju tillägg att min dressyrvalack rör sej som en 'helt normal häst'. Man ser inte på gångarterna att det är hälften travare. MEN, låter du honom trava fort så syns det direkt. Och han KAN trava FORT! :D
Han är alltid noga riden i en bra form och har sällan släppts ut i travartrav, men när han väl travartravar så är det absolut inte bara att fatta galopp därifrån tex, man måste antingen sakta ner eller bryta balansen för honom för att tappa traven och rulla över i galopp. Så visst finns det i dom.

Unghästen, nyss inriden var väldig hängig i handen i början. Lade sej på bettet och skyfflade sej fram i traven. Rätade ut och längde halsen framåt och breddade bak och tog i. Travaraktigt sådär.
Den rids med fokus på egen balans(+inte hänga i handen) och visar en stor skillnad. Men trava fort och travaraktigt, kan den definitivt.
 
Har man inte hittat en speciell gen som både travare och andra gångartsraser har som ger deras speciella gångarter?
 
Har ett jättefint varmblodssto, med ett fantastiskt temperament och riktigt fin ridhästexteriör och har hittat en halvblods/tinkerkorsningshingst som har samma egenskaper.

Be någon som kan travare kolla kritiskt på ditt sto och hennes stam bakåt. Kan finnas en hel del där som kan vara bra att veta om du ska avla, tex starka anlag för passgång, hett blod osv. Även om travare ofta är trevliga arbetsvilliga hästar så ska man komma ihåg att de selektivt avlats för racing och en del kan bli mer än lovligt svåra att hantera för en vanlig ryttare. Vissa hingstar är ökända för att ge hett temperament i både andra och tredje led, så se till att du vet precis vilka gener du avlar på, och matcha väl med en hingst som i bästa fall kan motverka sämre egenskaper.

Jag har ridit en del travare och några korsningar, bla med ardenner, welsh, halvblod och xx. Gemensamt för de flesta har varit att de är ärliga arbetsvilliga hästar som dock behövt en del hjälp för att kunna bli bra ridhästar. Travarens gångarter slår ofta igenom, det bör man vara beredd på.

Att ta en korsningshingst känns som att slänga ytterligare några parametrar i roulettehjulet. Varför inte ta en beprövad godkänd hingst? Helst en där det finns uppvuxna avkommor att se, så du kan bilda dig en uppfattning av vad han kan tänkas nedärva.
 
I min värld (distans) har travarkorsningar inte alls dåligt rykte. Flera korsningar travare-arab har uppnått mycket goda resultat.

Japp, inom distansen verkar travarkorsningarna funka toppen :)
Man kan ju tänka sig att ni då inte tar random travarmärr som är söt och rar och går att rida och betäcker med grannens ej godkända arabhingst, utan att det är lika noggrann koll som för vilken renrasig avel som helst?
 
Japp, inom distansen verkar travarkorsningarna funka toppen :)
Man kan ju tänka sig att ni då inte tar random travarmärr som är söt och rar och går att rida och betäcker med grannens ej godkända arabhingst, utan att det är lika noggrann koll som för vilken renrasig avel som helst?

Hm, vad jag fått lära mig är dock alla arabhingstar "godkända" för avel.
Men jag förstår vad du menar, och är av åsikten att all avel - korsning eller inte - bör vara noga genomtänkt. Oavsett om man planerar att sälja eller inte.
 
Travhästar är ju avlade i många, måga generationer på travegenskaper. Även om en individ inte har utpräglade travegenskaper har den det i sina gener och för det vidare till sina avkommor
Hm, vad jag fått lära mig är dock alla arabhingstar "godkända" för avel.
Men jag förstår vad du menar, och är av åsikten att all avel - korsning eller inte - bör vara noga genomtänkt. Oavsett om man planerar att sälja eller inte.

Stämmer att det inte finns godkännandekrav på arabhingstar, man får låta bli att välja 27-poängarna och sikta in sig på de med 40 eller mer.
 
Jag hade nog kollat på en ponnyras, bra temperament, bra galopp och du vet vad du får. Har bla sett en trevlig welsh/travare här på buke. Väljer du en stor Dponny hingst borde du får en storhäst avkomma.

Risken med korsningen du nämner är att du inte har en aning vad som slår igenom, om du får en tinker eller hblkorsning. Jag antar att den är skäck men från de korsningar jag sett blir de flesta travarbruna som sin mamma.
 

Då har man ju en stor anledning till varför travarens gångarter ofta slår igenom hos avkomman och betydligt svårare att avla bort än vad många tror. Har dock för mig att inte alla travare har den genmutationen. Kan det vara den som ger dem svårt att galoppera kanske?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp