Värma spenat?

Enya

Trådstartare
Jag har fått lära mig sedan barnsben att man inte kan värma spenat eftersom det blir giftigt då. Alltså värma det igen då det redan varit tillagat, som tex gårdagens middag till dagens lunch.

I går gjorde jag spenatstuvning, ägg och bacon (och SVAMP <3 ) och det blev förstås över så jag satte in i kylskåpet. Slogs senare i natt när jag inte kunde sova av att man inte kan värma det. När jag googlar får jag upp båda, att man kan och att man inte kan. Min fundering är varför det har ändrats? Kan man värma spenatstuvning i dag? Och varför går det plötsligt utan att vara giftigt när det för 20 år sedan ansågs giftigt att göra så?

Jag äter gärna spenat i dag igen, det var ju hur orimligt gott som helst och något jag inte ätit på länge ens!

Der är ingen som helst fara att återuppvärma spenat.

Omvandlingen från nitrat till nitrit är mycket låg och kommer inte påverka dig.
Trodde man det var värre än det är så att säga, förr alltså?

Jag vet att jag ibland värmer persiljesås igen för jag tycker att det är så lite persilja i så visst borde det gå, dör jag så dör jag och gott är det ju, men jag vet att jag inte borde där heller... Men jag gissar att det är även samma sak där i dag, att det går? så anledningen till att jag inte är död numera beror på att det inte anses giftigt. :D Det är för övrigt också helt himla sjukt orimligt gott! Persiljesås!

Jag har hört det nån estaka gång men samtidigt fått veta att det bara är inbillning.

Eftersom jag snart fyller 66 och ofta ätit uppvärmd spenat hela livet - särskilt om somrarna - så torde det inte vara nåt att bry sig om.

Numera ska man inte äta murklor heller men folk har gjort det i långliga tider och lever fortfarande.
"Kunskaper" förändras.

Jag har också hört det, och det har gjort att jag nästan alltid tillagar för lite spenat för att inte få rester. Men har det blivit över har jag ju inte velat slänga, utan värmt... men skönt att veta att jag kan värma :-)

Jag har hört det nån estaka gång men samtidigt fått veta att det bara är inbillning.

Eftersom jag snart fyller 66 och ofta ätit uppvärmd spenat hela livet - särskilt om somrarna - så torde det inte vara nåt att bry sig om.

Numera ska man inte äta murklor heller men folk har gjort det i långliga tider och lever fortfarande.
"Kunskaper" förändras.
Vad menar du? Är det inte bra att undvika cancerogena murklor? De är ju dessutom cancerogena utan att de äts.

Man tittar inte på individnivå utan befolkning. Som med rökning. Du vet att inte alla rökare dör i lungcancer?

Nitraten omvandlas till nitrit i en biologisk process, inte kemisk. Det är bakterier!

Alltså, att varmhålla spenat, eller inte kyla ner den direkt efter tillagning (låt inte matlådan stå framme på bänken för länge) är det som orsakar omvandlingen.

Det var alltså ett större problem förr i tiden när vi inte hade tillgång till kyl och frys.

Här finns info från Livsmedelsverket:

https://fragor.livsmedelsverket.se/org/livsmedelsverket/d/varma-mat-med-spenat-i/

"Kunskaper" förändras.
Alla lever faktiskt inte,det finns faktiskt storkonsumenter av murklor innehållande Gyrometrin som faktiskt har dött i magcancer.
Stenmurkla o andra med Gyrometrinnamn-inte äta. Toppmurkla går bra innehåller inte gyrometrin.

Nitraten omvandlas till nitrit i en biologisk process, inte kemisk. Det är bakterier!

Alltså, att varmhålla spenat, eller inte kyla ner den direkt efter tillagning (låt inte matlådan stå framme på bänken för länge) är det som orsakar omvandlingen.

Det var alltså ett större problem förr i tiden när vi inte hade tillgång till kyl och frys.

https://fragor.livsmedelsverket.se/org/livsmedelsverket/d/varma-mat-med-spenat-i/
Åhå, jag tänker direkt på skolmatsspenaten... undrar hur länge den stod på varmhållning.

Jag har också hört det, och det har gjort att jag nästan alltid tillagar för lite spenat för att inte få rester. Men har det blivit över har jag ju inte velat slänga, utan värmt... men skönt att veta att jag kan värma :-)
Brukar vara så här också, men trodde jag skulle orka mer än jag skulle. :)

Det åkte in i kylen på direkten så det blev nedkylt genast i alla fall.

Alla lever faktiskt inte,det finns faktiskt storkonsumenter av murklor innehållande Gyrometrin som faktiskt har dött i magcancer.
Stenmurkla o andra med Gyrometrinnamn-inte äta. Toppmurkla går bra innehåller inte gyrometrin.
Champinjoner innehåller också cancerogener som man till stor del undviker genom tillagning. Men råa skivade champinjoner är inte rekommenderat att inta ofta. (Och finns ganska ofta som del av salladsbuffé)

Vad menar du? Är det inte bra att undvika cancerogena murklor? De är ju dessutom cancerogena utan att de äts.

Man tittar inte på individnivå utan befolkning. Som med rökning. Du vet att inte alla rökare dör i lungcancer?
Stopp och belägg. Självklart vet jag att man inte ska äta murklor - möjligen efter ytterst noggrann behandling.

Men generationen före mig visste inte.- och åt.

Champinjoner innehåller också cancerogener som man till stor del undviker genom tillagning. Men råa skivade champinjoner är inte rekommenderat att inta ofta. (Och finns ganska ofta som del av salladsbuffé)
Är det inte champinjoner man bara ska äta max en viss mängd i veckan pga att de är något giftiga i större mängd? Jag ligger nog lätt över den mängden är jag rädd.

Är det inte champinjoner man bara ska äta max en viss mängd i veckan pga att de är något giftiga i större mängd? Jag ligger nog lätt över den mängden är jag rädd.
Ett par hekto i månaden där det mesta är tillagade champinjoner säger Livsmedelsverket är mycket låg risk.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 783
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Igår var det fettisdagen och det bjöds på minisemlor på mitt jobb. Jag är alldeles galen i semlor – de innehåller väl typ alla triggers...
Svar
6
· Visningar
2 039
Senast: Unafraid
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 436
Senast: Wonna
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Livet som enarmad rullar på (har inte så mycket annat att välja på :p ), och bjuder på en del nya upplevelser. Svullnaden i den brutna...
Svar
0
· Visningar
764
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?

Hund, Katt, Andra Djur