varmblod utomhus?

J

jaskemm

Jag undrade ifall man kan ha ett varmblod att stå i en utebox året om.. som inte är isolerat men vindskydd från alla håll? man kan vell också ha täcken som de sover med?

Sv: varmblod utomhus?

har sett en del varmblod i utebox ja.
det har funkat jätte bra, såvida det inte är dragit, det får inte blåsa rakt igenom hur som helst då blir hästen klyld eftersom den inte kan röra på sig på så mycket och hålla sig varma.
Viktigt är också att det inte blir för tätt. man kan inte damma igen överluckan och tro att nu blir det varmt och mysigt, VENTILATION på ett eller annat sätt även i uteboxar alltså,

det bör vara en bra kombo där det är tätt och fint men så pass att luften kan cirkulera och skapa en naturlig ventliation med ett luftintag och ett luftutsug. Alt instalerdad ventilation.

På vintern när kylan kommer så är det bra att hästarna får gro lite vinterpäls innan man täckar ner dom. så att dom kan ha ett eget lager päls och om det behövs ett täcke på det.

Ha en bra bädd, bästa är ju permanentbädd då man kommer upp lite ifrån golvet och får en varm och fin bädd. brukar funka kanonbra, då slipper dom kylan från marken.

ströa gärna med halm så att hästen alltid kann pilla, de brukar kunna hålla värmen bättre när dom äter. alternativt mycket hö.

se till att isolera vattenledningarna om dte är vattenautomat så att det inte fryser, om du har hink håll koll och fyll gärna på met ett ljummet eller grundvarmt vatten det tar lite längre tid att frysa

det var lite allmänt om utebox.

Ja detta funkar alldeles utmärkt. Jag har min häst i en utebox(ett fullblod)
och min kompis har ett varmblod.
De har torvbäddar med jorggolv under. täcke på när det är minusgrader så det inte drar på ryggen
Vi har stänkt de övre boxdörrana en gång på hela vintern. Vi har boxarna plaserade åt "rätt" håll så det inte snöar/regnar in i dem.

Ja det kan man!
Mitt varmblod som är svårfött och fruset av sig står på utebox vilket funkar utmärkt. Hon har täcke på samt fri tillgång på hösilage/halm.

Ja, visst kan man det!
Det finns många som har varmblod (både halvblod, fullblod, travare och andra varmblodiga raser) i uteboxar.

jag har då mitt varmblod ute på lösdrift året om. Kyla är inget problem, men hon har täcke vid nederbörd pga hon får ont i ryggen annars

Min varmblodskorsning går på lösdrift utan täcke året om med fri tillgång på foder, inga problem. :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 097
Senast: Freazer
·
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
1 126
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 803
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA