Varmblodskorsningar

Jag hade nog också valt hingst med omsorg, godkänd och renrasig.
(Båda mina är ju då efter ponnyhingstar, den ena är 154, den andra växer men är nu runt 152. )

Min unghäst var ju planerad. Dock har jag förstått att pappa häst har en(hel)del nerv och känslighet. Mamma häst har tex Nevele Pride väldigt nära, hur han egentligen slår igenom låter jag vara osagt. Men det är ju ingen duvunge och generna ligger ju där oavsett.

Som redan nämnts, så är ju travare ändå avlade för sport och för tävling , man ska nog kolla lite vad som ligger i stamtavlan :)
 
pappa häst har en(hel)del nerv och känslighet. Mamma häst har tex Nevele Pride väldigt nära, hur han egentligen slår igenom låter jag vara osagt. Men det är ju ingen duvunge och generna ligger ju där oavsett.

Som redan nämnts, så är ju travare ändå avlade för sport och för tävling , man ska nog kolla lite vad som ligger i stamtavlan :)

Som ett exempel så har ju en hel del Tap In-ungar blivit ridhästar, säkert eftertraktade mycket pga den ovanliga färgen.
Kan säkert bli en del vasst i nästa generation om man betäcker de stona.
Min egen travartant har bla Hoot Mon ett par generationer bakåt, vilket jag blivit varnad för kan ge skarpt blod i flera led. Nu tänker jag nog inte avla på henne så det är hypotetiskt, men vore det så skulle jag lägga mycket vikt vid att hitta en hingst som är känd för att lämna trevligt temperament och god ridbarhet.
 
Många travare kan ju både passa och tölta, synd att man inte tar vara på det och ordnar typ tävlingar i det för travare?
 
Många travare kan ju både passa och tölta, synd att man inte tar vara på det och ordnar typ tävlingar i det för travare?
Hej, jodå, det ordnas tävlingar, men inte i Sverige vad jag vet. Det finns en livaktig förening i Tyskland som ordnar tävlingar för femgångare och även i USA är det en rätt stor grej. Bara hoppas att de inte tränas med samma brutala metoder som Tenesse Walking Horse.. Mitt sto som jag som jag nämnt tagit föl på är femgångare. En anledning till att intresset inte är så stort är ju att de är inte avlade för dessa extra gångarter och de blir sällan så rena som på en islandshäst exempelvis. Rimligtvis saknas det också kunskap i ridtravarleden (dit jag själv hör) att förvalta och renodla extra gångarter på travare. Och ett tillägg vad gäller betäcka varmblodssto med annan ras. När jag valde var jag precis så noggrann som i vilket avelsarbete som helst. Jag valde bland två hingstar som hade högst meriter inom min tävlingsgren och som hade trevligt temperament själva och också lämnat trevligt temperament. Jag måste nog också hålla med om att kanske undvika att betäcka med en korsningshingst då det blir ytterligare okända parametrar inblandade.
 
Hej, jodå, det ordnas tävlingar, men inte i Sverige vad jag vet. Det finns en livaktig förening i Tyskland som ordnar tävlingar för femgångare och även i USA är det en rätt stor grej. Bara hoppas att de inte tränas med samma brutala metoder som Tenesse Walking Horse.. Mitt sto som jag som jag nämnt tagit föl på är femgångare. En anledning till att intresset inte är så stort är ju att de är inte avlade för dessa extra gångarter och de blir sällan så rena som på en islandshäst exempelvis. Rimligtvis saknas det också kunskap i ridtravarleden (dit jag själv hör) att förvalta och renodla extra gångarter på travare. Och ett tillägg vad gäller betäcka varmblodssto med annan ras. När jag valde var jag precis så noggrann som i vilket avelsarbete som helst. Jag valde bland två hingstar som hade högst meriter inom min tävlingsgren och som hade trevligt temperament själva och också lämnat trevligt temperament. Jag måste nog också hålla med om att kanske undvika att betäcka med en korsningshingst då det blir ytterligare okända parametrar inblandade.

Men med tävlingar och annat (typ intresseförening) så ökar man ju förhoppningsvis kunskapen och intresset för att rida dessa travare som gångartshästar? Självklart blir inte gångarterna lika bra, men travare kan sällan hävda sig på dressyrtävlingar heller och det är det ju många som inte bryr sig om utan tävlar ändå.
 
Men med tävlingar och annat (typ intresseförening) så ökar man ju förhoppningsvis kunskapen och intresset för att rida dessa travare som gångartshästar? Självklart blir inte gångarterna lika bra, men travare kan sällan hävda sig på dressyrtävlingar heller och det är det ju många som inte bryr sig om utan tävlar ändå.


Faktiskt är det precis på gång med en förening för andra raser än islänningar som töltar. Har hållits 3-4 tävlingar i år, bla på Falsterbo. En travare deltog och så några andra raser.

Jag tänkte just säga att en tanke skulle kunna vara att korsa med just töltande ras som garanterat ger töltanlag. Särskilt som de flesta travare har ett eller två oavsett. (Det finns i Sverige, vet inte hur många, men känner en individ). Men distans är ju en annan bra tanke. Om man nu ska korsa.
 
Jag håller med er mest allihop, men samtidigt tänker jag så här:
Visst, jag skulle kunna skaffa ett sto av "finare" ridhästras och korsa med en godkänd hingst, har ev ett korsningssto arab/halvblod på gång. Men då har jag bara andra personers omdöme om hur de eventuella föräldrarna är.

Men samtidigt, mitt sto vet jag hur hon är, jag vet att hon är lugn, sansad, bra "ridhästexteriör" för sin ras, lättlärd, positiv och snäll. Samma sak med hingsten jag funderar på att betäcka med, han har ett fantastiskt temperament, är lagom stor, och väldigt fin exteriört. Båda två är dessutom friska och har bra hovar och sånt. Så det känns samtidigt som att det är större chans att jag får en avkomma med de egenskaper jag vill ha då båda föräldrarna är som jag vill ha dem. Och ja, jag vet att det inte är säkert att fölet får de egenskaperna efter föräldrarna, men samtidigt har ingen av föräldrarna några dåliga egenskaper heller.

Och jag är helt inne på att föda up ettt föl själv, jag är i dagsläget inte intresserad av att köpa ett föl på 6-7 månader. Jag har fött upp ett shettisföl för lite mer än tio år sedan, där valde jag sto och hingst med omsorg och fick ett föl med usel exteriör men fantastiskt temperament. Det var en fantastisk upplevelse att få vara med och forma (hur mycket man nu kan forma en shettis... ;) ) ett föl så från början och det enda "felet" på min älskade Carmen var att hon var för liten för mig att rida. Så nu vill jag testa att föda upp en ridhäst till mig själv.

Skulle det mot all förmodan bli så att jag inte kan ha kvar fölet så är jag såklart medveten om att det inte finns någon marknad för varmblodskorsningar och jag skulle förmodligen välja livstidsfoder för att vara säker på att den inte blir en vandringspokal.

Så, som så många gånger förr går jag emot alla goda råd och gör som jag tänkt, blir betäckning av mitt varmblodssto med korsningshingst till våren... Wish me luck... ;)
 
Huvudsaken är väl i slutändan att man är medveten om vad man tänker tillverka och att man aldrig kan riktigt veta vad som kommer ut. Och du är ju medveten om förutsättningarna!

Det var tyvärr inte uppfödarna till min unghäst...
 
Jag har själv en varmblodskorsning. Mamman är varmblod och pappan är Welsh (C-ponny). Min är en maxad C-ponny och den bästa häst jag någonsin ägt. Tack vare pappan är han registrerad som Welsh partbred vilket är en otrolig fördel vid försäljning (håller på att sälja nu).

Min har hoppdiplom från 4-års kvalitén, kvalade till finalen, gått 5-års championatet, ungponny SM och är i år som 6.åring startad upp t.o.m LA+ i hoppning. Han fick även otroligt fina poäng på sina gångarter som 4-åring (9p skritt, 8p trav och 7p galopp). En otroligt fin häst gångartsmässigt men även exteriört, får alltid tonvis med berömm av både veterinärer och domare. Ser ut som ett halvblod i liten förpackning, ädel, mycket nacke och med långa ben, otroligt vacker! Ett psyke som är helt otroligt, väldigt schysst häst, personlig och mysig, lättlärd, älskar att jobba och väldigt orädd.

Skulle jag få chansen skulle jag utan tvekan göra om den korsningen, dock välja en Welsh hingst modell större (D-ponny). Mitt tips är att välja en Welsh hingst och registrera in som Welsh partbred så har du inte heller några problem att sälja om det skulle bli så i framtiden. (Kan tillägga att min häst faktiskt håller på att säljas för en större summa och inte en enda spekulant har brytt sig att han är hälften travare eftersom det står Welsh partbred i passet).

Kan tipsa om att välja en Welsh hingst som tävlar dressyr, då får du lite hjälp med att förbättra gången. Skulle aldrig för mitt liv välja en korsningshingst, speciellt inte med tinker då tinker gärna slår igenom och ger väldigt tunga hästar (tänk även på att tinker har dålig och väldigt fyrkantig gång, korsat med travare så kommer alltså avkomman röra sig väldigt dåligt).
 
Travhästar är ju avlade i många, måga generationer på travegenskaper. Även om en individ inte har utpräglade travegenskaper har den det i sina gener och för det vidare till sina avkommor


Stämmer att det inte finns godkännandekrav på arabhingstar, man får låta bli att välja 27-poängarna och sikta in sig på de med 40 eller mer.

Här vill jag oxå påpeka att araberna inte har alls samma system längre. Max är 100 poäng och den som har fått högst fick väl 80 och är valack idag... Lägst tror jag har legat runt 60.

Och ingen vet idag riktigt vad siffrorna betyder riktigt eftersom det är så pass nytt. Jag är lite sugen på att visa min egen och se vad han skulle få.

Skillnaden med nya är att man får poäng för benen för framben och bakben individuellt, de bedömer temperamentet (dock något konstig bedömning kan jag tycka, en hingst som stod på bakbenen och sparkade efter handlern fick 7 på temperament liksom (max är 10)).

Sedan är det för rörelser i skritt, rörelser i trav, huvud, hals, osv osv, mkt mer uppdelat.

Men som sagt, det är svårtolkat som attan! Framförallt för oss som var där! Några poäng var helt ologiska kändes det som.
 
Det här är vår häst och han är 50% varmblod. Detta var som sagt en tjuvbetäckning och skulle aldrig ha hänt annars (och ja, han är överviktig just nu).
IMG_5739_zpsb4bb4d42.jpg

Snällare häst har jag inte stött på. Visst syns inte travaren i honom mycket alls, förutom att han har en väldigt luftig gång i traven och har en väldigt fin motorik. Men som sagt, hans personlighet är guld och han kommer troligtvis bli en väldigt fin allroundhäst till både ridning inom hoppning, dressyr och körning (just nu är han 4 år, oinriden och 152 cm i manken). Han vill alltid vara med, alltid lära och vill vara kompis med alla. Han har också väldigt fina hovar. Så visst kan det bli bra också. Och han skulle troligtvis varit värd mycket mer om han inte växt över ponny-måttet men aja. :)
 
Har ridit en lyckat eller ja en ok korsning med varmblod, skulle vart bättre med bättre utbildning.
Korsat med islandshäst och resultatet är typ islandshäst större modell, 5gångare.
Tror inte alla så blir så här bra och kommer aldrig komma upp i samma prisklass som en renrasig islänning. Samt 5gångare kanske inte alltid så önskvärt på en korsninghäst som hobbyrids.
DSC_0862_zps7eec2627.jpg

Men lägg av vilken fin häst! :love:
 
Har de så dåligt rykte som jag inbillar mig? Har stora problem med att bestämma om jag orkar med att försvara mitt beslut att ta ett korsningsföl efter mitt fina varmblodssto. Jag ska själv ha det eventuella fölet som min nästa rid- och körhäst. Jag har inga tävlingsambitioner utan hobbyrider mest i skogen och det viktigaste är att det blir en trevlig häst rent mentalt.

Har ett jättefint varmblodssto, med ett fantastiskt temperament och riktigt fin ridhästexteriör och har hittat en halvblods/tinkerkorsningshingst som har samma egenskaper. Men någonstans i bakhuvudet sitter en liten "Man ska inte ta korsningsföl efter varmblod"s-djävel och gör att jag tvekar. *suckar över mig själv*
Halloj
Jag har funderat lite på ditt val korsning. Hmm är du säker på att du vill ha så mycket okänt i din framtida häst. Tinker, jag känner till rasen ganska bra. Det är mycket körhäst i dem. Mycket kroppsmassa. Jag tror inte det blir en lyckosam korsning. Om du inte är superintressad av körning så klart. Både körning i varmblodet och i tinkern. Du vill väl ha en ridhäst. Satsa på en pre-hingst i stället. Eller kanske arab, så du lättar upp kroppen lite och får fram en nättare typ.

Tinker är en extrem körhäst. Irländarna tar fram hästar med mycket starka huvuden. De tinkrar jag har erfarenhet är kraftfulla ting som behöver köras ordentligt för att må bra. Diverse divalater tar annars över. Travare är avlade för att vinna, också starka individer. Jag tror inte det är en lyckosam / gynnsam kombo. Varken exteriört eller mentalt vinnande.
Vore jag dig, och vill sätta föl på din travare, skulle jag hitta hingst som har lite mera inriktning på ridbarhet.
Lycka till
 
Har en korsning varmblod/ Connemara. Väldigt nöjd med henne till min nivå! Alltid trevlig att rida och lugn även om hon vilat några dagar. Kommer kanske aldrig att bli tävlingshäst på högre nivå men det beror nog mer på mitt ointresse.
Smidig i all hantering, lättlastad, smidig på nya platser och hetsar inte upp sig med nya hästar.
Har aldrig ångrat att jag avlade på mitt varmblod trots många kommentarer innan. Nova är reggad som svensk ridponny raskod 93.
Visad som unghäst med 39 poäng.

http://s706.photobucket.com/user/novalisa_2009/media/DSC_0297.jpg.html?sort=6&o=10
 
Har en korsning varmblod/ Connemara. Väldigt nöjd med henne till min nivå! Alltid trevlig att rida och lugn även om hon vilat några dagar. Kommer kanske aldrig att bli tävlingshäst på högre nivå men det beror nog mer på mitt ointresse.
Smidig i all hantering, lättlastad, smidig på nya platser och hetsar inte upp sig med nya hästar.
Har aldrig ångrat att jag avlade på mitt varmblod trots många kommentarer innan. Nova är reggad som svensk ridponny raskod 93.
Visad som unghäst med 39 poäng.

http://s706.photobucket.com/user/novalisa_2009/media/DSC_0297.jpg.html?sort=6&o=10
ser jättetrevlig ut:-)
 
Jag har själv en varmblodskorsning. Mamman är varmblod och pappan är Welsh (C-ponny). Min är en maxad C-ponny och den bästa häst jag någonsin ägt. Tack vare pappan är han registrerad som Welsh partbred vilket är en otrolig fördel vid försäljning (håller på att sälja nu).

Min har hoppdiplom från 4-års kvalitén, kvalade till finalen, gått 5-års championatet, ungponny SM och är i år som 6.åring startad upp t.o.m LA+ i hoppning. Han fick även otroligt fina poäng på sina gångarter som 4-åring (9p skritt, 8p trav och 7p galopp). En otroligt fin häst gångartsmässigt men även exteriört, får alltid tonvis med berömm av både veterinärer och domare. Ser ut som ett halvblod i liten förpackning, ädel, mycket nacke och med långa ben, otroligt vacker! Ett psyke som är helt otroligt, väldigt schysst häst, personlig och mysig, lättlärd, älskar att jobba och väldigt orädd.

Skulle jag få chansen skulle jag utan tvekan göra om den korsningen, dock välja en Welsh hingst modell större (D-ponny). Mitt tips är att välja en Welsh hingst och registrera in som Welsh partbred så har du inte heller några problem att sälja om det skulle bli så i framtiden. (Kan tillägga att min häst faktiskt håller på att säljas för en större summa och inte en enda spekulant har brytt sig att han är hälften travare eftersom det står Welsh partbred i passet).

Kan tipsa om att välja en Welsh hingst som tävlar dressyr, då får du lite hjälp med att förbättra gången. Skulle aldrig för mitt liv välja en korsningshingst, speciellt inte med tinker då tinker gärna slår igenom och ger väldigt tunga hästar (tänk även på att tinker har dålig och väldigt fyrkantig gång, korsat med travare så kommer alltså avkomman röra sig väldigt dåligt).
 
Korsningar med arab går utmärkt att registrera som arab partbred i svenska arabhästföreníngen. Det finns många klasser på deras tävlingar man kan vara med på (inte bara utställning) och detsamma gäller om man exempelvis råkar tillhöra Södermanlands hästavelsförening. Även där är man välkommen med en partbred på deras aktiviteter.
 
Men samtidigt, mitt sto vet jag hur hon är, jag vet att hon är lugn, sansad, bra "ridhästexteriör" för sin ras, lättlärd, positiv och snäll. Samma sak med hingsten jag funderar på att betäcka med, han har ett fantastiskt temperament, är lagom stor, och väldigt fin exteriört. Båda två är dessutom friska och har bra hovar och sånt. Så det känns samtidigt som att det är större chans att jag får en avkomma med de egenskaper jag vill ha då båda föräldrarna är som jag vill ha dem.

Fast det knepiga med avel är ju att avkomman lika gärna kan få egenskaper som hoppat över både en och två generationer. Den kan bli en kopia av sin farmor, med morfarsfars temperament.
Det är därför jag aldrig skulle våga ridhästavla på ett travarsto utan att veta
1. vad hon själv har bakåt - temperament, exteriör, ev passgångsanlag, ärftliga defekter etc
2. Känna till även hingstens ursprung för att maximera chansen att det är övervägande önskvärda egenskaper som kan slå igenom.


Men, nu verkar du ju ha bestämt dig, så bara att önska Lycka till :)
 
Men lägg av vilken fin häst! :love:

Ja :) Han skulle jag vilja haft själv. En av alla medryttarhästar jag haft, samt bilden är lite av ögonblicksbild då han kände för en stund gå lite fint.

379369_3756187059511_1121506353_33457327_689221415_n_zpse2293261.jpg
Bonusbild, han är inte så stor jag som är kort. Någon mätte han till ca 1,50 i mkh.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Aggressiv/rädd hund
  • Bästa foder för fin päls
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Hage
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp