Varma täcken

nejlica

Trådstartare
Börjar få ont om tid för julklappar men kom just på att sambon sagt att han skulle vilja ha ett varmare täcke. Perfekt!

MEN... det är bara det att när jag kollade upp vad han har för täcke nu har han ett duntäcke från IKEA med värmegrad 6, dvs det varmaste de har där. Så nu är min fråga till er allvetare därute, finns det idiotvarma täcken? Hur vet man vad man ska ha för något täcke i så fall?

Sv: Varma täcken

Är det ett dun eller fjäder? ikea har ett med värmegrad 6 ochsom väger en del men där består huvuddelen av fjäder som ju väger lite mer än dun och har en tendens till att bli plattare= sämre isolering.
Välj ett täcke med hög dunprocent och tyngd.
Jag har ett 600g duntäcke med 90% dun och 10% fjäder(ger lite stadga),medelvarmt(varmare än tjocka syntettäcken).

Åh, detta verkar ha motsatt förhållande, 85% fjädrar, resten dun. Visste inte ens att det var en skillnad :o

Blir ut och leta täcke med mer dun i då! :D

Det finns ett alternativ till dun, som är ännu varmare, och i stort sett bergsäkert utan djurplågeri, och det är täcke av ull (fårull).

De är varma som bakugnar men ventilerar samtidigt, och har den fördelen jämfört med dun, att de tar hand om kroppsfukten på ett riktigt effektivt sätt. Man känner sig varm och torr.

Ulltäcken är tämligen dyra, men också riktigt bra.

Googla. Det finns svensktillverkade av svensk ull.

Nu är detta tipset inte så roligt, men det finns inget varmare och skönare än att lägga en ullfilt ovanpå täcket. Ger en mycket behagligare/varmare känsla än ett tjockt täcke.

Köpte nytt täcke från IKEA för någon månad sedan som är syntet värmeklass 5, superskönt och lätt men ser ut som ett duntäcke då det är väldigt fluffigt, går under beteckningen Fluff:)
Varmt och skönt men så sover jag också i pyjamas med långa ärmar och ben:p

Liknande trådar

Hemmet Har köpt en lägenhet och även om det i grunden inte är några fel på den, så finns det en hel del jag skulle vilja fräscha upp. Ytskikt...
Svar
2
· Visningar
272
Senast: Badger
·
Kläder & Bli fin Jag bor i Hälsingland, här är just nu ca -10 grader men att det kryper ner mot eller över -20 är inte ovanligt den här tiden. Jag vet...
2
Svar
24
· Visningar
1 037
Senast: Cattis_E
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 197
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 514
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar