Varmblodskorsningar

Jamtland

Trådstartare
Har de så dåligt rykte som jag inbillar mig? Har stora problem med att bestämma om jag orkar med att försvara mitt beslut att ta ett korsningsföl efter mitt fina varmblodssto. Jag ska själv ha det eventuella fölet som min nästa rid- och körhäst. Jag har inga tävlingsambitioner utan hobbyrider mest i skogen och det viktigaste är att det blir en trevlig häst rent mentalt.

Har ett jättefint varmblodssto, med ett fantastiskt temperament och riktigt fin ridhästexteriör och har hittat en halvblods/tinkerkorsningshingst som har samma egenskaper. Men någonstans i bakhuvudet sitter en liten "Man ska inte ta korsningsföl efter varmblod"s-djävel och gör att jag tvekar. *suckar över mig själv*
 
Tyvärr verkar det ju som att så fort man nämner att hästen har varmblodig travare i sig så sjunker värdet. Men visst kan det bli fina ridhästar efter varmblod också. Vi ska få hem en korsning vars mamma är varmblod och han har fått väldigt fina gångarter efter henne, speciellt traven är väldigt wow trots hans kraftigare kropp och korta ben (25% fjording, 25% knabstrupper) och han kommer säkert bli en fin körhäst också. :)
Han var dock en tjuvparning och fick nästan betala sitt liv för det (hans mammas ägare var inte glad när han kom till världen).
 
Tyvärr verkar det ju som att så fort man nämner att hästen har varmblodig travare i sig så sjunker värdet. Men visst kan det bli fina ridhästar efter varmblod också. Vi ska få hem en korsning vars mamma är varmblod och han har fått väldigt fina gångarter efter henne, speciellt traven är väldigt wow trots hans kraftigare kropp och korta ben (25% fjording, 25% knabstrupper) och han kommer säkert bli en fin körhäst också. :)
Han var dock en tjuvparning och fick nästan betala sitt liv för det (hans mammas ägare var inte glad när han kom till världen).

Det ökar ju "risken" för travarens gångarter, så inte så konstigt att det sänker priset.
 
Har ridit en lyckat eller ja en ok korsning med varmblod, skulle vart bättre med bättre utbildning.
Korsat med islandshäst och resultatet är typ islandshäst större modell, 5gångare.
Tror inte alla så blir så här bra och kommer aldrig komma upp i samma prisklass som en renrasig islänning. Samt 5gångare kanske inte alltid så önskvärt på en korsninghäst som hobbyrids.
DSC_0862_zps7eec2627.jpg
 
Det ökar ju "risken" för travarens gångarter, så inte så konstigt att det sänker priset.
Fast den trav som travhästarna är väl inte "klar" när de föds, det kommer väl när man tränar de? (eller har det till och med att göra med hur deras skelett och så är biologiskt utvecklade?) Hur som helst, min häst har väldigt luftiga gångarter och kan bära sig själv otroligt snyggt i traven pga hans gener. Så ser det bara som positivt att han inte blivit en tung häst. Sen får man väl se hur gångarterna utvecklas när man börjar rida honom. Men tycker definitivt inte att det i hans fall är något dåligt. :confused:
 
Jag tycker de har dåligt rykte och det är ofta, men såklart inte alltid, befogat.

Jag resonerar som så att man aldrig kan sia om framtiden så även om avkomman aldrig ska säljas så kan vad som helst hända i livet som gör att man måste tänka om. Då gör man sig själv en björntjänst när man väljer att avla fram någonting som med största sannolikhet blir en högst medioker häst. Mediokra hästar finns i överflöd och är halvgratis, så därför lönar det sig att köpa ett färdigt föl/unghäst som redan har de egenskaper man önskar, t.ex. i fråga om temperament, exteriör och kön istället för att chansa. Det blir i många fall även billigare och har mindre risker, även om du antagligen inte har några hingstutgifter.

Problemet med varmblodig travhäst i ridhästaveln tycker jag är att de allra flesta som ägnar sig åt sån avel inte har kunskap och öga nog att bedöma om exteriören och gångarterna lämpar sig för ridhästavel. Jag har aldrig sett din häst så den kan givetvis vara ett undantag, men man läser och hör hela tiden om varmblod som man verkligen inte skulle tro är av travarsläkte, när det för de flesta räcker att se en halvtaskig bild för att inse att personen är okunnig och/eller hemmablind.

Jag har sett många fina korsningar, så det kan mycket väl "lyckas" och ska du bara avla för dig själv så borde det ju inte heller spela någon roll om andra tycker man är galen.
 
Jag tycker de har dåligt rykte och det är ofta, men såklart inte alltid, befogat.

Jag resonerar som så att man aldrig kan sia om framtiden så även om avkomman aldrig ska säljas så kan vad som helst hända i livet som gör att man måste tänka om. Då gör man sig själv en björntjänst när man väljer att avla fram någonting som med största sannolikhet blir en högst medioker häst. Mediokra hästar finns i överflöd och är halvgratis, så därför lönar det sig att köpa ett färdigt föl/unghäst som redan har de egenskaper man önskar, t.ex. i fråga om temperament, exteriör och kön istället för att chansa. Det blir i många fall även billigare och har mindre risker, även om du antagligen inte har några hingstutgifter.

Problemet med varmblodig travhäst i ridhästaveln tycker jag är att de allra flesta som ägnar sig åt sån avel inte har kunskap och öga nog att bedöma om exteriören och gångarterna lämpar sig för ridhästavel. Jag har aldrig sett din häst så den kan givetvis vara ett undantag, men man läser och hör hela tiden om varmblod som man verkligen inte skulle tro är av travarsläkte, när det för de flesta räcker att se en halvtaskig bild för att inse att personen är okunnig och/eller hemmablind.

Jag har sett många fina korsningar, så det kan mycket väl "lyckas" och ska du bara avla för dig själv så borde det ju inte heller spela någon roll om andra tycker man är galen.
Nej jag känner att jag inte vill avla för framtida försäljning, jag vill avla för MIN skull. Och jag vill ha en avkomma efter mitt sto och jag vill inte ha ett renrasigt varmblod (iaf inte nu) utan något jag kan vimsa runt i skogen med. *övar på mina försvarstal* ;)
 
Nej jag känner att jag inte vill avla för framtida försäljning, jag vill avla för MIN skull. Och jag vill ha en avkomma efter mitt sto och jag vill inte ha ett renrasigt varmblod (iaf inte nu) utan något jag kan vimsa runt i skogen med. *övar på mina försvarstal* ;)
Fast en häst lever i 20 år. Man har ingen aning om vad som händer under den tiden så avla åt sig själv är ju bara BS.
 
Har sett två hästar på annons i somras som verkar riktigt fina, båda 50% varmblod men ena med resten tinker och den andra resten friser. Hade jag varit ute efter häst hade jag inte tvekat att åkt och kollat på dom! Men är ju förstås inte säker att alla blir så fina och ska man ta föl tycker jag åtminstone att man ska välja en renrasig pappa!
 
Fast den trav som travhästarna är väl inte "klar" när de föds, det kommer väl när man tränar de? (eller har det till och med att göra med hur deras skelett och så är biologiskt utvecklade?) Hur som helst, min häst har väldigt luftiga gångarter och kan bära sig själv otroligt snyggt i traven pga hans gener. Så ser det bara som positivt att han inte blivit en tung häst. Sen får man väl se hur gångarterna utvecklas när man börjar rida honom. Men tycker definitivt inte att det i hans fall är något dåligt. :confused:

Galoppen är ju ofta dålig, det är väl den som är sämst. Med undantag förstås!
 
Hej!

Jag red en "travarkorsning" för flera år sen. En rätt så exteriört "ful" ponny korsad connemara/travare (inte medvetet om jag förstod det hela rätt). Han var världens mysigaste ponny, tävlade både dressyr och hopp upp till LA, gick som lektionsponny i flera år- mycket populär. Hade jättefina gångarter- exteriören till trots, inga problem med galoppen alls!

Men han var inte vacker, men hade connemarans underbara hjärta.

Vill man bara ha en låg-klass ridhäst kan man absolut korsa med travare, men man får ju vara beredd på att sälja till lägre pris om det kommer till det någon dag.

/Lavinia, som egentligen inte tycket man ska avla om inte föräldrarna visat sig vara både hållbara, exteriört korrekta och med bra temperament (helst med känd stam också).
 
Ska man resonera så vad är då anledningen att avla öht? Om man inte gör det för sig själv? :)
 
Jappeloup var u:fullblod e: varmblod = korsning och vi vet väl alla att han vann OS :D med sina 155 cm och duktiga ryttare.

Fast Jappeloup hade en pappa som var fransk travare född för över 50 år sedan, helt andra blodslinjer än vad de flesta travare idag har. Dessutom går utvecklingen framåt, många av de varmblodiga ridhästlinjerna som var framstående när Jappeloup tävlade är inte framstående idag. När han tävlades var hoppbanorna mer inriktade på höga hinder istället för dagens mer tekniska banor, det krävs en annan typ av häst idag.
 
Jappeloup var u:fullblod e: varmblod = korsning och vi vet väl alla att han vann OS :D med sina 155 cm och duktiga ryttare.

Men det ar oarligt att enbart ta fram de i forhallande fatal bra hastarna och inte tanka pa de tusentals som inte blir lika bra. Statestiken haller inte med. Sa ar det bara.
Det ar otroligt osannolikt att TS kommer fa en Jappelouphast, eller dressyrdito. Formodligen far hon en rar men inte marknadsattraktivhast som hon kan ha sjalv till den dagen hon inte kan/vill behalla den langre. Da kommer den med storsta sannolikhet saljas billigt, inte for att hon vill utan for att hon maste, och sedan hoppa runt bland mindre kunniga agare.
Har hasten tur hamnar den pa ett stalle men har den otur har den ett mindre roligt liv framfor sig.

Kop ett ridhastfol istallet.
Det finns absolut ingen som helst anledning for dig att riskera ditt stos halsa med en betackning.
 
Fast den trav som travhästarna är väl inte "klar" när de föds, det kommer väl när man tränar de? (eller har det till och med att göra med hur deras skelett och så är biologiskt utvecklade?)

Jo, grundgångarterna finns där redan när de föds men sen måste de naturligtvis tränas på rätt sätt för att bli starka och hållbara. Det finns ju en anledning till varför man avlar fram olika raser/linjer och det är för att man vill ha vissa egenskaper som t ex att hoppa högt, trava fort, dra tunga lass osv.
 
Nej jag känner att jag inte vill avla för framtida försäljning, jag vill avla för MIN skull. Och jag vill ha en avkomma efter mitt sto och jag vill inte ha ett renrasigt varmblod (iaf inte nu) utan något jag kan vimsa runt i skogen med. *övar på mina försvarstal* ;)

Ska du inte åtminstone ta en godkänd hingst, istället för ytterligar en gatukorsning till pappa? Oddsen att få en trevlig avkomma som är rolig att rida ökar ju ju bättre föräldrarna är, och en godkänd hingst har ju klarat någon form av kvalitetskontroll iaf, både ridmässigt och exteriört.

Jag tycker det är fel att tänka "jamen jag ska bara ha en häst för mig själv, bara den är snäll så duger vad skrutt som helst med fyra ben till mig, jag behöver inte ha något fint eller märkvärdigt". Varför skulle inte du också förtjäna en fin häst? Varför ska du sitta på vad skrutt som helst?
 
Har ridit en lyckat eller ja en ok korsning med varmblod, skulle vart bättre med bättre utbildning.
Korsat med islandshäst och resultatet är typ islandshäst större modell, 5gångare.
Tror inte alla så blir så här bra och kommer aldrig komma upp i samma prisklass som en renrasig islänning. Samt 5gångare kanske inte alltid så önskvärt på en korsninghäst som hobbyrids.
DSC_0862_zps7eec2627.jpg

Oh my... :love:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Aggressiv/rädd hund
  • Bästa foder för fin päls
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Hage
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp