Varma ben och hovar

_Runaway_

Trådstartare
Min valack har i regel ganska varma ben och hovar, från kotan och neråt. Han är inte svullen, öm eller så, haltar inte, tvärtom så rör han sig bra i alla gångarter. En i stallet sa att jag inte ska oroa mig för mycket, för vissa hästar är tydligen varma dygnen igenom utan problem. Han hade en valack som tävlade medelsvår dressyr, och denna var ständigt varm. Även Strömsholms hovslagare sa förut att jag inte ska oroa mig för värme, för fång kan egentligen inte fastställas på det sättet.
Men som den hönsmamma jag är :angel: så undrar jag, ÄR det något att oroa sig för när hästen går bara bättre och bättre för varje dag?
 
Sv: Varma ben och hovar

Är du orolig så kan du ju alltid röntga/ultraljuda.
 
Sv: Varma ben och hovar

Jag har varit mkt orolig för min fd fånghäst som var varm i de 3 påverkade benen igen.
Hade det varit alla 4, hade det inte varit lika illa.

Men om det är så dagligen, så vete gudarna.

Är nu bättre, men jag har tiden kvar på S. i nästa vecka.
 
Sv: Varma ben och hovar

Jag kollar mina fånghästar dagligen, vid minsta värme så är jag extra observant, känner efter om där finns ökad puls mm.. Vid minsta lilla rörelsestörning så får vet ett samtal. Nu har min ena pålle varit "frisk" 1 år o den andra hade sitt senaste anfall i Sept.-04. jag är oxå hönsmamma
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 502
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 171
Senast: Sirap
·
Hästvård Dag 1, 10:00: Min häst och hagkompisen mår prima. Dag 2, 09:00: Hovslagaren ska verka, då är min häst svullen båda fram, samt varm där...
Svar
6
· Visningar
1 493
Senast: Krystalline
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp