B

bombardier

Galoppen?

Hur ska jag göra!! Mitt varmblod vill inte ta galoppen, Har gjort allt från grunden, Han kan arbeta (gå i form) både i skritten och i traven men i galoppen e det omöjligt, han kan inte om jag kortar honom eller länger honom.!!! Han kan inte bli longerad (livrädd för linan).
Vet inte vad jag ska göra!! Har funderat på att skicka iväg honom på inridning, För snart ser jag ingen annan utväg!!!:cry:

Hjälp!!

Tacksam för svar!
//Emma Alexandersson

Sv: Varmblod

Se först och främst till att dina hjällper ligger bra. Överdriv verkligen positionen på ditt ytterben långt bak och håll kvar det där. Tryck bara vid baloppskänkeln men låt benet ligga kvar som stöd utan att trycka, bara lätt mot hästen. Se till att sitt rakt och "stilla" i sadeln". fall inte framåt, det hindrar hästen att lyfta sina bogar.

De flesta travare tycker om att galoppera men det finns dock de som gått för länge på travbanan och blivit travsäkra. Dessa hästar är i princip omöjliga att lära galoppera. Men de kan ändock bli trevliga skogs.- och promenadhästar. Jag tycker att man ska börja galoppera med sin travare så snart som möjligt. Galoppen stärker bakdelen och för många hästar är galoppen lösgörande både fysiskt och psykiskt. Men man får dock vara medveten om att galoppen i början inte blir särskilt bra och att det går snabbt! Slängtrav = slänggalopp. Men jag tycker ändå att man inte ska låta sig avskräckas. Man får inte ställa för höga krav på galoppen i början. Beröm när hästen fattar galopp. Hästen har inte musklerna att fatta en samlad galopp på bakdelen så kräv inte det.

Det kan vara en fördel att galoppera ute i naturen då hästen ser det som mer naturligt att fatta galopp uppför en backe eller ute på ett fält än i ridhuset. Ska du ändå träna galopp i ett ridhus så fatta galoppen i hörnen och galoppera ner till nästa kortsida. Galoppera bara i uppförsbackar i början. En del hästar kan behöva draghjälp i form av andra hästar för att börja galoppera men tänk då på tävlingsinstinkten. Att galoppera i uppförsbackar minskar ner farten och bidrar till en bättre galopp då det stärker bakdelen. Du kan även prova att fatta galopp i lätt nedförsbacke. Det handalr om att i början sätta hästen ur balans så den faller i galopp och då berömma JÄTTEmycket! Bara de fattar vad man vill är det inga problem senMed tiden blir galoppen bättre och bättre. Glöm inte att variera mellan väster – och högergalopp så att hästen musklar sig jämnt. Man måste dock tänka på att inte alla hästar har exteriören för en bra galopp. Detta gäller även ”vanliga” ridhästar.

När man stärkt hästen med galopp i uppförslut kan man börja galoppera på volter. Jag tycker att man ska börja med volter när det gäller galopp på plan mark istället för rakt spår. Detta för att volterna även de hjälper till att hålla ner farten. Var inte orolig, hästen kommer att ”ligga” ner i kurvorna och volten kommer att vara liten. Men det kommer att bli bättre med tiden. Var inte heller rädd för att släppa iväg hästen en aning. Det är viktigt att inte hålla tillbaka för mycket. Då kan hästen tappa takt och rytm. Låt det hellre då gå lite fortare i början.

ge inte upp!!!

Tack för ditt svar det kommer komma mycket till hands!!

Han är en riktig fillur och jag kan inte påstå att jag blir "rädd" Men det e ju bara det han kan få för sig om det kommer en stig åt vänster och jag vill rakt fram då kan han ta stigen och då blir det lite fel för då ligger jag på baken:P hehe:)
Men dom flesta gångerna har jag hållt mig kvar!!

När jag rider honom på gramantygel så kan HAN INTE GALOPPERA!!! varför? han kan inte ens om jag låter honom löpa!! för jag är inte rädd för det. Jag e van efter mina andra galningar!!HAHA..
Han kan knappt trava e det för att dom e vana att springa m,ed huvudet högt?!
Han arbetar jätte bra med det är de jag vet inteom han kanske har fått för mycket spö när det gäller galoppen att han inte vågar?! för att han är rädd att jag ska göra likandant!!! Men han litar på mig i det mesta men det här vet jag faktiskt inte!!!...HJÄLP E HAN RÄDD FÖR MIG??:cry::cry:

Är det en vbl travare?
Ev blir det lättare om du bygger upp honom ännu mer med allsidig träning.

Tipsar om ridtravarföreningen!

jag har samma problem med min häst! fast hon tar höger, men ej vänster! Min pappa var på kurs med henne och då sa tränaren att hon var inte redo för vänster galopp, så så skulle vi hålle på och förböja henne runt inneskänkeln och mjuka upp bogen jätte mkt. hoppas det kanske kan funka....

Jag har haft en varmblodskorsning som också hade jättesvårt för galoppen speciellt i ridhus eftersom det blev trångt för honom (detta var dessutom ett litet ridhus) Jag galopperade mycket ute på ett stort fält och jobbade med volter. Eftersom fältet var stort kunde jag så fort han inte orkade på volten rida rakt fram och öka i stället. I början var volterna större än ett ridhus är brett men till slut kunde han galoppera på en tiometers volt fast det tog ett år innan vi nådde dit.
Om din häst inte kan galoppera med gramantygel så kanske du inte ska använda gramantygel.

Tack för ditt svar det kommer komma mycket till hands!!

Han är en riktig fillur och jag kan inte påstå att jag blir "rädd" Men det e ju bara det han kan få för sig om det kommer en stig åt vänster och jag vill rakt fram då kan han ta stigen och då blir det lite fel för då ligger jag på baken:P hehe:)
Men dom flesta gångerna har jag hållt mig kvar!!

När jag rider honom på gramantygel så kan HAN INTE GALOPPERA!!! varför? han kan inte ens om jag låter honom löpa!! för jag är inte rädd för det. Jag e van efter mina andra galningar!!HAHA..
Han kan knappt trava e det för att dom e vana att springa m,ed huvudet högt?!
Han arbetar jätte bra med det är de jag vet inteom han kanske har fått för mycket spö när det gäller galoppen att han inte vågar?! för att han är rädd att jag ska göra likandant!!! Men han litar på mig i det mesta men det här vet jag faktiskt inte!!!...HJÄLP E HAN RÄDD FÖR MIG??:cry::cry:

Klarar hästen inte ens att ta en galopp i skogen är det MYCKET arbete kvar innan du ens ska tänka tanken att galoppa på graman.

Har han inte blivit riden mycket innan kan han vara van att gå med huvudet högt, att då hänga på graman innan han fått ned huvudet och börjat arbeta med ryggen gör mer skada än nytta.Går han högt i traven? i så fall kanske du ska börja där, om inte så är det bara att kämpa på!;)

Vanlimelde skrev ett aldeles utmärkt inlägg om hur du får igång honom i galoppen :idea:

Jag hade själv endel problem med galoppen på mitt travsto, men efter många försök som slutade i slängtrav fattade hon till sist att det gick snabbare att ta sig fram i galopp :smirk:

ett förslag om hästen är stressig, är att du letar upp nån raka där ni kan gasa på ganska ordentligt i säkerhet, vänj honom vid att han får t.ex trava lite "lösare" där, att du släpper han en bit i traven eller liknande, så han uppfattar rakan som "här ska vi springa och det är alltid kul" så när ni har ridit där nog ofta att han vet vad som gäller och han ska börja trava smyger du in galoppskänkeln försiktigt från skritt och släpper efter på tyglarna, om han börjar galoppa med frambenen kan du liksom "gunga igång" honom, att du riktigt visar att du VILL att han ska ta den där galoppen.
Börjar han då galoppera så är det bara att ställa dig upp, driva på och BERÖMMA! gjorde detta med mitt sto över en äng, denna platsen känner hon alltid igen numera och hon älskar att galoppera där, den är hennes trygghet den ängen, och bara förknippad med avbusning :D

hejsan!!!

Tacksam för alla svar!!

Nu är det ju så att jag svara på allt på en och samma gång..

Han blev inriden som 6 åring och då hade han gått på travet pga en skada så ville ägaren inte ha honom, Där slutade det med att slaktaren köpte honom men efter ett par år så tyckte han "som är van att döda så kallade problem hästar". Han tyckte inte att det var någon mening med att ha kvar honom så han tänkte slakta honom..Då blev jag arg och sa han är fult frisk men lite envis, och egensinnad så jag köpte honom:love:

Och i början va han ett moster i trafiken i stallet överallt men efter ca en månad så vända han på en 5 öring!! allt gick jätte bra föruton gallopen...Han jobbar utan graman och är jätte duktig men det som är problemet när han blir stressad rädd spec efter olyckan så har han förmåga att bara sticka och efter det har varit kaous (vi blev påkörda) och därmed bestämde min mamma att jag skulle börja med graman för att dra ner huvudet på honom, Men nu kan han inte ens galoppera med den:confused: Jag blir verkligen galen för han e så konstig och nu i och med skadan så kan jag ju inte rida och nu vet jag inte hur det blir om han blir återställd eller inte, han äör en problem häst det lär jag nog alldrig komma undan!!! men men tack tack för alla svar och hjälper!!

// Emma alexandersson

Vänta nu: Har du ridit honom efter olyckan? I en annan tråd skriver du att benet ska öppnas för att det ligger fel. Också rider du hästen???:eek::eek:

jag skulle kolla upp hästen..jag menar att den kan ha ont eller ha en låsning o därför inte vill ta galopp..med kolla upp hästen menar jag inte av veterinär utan av kiropraktor eller av en som behandlar med infrarött med akupunktur. eller liknande. h/ en som just ha behandlat sin travare.

nu är han opererad och allt har gott jätte bra, Han har bara skrittats inget annat det jag skriver om med galoppen är INNAN OLYCKAN

Förstod inte riktigt hur länge du hade haft hästen och hur länge han har blivit riden..? Jag har haft min travare i snart tre år, och vi har inte kommit till galoppen i vår träning än.

det tycker jag iofs är att gå (förlåt :o) mesigt långsamt fram.
men det beror helt på! har man inga direkta "mål" med sin ridning, utan bara vill utvecklas i den tid man tar sig så, visst.

jag å andra sidan har haft min häst i snart ett år, hon är riden i ett halvår, och vi galopperar redan (inte nu, för nu har hon haft vila) på både banan och i skogen - när hon vill! enda kravet är att hon inte får kuta i väg i all världens fart. varför vi redan galopperar vet jag inte riktigt.. vi kom till en punkt då det kändes naturligt att öva galoppfattningar, och nu kan hon båda flytande.

var har inte du börjat galoppera din häst? har han svårt för det? är han ung? hur går han i skritten och traven?
(det hör verkligen inte till tråden, men jag blev nyfiken på varför ni gått så sakta fram :))

Det är lugnt, fråga på. :D Har skickat PM, så behöver vi inte störa tråden.

Jag kanske missade nåt i något av TS inlägg, men jag fick intrycket av att hästen var riden i en månad, men "ändå" inte kunde galoppera...

efter ca en månad så vända han på en 5 öring!! allt gick jätte bra föruton gallopen...

Jag menade väl mest att om hästen inte kan galoppera efter en månads ridning, så är det kanske bäst att glömma galoppen ett tag och träna på att stärka hästen istället.

Har hästen de muskler som behövs? Att inte kunna galoppera på graman tycker inte jag låter så konstigt eftersom det verkar som att hästen inte har blivit så mycket galopptränad. Tror inte min ridtravare skulle klara av det och han har galopperat på i 2-3 år :D Han går inte i form än i galopp, högergaloppen finns där men han vill inte ta den.. Formen i trav har han inte börjat gå i förrens i början på detta året.. Och då har han blivit riden i lite mer än 3 år.. Så det tar tid, det får man räkna med. Eller egentligen så känns det långt när man väl håller på. När man tittar tillbaka på det så känns det som att det gick rätt fort iaf :D

Liknande trådar

Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
11 973
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 704
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 216
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama