Varmblod+fjording korsning...

Luna10

Trådstartare
...kommer vi troligtvis snart att ha i grannbyn:crazy:. Kompisen som hyr ut betesplatser har nämligen ett varmblodssto på bete, som enligt ägaren gick med en 4-årig, icke godkänd fjordinghingst i september ifjol. Men ägaren har inte dräktighetsundersökt stoet eller så. Och hon trodde väl att det inte blev nånting ändå.

Men nu har min kompis, som själv har avelsston, börjat tycka att det ser ut som stoet är dräktigt i alla fall, hon har fått mage trots att hon inte är fet i övrigt, hon har börjat fylla i framför juvret o.s.v.

Men har någon sett en sån korsning? Finns det nån möjlighet att det blir en vettig häst av det eller ett "hop-plock" av delar från mamma och pappa?

Sv: Varmblod+fjording korsning...

Min kompis på högstadiet hade en riktigt trevlig sådan korsning. Hon hade en urläcker nougatnyans på pälsen. :love:

Ridmässigt hade hon lättare för trav än galopp, men var på inget vis svår att rida. Hoppade bra också!

Som stamnörd skulle jag bli överlycklig över härstamningen... :angel: Ja, om det visar sig bli ett föl alltså. :D

Jag har (tyvärr?) sett några stycken på annons, men inte IRL, de verkar vara svårsålda iaf. Annars såg en av dessa sötnosar rätt fin ut, men det kan ju vända fort när de bara är i 1årsåldern.

Annars så brukar jag säga att hästen blir vad man gör den till! Rätt person kan nog hitta en nisch som passar hästen alldeles utmärkt! Vem vet, den kanske får varmblodtravarns uthållighet och fjordhästens underbara temperament?

Jag fick en fjord/varmblods föl 08:a, sålde honom när han var straxt över året.
En trevlig kille, nu vet jag tyvärr inget om honom då hon som köpte av mig sålde efter några månader, hon kommer inte ihåg vem hon sålde till, tyvärr då jag gärna hade velat se hur han blev som stor. Han syns som ett par timmar gammal på min avatar.

Den blir med all säkerhet av någon blackfärg i alla fall! :D Jag har sett ett par fjordkorsningar som korsats fram med varmblodiga raser (hbl och arab exempelvis) som blivit högställda D-ponnyer med ganska fördelaktig exteriör. Tycker särskilt om fjord/arab, det blir härligt formade. :love:

Jag har också sett vbl tr/nsv som sett trevlig ut. Men däremot vbl tr/irish cob som fått det sämsta av båda världar. Så att korsa kallblod och varmblod är alltid ett lotteri.

Tycker särskilt om fjord/arab, det blir härligt formade. :love:

Ja, det är en korsning jag verkligen är förtjust i! :love:

Till ts: Låt oss hoppas för enkelhetens skull att stoet inte är dräktig, men håll oss gärna uppdaterade. :laugh:

Jag har också sett vbl tr/nsv som sett trevlig ut. Men däremot vbl tr/irish cob som fått det sämsta av båda världar. Så att korsa kallblod och varmblod är alltid ett lotteri.

Det är ju det som är det luriga.

Tänk om den får en tung kallblodskropp med tunna varmblodsben?:eek:
Eller en lång travarrygg på kallblodsben = tax?:crazy:.

Men en snygg färg är ju aldrig fel, det kanske ökar säljbarheten:laugh:.

Minst sagt lurigt! Men jag får bara önska din väns inackordering lycka till och hoppas hon får en vinstlott. :D

:angel:Vår ridskola hade en som var korsning halvbl / fjording och den var omtyckt ca 153 cm jättego snäll.
Sedan hade en kompis en kallblodstravare / fjording också strax över ponnymått och även den jättetrevlig skogsmulle.
Lippizaner/ fjording även den trevlig av ponnystorlek
Fjording / v.travare jättesnäll trevlig sak som såldes som 4 åring
Sedan hade eller fanns ju Silver e.Dragon (halvblod) / fjording som vann allt i fälttävlan ponny för ett tag sedan , läste om honom att han var läromästare utanför östersund för några år sedan och relativt gammal.
Sedan har jag sett två avk Arab/nordsvensk som var helsyskon och totalt olika en lik arab lite kraftigare och en nordis med smala ben, lågställd och lång i kroppen .

Överraskande nog har jag bara sett väldigt trevliga fjordkorsningar, de verkar inte alls bli tunga även om det är 50%, sett flera bra hopponnyer som är korsat med t.ex russ, arab, welsh m.m

Har bara sett en vbl/fjordkorsning och den ser faktiskt jättetrevlig ut i kroppen. Den mest misslyckade korsningen var nog islandshäst/nsvbruks, han blev så grov över ganashen så han kunde inte gå i form så att säga då han fick problem med andningen, men han blev närmare 20 år och gick på ridskoleverksamhet och avlivades av kvickdrag så det gick ändå :D Var nog ändå inte många som skulle kunna rida ihop honom :rofl:

Luna 10...ang din smajle..Varför skulle det vara negativt om hon får ett föl efter varmblod/fjord?? Blir byn smutskastad då eller?? Min kille som jag hade var faktiskt väldigt fin.. min hovslagare tyckte att jag skulle ha honom kvar och rida in, men tyvärr hade jag ingen plats kvar för honom då detta föl var helt oplanerat.. har fått en del skit här på buke under den tiden om varför jag inte tog bort fostret o.s.v.....

har ett fjordsto som smet till grannens hingst när hon var 2. det var dock innan jag fick henne, så jag har aldrig sett fölet och har ingen aning om hur det blev. men man kan ju alltid hoppas att om det fick något av mammas psyke så blev det nog ett redigt föl :love:

(så om någon har nån aning om vars peter pan kan finnas så pm'a gärna :angel:
han borde vara runt 15 år idag)

Jag har träffat och även ridit en fjordkorsning, halvblod/fjording som hette Fanny. Hon var då bara 4 år och endast grundriden, kunde knappt så mkt men hon var en jättetrevlig liten storhäst, mätte drygt 153 mkh jag lånade då grannens fjordsto Lizette (inte mamma till Fanny) som sällskap till Fanny och hennes dåvarande ägare.
Fanny hade typ nougatfärg med en mörkbrun ål längs ryggraden, manen var svart med lite blonda slingor och svansen var samma som manen.
Jättefin!
Om jag fick välja skulle jag vilja ha det FÖLET!!! jag vet inte riktigt hur korsningen fjord/vbl skulle bli, ridmässigt men säkert en trevlig körhäst då jag är mer åt det hållet men börjat rida på äldre dar nu efter mitt 1a barn :cool:

Men jag tycker att denna fjordkorsning är jätteintressant, häftig färg och temperamentet måste vara bra (Fannys temperament var bra, men hon var lite seg och inte så väl utbildad, galoppen var bra men det tog lite tid innan man fick igång henne).

Idag undrar jag vart Fanny befinner sig, hon kommer ifrån Göteborg o brukade "sommargästa" kring Fåglavik-trakten (Herrljunga kommun varje somrar).

...kommer vi troligtvis snart att ha i grannbyn:crazy:. Kompisen som hyr ut betesplatser har nämligen ett varmblodssto på bete, som enligt ägaren gick med en 4-årig, icke godkänd fjordinghingst i september ifjol. Men ägaren har inte dräktighetsundersökt stoet eller så. Och hon trodde väl att det inte blev nånting ändå.

Men nu har min kompis, som själv har avelsston, börjat tycka att det ser ut som stoet är dräktigt i alla fall, hon har fått mage trots att hon inte är fet i övrigt, hon har börjat fylla i framför juvret o.s.v.

Men har någon sett en sån korsning? Finns det nån möjlighet att det blir en vettig häst av det eller ett "hop-plock" av delar från mamma och pappa?

Och de e mitt sto som du nämner..

Jag har ridit på en sådan när jag var barn.
Det var ju före alla fina ponnyrasernas tid så korsningar var vanliga.
Den var både snygg och jättetrevlig.

Men är det ingen som kan skriva härstamningar och födelseår?! :cry: Jag vill ju uppdatera min databas med korsningar ju! :D

Silver var mycket riktigt e. Dragon och undan stoet Dunja. Dunja fick tre föl e. Dragon och sedan fick hon även två föl e. Silver. :crazy: De två andra fölen e. Dragon var stoföl, så de fick så småningom också föl e. Silver. Där kan man prata inavel... :angel:

Men är det ingen som kan skriva härstamningar och födelseår?! :cry: Jag vill ju uppdatera min databas med korsningar ju! :D

Silver var mycket riktigt e. Dragon och undan stoet Dunja. Dunja fick tre föl e. Dragon och sedan fick hon även två föl e. Silver. :crazy: De två andra fölen e. Dragon var stoföl, så de fick så småningom också föl e. Silver. Där kan man prata inavel... :angel:

Fjordinghingsten Isco, ickegodkänd
31252351.jpg

Fransk-amerikanska varmblodsstoet Ladyhus Lilja e. Durvalo u. Apocalypse Guard
27644923.jpg

lite dålig bild

Lilja dräktig med Isco.

Vilket fint sto:love:

Hon ser ut att vara en bra modell för ridning. Används hon som ridhäst?

Det kan säkert bli en trevlig häst, särskilt om det blir en bra exteriör för ridning (eller körning, men den "marknaden" är nog mindre) och med bra temperament

Har träffat på ett antal fjordkorsningar och alla utom en har varit både fina och med supertemperament. Det har varit x med arab (de finaste, riktigt riktigt trevliga hästar på alla sätt. Arab och russ verkar vara en annan kombo som "ofta" blir lyckade ridponnyer?) halvblod, connemara (den inte så trevliga pållen enligt min smak:cool:) och andra kallblod.

Jag hoppas det blir en fin häst som gör någon lycklig så småningom:)

Hej
tack :)

jo hon använd inom ridningen och är ett supertrevligt sto som e lugn o snäll men ändå har power så att säga :) hon har varit riden i 2 år och gick som travhäst före men satte aldrig dom travarfasonerna så att säga då hon e så ung :)

Hon har lätt för samling o kommer att bli en fin dressyrhäst åtminstone till LB nivå

hoppning upp till 80 cm men får inte hoppa högre pga överben.

men hon är riktigt speciell min lilla tjej. hon e bara 157 cm :D

Isco är en fin liten hingst med trevligt lynne som nog oxå kommer långt med rätt ryttare.

Jag tror att många är anti korsningar för att det är lättare att hästen hamnar fel? Typ som jättebilliga travare som säljs som ridhäst, individersom inte är särskilt lämpade för det och blir sk "vandringspokaler"? Vet inte hur vanligt det är, majoriteten av ridtravarägarna jag känner till är seriösa.

Udda korsningar är nog lite svårsålda och billiga som föl eller oinridna. Däremot en väluppfostrad och grundutbildad korsning kan väl knappast vara ett problem att hitta hem till? Tycker många vill ha små stora hästar för skogsridning och enklare träning, om temperamentet är bra. Likaså ponnyer antar jag, och kan den hoppa spelar väl inte rasen någon roll?

Jag tycker man ska vara försiktig med korsningar, just för "lotteriet" och att det kanske blir svårt med köpare. Men herregud det händer olyckor, och genomtänkta x kan vara väl så befogade.

Lite OT blev det. Men jag har förståelse både för dom som tar bort och dom som behåller. Jag personligen hade behållt, och sett till att hästen sålts först som "färdig"(om jag kunde alltså).

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka