Varma vinterridskor

cactuspower

Trådstartare
Vad har ni på vintern? Använder just nu blundstones jodphursskor året runt, har ett par i "normal storlek" som jag använder med par ett par vanliga strumpor i , såhär års använder jag ett par för stora likadana men som jag får i både strumpor och sockor i. Men jag fryser ändå som en tok om fötterna, idag så frös jag så mycket så att jag tappade känseln i fötterna, och det händer då och då kan jag säga. Inge vidare :crazy: . Så jag tänkte kolla med er om ni har några förslag på vilka skor man ska använda på vintern, finns det några bra fodrade. Är jacsons jodphurs något att ha? Vill ha varma skor men som helst inte är för klumpiga och fula. Utan något lite mer stilrent vore bra, jacson har ju ett par piléfodrade jodphursskor och jag undrar om det vore ett vettigt alternativ till att inte frysa om fötterna?

Sv: Varma vinterridskor

när jag inte rider utan bara är i stallet har jag ett par vandringskängor med fårskinnssulor i. i strumpväg ett par ullstrumpor underst samt ev. ytterligare ett par strumpor över.

rider jag har jag oftast vanliga ridstövlar i läder, med varm sula och dito ullstrumpor på fötterna. fryser inte alls! :)

Hmn kanske ska utrusta mina graningestövlar med ullsulor då och införskaffa ett par parti yllestrumpor också. Vad har du för vandringskängor? :)

mycket bra fråga! :o

har tagit över dome fter mamma, men ahr dom inte här justnu.. kan nog kolla märke tills imorgon :)

Jag har mammas riktiga snöskor som jag lagt beslag på.
Har dom på denna bilden.
http://i7.photobucket.com/albums/y293/rabarber2/Anton/DSC04311-1.jpg

Får precis plats i stigbygeln. Är lite otympliga att rida ordentligt med, men för uteritt är dom perfekta! Å perfekta att traska runt i stallet med.
Hatar att springa runt i jodpurs när det är kallt, å då har jag inte ens stålhätta..

Har ett par kängor från Jacson. Typ två storlekar för stora och mina fötter ser ut som klunsar, men sköna är dom allt. När tårna håller på att förfrysa har jag hellre ett par klumpiga men varma skor.

På skolan måste vi dock alltid ha stålhätteskor, inte så kul varje gång...

Jag har gått där ja , jag är en 88:a så egentligen skulle jag ha gått i 3:an nu men hoppade av efter ett halv år första gången jag gick där,
men jag hade massor av rester och frånvaro tyckte att det var ett skit och pendla dit själv (ca 12 mil om dagen, totalt 4-6 byten om dagen med tåg och buss). Så jag hoppade av lagom till jul första året. Tog sabbats år sen, var mest allmänt skoltrött.

Men sedan började jag där igen och även ett par kompisar till mig igen. Men jag vet inte , ju mer vi var i stallarna ju mer tyckte jag att det sög :angel: men jag härdade ut hela första året och allt gick ganska hyfsat, sedan gick jag där till och från under höstterminen och velade om jag skulle gå kvar eller inte. Gjorde klart en del kärnämnen osv . men eftersom fler av mina kompisar (ffa de jag pendlat med) hoppade av till sommaren redan så vart jag ännu mer less på att ännu en gång sitta och åka dit själv osv . så jag hoppade av ännu en gång :smirk:

Men men , vilka lärare har du?

Har Annika och Bertil som mentorer. Och en bunt andra; Eva, Samir, Anders, Svante osv, orkar inte rabbla upp allihop så här sent :p

Vilka hade du?

Gud ja det är många lärare , hmmn Annika har jag faktiskt bara haft någon gång på teori vid bruksridning, Bertil hade vi samhällskunskap men jag hann bara ha honom typ en gång eller nåt innan jag slutade men han verkade bra. Samir tål jag inte tyvärr , t.ex. en gång så hade han bestämt att vi skulle ha ett prov om en vecka och sedan så lektionen efteråt så hade han tidigarelagt provet tills dess och sa att vi bara fick en halvtimma utav den lektionen och läsa på utav för att sedan ha provet :eek: förövrigt gjorde vi inte så mycket på hans lektioner tyckte jag, vi samlade mest växter typ :p

Från början när jag började på Kvinnersta från "the beginning" så att säga så hade jag Carro, Jennie och Malin (malin har slutat) som mentorer , eller ja Carro var min mentor.

Men sedan när jag började om hade jag Cia och Kalle :p . Men han ingår ju i något annat arbetslag nu. Så efter sommaren så hade vi Cia och Eva i stället. Sedan har jag haft en rad olika lärare. Svate, Samir, Jennie, Karin, Annika, Stella, Roland, Tobbe & Lena, Anna, Jörgen, Leif, Bengt-Arne och mååånga fler... Och i hästkunskap hade vi Anders, tyckte han var dyngbra! Skulle jag gått kvar där så skulle det varit för hästkunskapen (teorin..)

Men jag hatar Karin :devil:

Oj oj , denna tråd blev inte alls Off topic :angel:

Senast ändrad:

jag använder gympa skor, lätta låga med tjocka strumpor, fryser aldrig om fötterna.

när ja är i stallet har ja graninges jodphurs, de e nån sorts temperaturreglering i dem så jag kan ha dem på sommarn och på vintern. funkar super :D svettas aldrig, fryser aldrig. fast dem e lite klumpiga å rida i

Dojjan kängor. :) Det enda jag inte fryser om fötterna i om vintern. De är helt kanonbra!

Jag har Graninges vinterkängor med gummi på foten med ett par ganska tunna ullstrumpor i. Har också mountaine horse med ullstrumpor i men dem är inte lika varma.

Mountain Horse Rimfrost paddock, med ett par tjockare strumpor. Det ska mycket till innan jag fryser om mina fötter i de kängorna! :love:

Jag kör med Tretorns ullfodrade gummistövlar ( som jag hittade på jaktavdelningen på Granngården :D ) dom är supervarma och desstom riktigt beväma. Annars finns det andra varma och bra skor på Jaktavdelningen som funkar utmärkt till ridning. Ridskor är oftast alldeles för kalla även om det är "Vinterridskor".

Ja, Samir är ju inte en favorit... Anders är ju däremot asbra. Typ förra veckan: "Är det okej att jag lägger mig på ert bord?" Sedan visade han hur en ko reser på sig :p Lektionen då han skulle gå igenom hästens läten var också ganska underhållande :D

Aja. Tillbaka till ämnet... :angel:

När jag rider uteritter har jag fodrade ridskor (av märket Equipage??) i storlek 41/42, har vanligtvis 38/39 i skor men på vintern är det vikitgt att ha plats för fossingarna. Använder Everest yllesockor i dom och fryser ingenting alls. Har haft stora problem att hitta kombinationen skor/strumpor där man inte fryser, äntligen har jag hittat rätt! :banana:

När jag rider på paddocken (mer "arbete" vill säga :angel: ) har jag CRW Epson jodphurs från Hööks, stl. 39. Använder också där yllesockor och jag brukar få upp värmen ganska fort, fryser faktiskt inte i dom heller! :D Och då kan det ändå vara 10 minusgrader ute..

Hoppas det löser sig med vad du ska ha på fossingarna! Ett tips är att ev. köpa en storlek större än vad du brukar ha + att använda ett par riktiga yllesockor. Ha inte för många stumpor på dig, helst bara ett par! Du får testa dig fram vilket som passar dig bäst. För mig tog det några år :angel:

Jag har varmfodrade vinterridskor med gummifot från Mountain Horse. Ett par som jag kan ha vanliga strumpor i när det inte är så kallt, ett par med plats för tjockare strumpor när det är kallare. Jag har även ett par Rimfrost Rider stövlar som är varma och sköna!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag förstår inte hur jag kan ha hängt i stall i 30 vintrar och fortfarande inte hittat något som håller mig varm om fötterna. Söker tips...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 309
Senast: Buongusto
·
Utrustning Jag behöver att par varma ridskor till vintern jag kan rida i, helst inte så klumpiga. Fryser lätt om tårna. Vad använder ni för...
Svar
10
· Visningar
3 236
Senast: Chili
·
Utrustning Efter 12 år i södra Sverige har jag återigen flyttat upp till Norrland. Till vintern behöver jag ett par ordentliga vinterskor till...
Svar
8
· Visningar
2 063
Senast: DarkInNight
·
Kropp & Själ Hösten och vintern börjar närma sig Jag söker ett par varma kängor för vintern och rå och blöt höstkyla. Finns det någon varm modell...
2
Svar
22
· Visningar
1 970

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat