värma/kyla/linda/inget alls??(halt häst)

Yrja

Trådstartare
Jag är lite vilsen i det här med att sköta trasiga ben så jag frågar er.

Lite histora:
Min häst blev bottenverkad i v bak för 2 veckor sen. Han hade ont men blev ej halt. Han belastade dock h. fram pga. det och blev lite varm i hoven, samt smått vätskefylld mellan kotan och hoven. Inte halt dock.

I torsdags red jag för första gången och han gick super, i form+fint steg+arbetsvillig+ej halt. Travade dock endast i h varv. Tog det lugnt och försiktigt.
I fredags stog han.

Så i lördags hade han tappat v framsko. Han var riktigt halt och ramlade nästan när jag skulle vända honom i hagen(hårt och knöggligt). Fick kämpa för att få in honom och han haltade mycket i skritt rakt fram även på plant underlag.
Han har nu fått stå i en egen liten hage, som inte är så ojämn som hans andra.

Idag(tog ut på morgonen) var han varm i alla hovarna och tjock från knät och ner till hovarna(alla ben). Han haltade på båda fram, men gick på så gott han kunde, verkade trotts allt på bra humör.

Frågan är nu; ska man värma/kyla/linda eller inte göra någonting alls?

Problemet är ju ömhet i hovarna. Att han belastat h. fram, är utan sko(dessutom verkad bara 2 veckor tidigare) på v. fram, samt bottenverkad på v. bak. Dock tror jag inte att han har ont i bakhovarna nu utan det handlar om framhovarna.

Tänkte att man kanske borde göra någonting på nätterna(ev. ha dem lindade för att ge stöd eller kyla(med lera) för att få ner svullnaden lite). Men jag vågar inte exprementera med sånt själv utan vill ha lite kunniga åsikter och motiveringar.

Tacksam för svar. :bow:
//ttl :cool:

Sv: värma/kyla/linda/inget alls??(halt häst)

Är du HELT säkert på att det är pågrund av verkningen som han har ont?? så det inte är tex fång/hovböld han har??
Jag hoppas verkligen att du inte tar tillbaka den där hovslagaren om det beror på verkningen...
Jag har inte hört någon häst som svullnat upp i benen för att den är ömfotad eller verkat för mycket...

Först skulle jag nog kontakta veterinär och höra vad dom har att säga om saken...
sen så skulle jag sko hästen så fortsom möjligt och kanske lägga en sula så att hästen slipper belasta sulan tills hoven växt ut ordentligt...

Om hästen ben svullnar upp så skulle jag linda med tjocka paddar och något elastiska bandage...

Sv: värma/kyla/linda/inget alls??(halt häst)

Hans hovar är en lång historia och börjar i ryggen. :smirk: Smärtan i v bak kom pga bottenverkning - vilket var enda utväg då och inte avsiktligt. Min häst sliter sina hovar väldigt fel och därav fanns det inget att verka på hovens ena sida. Hovslagaren sa nu att vå måste till vettig vet med kusen för att få ordning på honom, så vet var ute i mån och vi fick remiss till klinik. Den hoven är bra nu men orsakade lite ömhet i h fram då han avbelastade bakhoven när han hade ont.

Den hoven var också eg bra dagen innan han tappade andra framskon. Han ömmar jättemycket i den hoven nu =halt. Så har han alltid varit(väldigt ömfotad). Inte riktigt så här illa men hans hage är hemsk och han har en hagkompis som är elak mot honom så det har nog fått lite mer belastning och därav börjat göra ondare. Pga den smärtan så har han återigen belastat h fram, som precis blivit bra, och därför har den nu antagligen blivit ansträngd då hästen stått still i en box hela natten(rör sig också mindre pga. smärtan). Därav öm i båda framhovarna och halt.

Jag är HELT säkert på orsakerna då vi haft logg på hela förloppet och även haft vet ute i mån(vi föreslog hovböld för ena fram men icke). Han hittade hovböld på en annan häst och det här var helt anourlunda. Dessutom var hästen bra innan han tappade skon.

Ok, linda är vad jag funderat på mest. Men vill gärna höra åsikter från fler.

tack för svaret :bow:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 931
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag har en häst som är halt fram och bara på böjt spår och på mjukt underlag. Jag importerade honom i december och eftersom...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
28 136
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 915
Senast: Sirap
·
Hästvård Häst har mest troligt gått omkull rejält i hagen Nick halt i trav,böjt och rakt spår. Vilar 2 veckor innan vi får tid hos vet. Vet...
Svar
3
· Visningar
834
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka