VARM vinterjacka

Centaur

Trådstartare
Ge mig tips om varma vinterjackor! :) Jag fryser redan i min dunjacka. :p

Vill ha en jättevarm jacka, inte kort men heller inte en kappa, typ parkasmodell. Måste gå att rida i dressyrsadel med den utan att sitta på den, så tvåvägsdragkedja är ett must. Neutral färg som brun, beige, marinblå, grå.

Behöver inte vara ett hästmärke!

Sv: VARM vinterjacka

väntar spänt på svar, för jag hittar heller ingen bra.

Jag har en hyffsat varm, men den är obekväm att rida i, man sitter på den och den är inte precis rörlig:crazy: Även obekväm i stallet överlag då man ju behöver ha bra rörlighet.

Ursäkta trådkapet:o.......men ni som har tips får gärna komma m olika prisklasser oxå

66 north har jättejättevarma tröjjor. Då kan du kombinera deras varmaste tröja med en HV polo väst, sen är du både snyggast o varmast :P

Den såg varm ut, men rätt så osmidig?

Den är otroligt varm! Jag kan inte ha min förrän det är kallare än typ minus 10-15 grader då blir den för varm.

Inte ett dugg osmidig, den är ganska lätt och den är faktiskt gjord för att man ska röra sig i den på glaciärer osv där det är svinkallt.

Mycket smidigare än att ha en vanlig tjock tung parkas.

Hmm, vad har du för jacka idag då? (funderar på hur pass frusen du är)

Själv rider jag i en Everest-parkas från Stadium. Det är den absolut varmaste jackan jag vet (varmare än min Canada G). Den har tvåvägsdragkedja. Dock föredrar jag själv att bara dra upp den lite på höfterna istället eftersom att det gör att det blir varmare. Jag har inga problem med att sitta lite på jackan heller.

Tricket är att inte köpa dem i för stor storlek. Min första köpte jag i en ganska så tight storlek. När jag sedan köpte nästa så valde jag en storlek större, vilket iof blev lite rymligare, men inte lika varm! Så det ångrar jag...

Jag har en dunjacka från Musto som är helt sjukt varm. Bra ytskikt dessutom och beprövat märke, rekommenderas varmt!

Jag har en Kingsland dunjacka, den fluffiga modellen. Funderar på om kanske KL parkasmodellerna är lite varmare? Ska kolla på Stadiums jackor! :)

Pulkaskurk; Och jag som tyckte min Kingsland jacka var dyr :p

MH Legacy Parka, inte direkt billig, men riktigt varm med sitt dunfoder som är som en extra jacka i sig. Hade den mkt förra året i pulkabacken, frös inte ens när det var -20..

Jag köpte en vinterkappa från Equiline inför denna vinter. Jag som är så fruktansvärt frusen av mig klarar mig med endast en pikétröja under när det går neråt 0gradigt.

Kolla in Wellensteyn! De har ett mycket stort utbud utav jackor, inte bara vinter.
Har själv deras Siberia-modell, extremt varm, dock otymplig att rida i skulle jag tro, har aldrig prövat :D
Vet att B*ckmanncenter är stor återförsäljare utav dom i Sverige. Om du finns i Sthlmområdet är H*gsta ridsport ett alternativ.

Kingsland Josephine :love: Blir en sån den här vintern då stoppningen börjat rymma ur min gamla jacka.

Åh! Jag som köpte mig en KL fluffdun i år i hopp om att jag skulle slippa frysa... Har kompisar som tycker de är jättevarma. Jag är väl iof tveksam eftersom jag nästan alltid fryser, men den är supergo iaf. Har inte börjat använda den än utan kör på mina "normala" vinterjackor än. ;)

Tycker om när de går ner över rumpan, gärna till knäna så att de värmer lite om benen också! Toppen med tvåvägsdragkedjan då!

Parajumpers.

Om du vill ha mer budget så gillar jag stadiums jackor. Tror dock inte att dom har dragkedja i sidorna.

lager på lager är hemligheten. lager 1 underställ i syntet eller ull beroende på vilken sorts motion du utövar (syntet generellt för snabbjobb och ull för uthållighetsjobb). Lager två lämligt med fleece/ull... Och sedan dun som tredje lager om man nu fryser så mycket :) Annars vindtät fodrad jacka av vilket slag somhelst. Dun värmer allra bäst what so ever, men beror ju på vad du har under också förstås :)

fryser man mycket om händer och fötter ska man också kolla vad man har på kroppen eftersom händer och fötter är det som kroppen "stänger av först" när den fryser, för att spara på hjärta och hjärna som är det sista som lägger av innan man fryser ihjäl...

:)

Jag är extremt frusen av mig och det viktigaste när det gäller kläder är att man har många lager. Det yttersta lagret är inte så viktigt bara man har bra underställ.

Nu när det ligger runt 0an brukar jag ha ett microfiber-underställ och ovanpå det mina tjocka ridbyxor (ej vintermodell men dubbelt tyg), en tunn fleecetröjja och så en vanlig sweatshirt eller liknande + en vindjacka med lite foder. Sen är skorna otroligt viktigt också, fryser jag minsta lilla om fötterna så blir jag iskall på en gång.

När det blir kallare har jag microfiberunderställ + fleeceunderställ, mjukisbyxor + sweatshirt, termobyxor + en tjockare varseljacka.

Kan inte tänka mig att du skulle frysa i din dunjacka om du hade rätt underställ.

Det kanske skulle hjälpa, men jag kan inte använda underställ. Tål endast bomull mot huden, får utslag av alla äckliga syntetmaterial, för att inte tala om ull! Har tunn bomullströja, fleecetröja och jacka.

Så länge jag sitter på banan och trimmar så är det klart jag håller mig varm, men rida ut=iskallt så fort det blir nedåt nollan...

Finns en superbillig dunjacka på R*sta.
Runt 400 kr.
Jag har den inte men har ett par vänner som har
den som "slit o släng" jacka sas. De är båda mycket nöjd med den!
Hurvida den är superbra att rida i vet jag inte, då den är lite längre,
och då du inte vill sitta på jackan alls kanske det inte funkar..
Men kan vara värt ett försök kanske :)

Liknande trådar

Utrustning Igår blåste det halv storm när jag var ute och red, inte så skönt. Rider nu med långa chaps och kort jacka av bombermodell. Den är vind...
Svar
13
· Visningar
1 158
Senast: Bison
·
Äldre Snart blir det sådär orimligt kallt igen. Går redan i supertjock halsduk och kort dunjacka åtminstone på morgonen. Jag dödade min gamla...
Svar
6
· Visningar
1 178
Senast: Elina8
·
Äldre Vad har ni tänkt ha för vinterjacka i år? Ska ni köpa ny eller använder ni tidigare inköpt jacka? Har ni flera eller är det mest en som... 2
Svar
20
· Visningar
3 640
Senast: Tassetass
·
Utrustning Tjenixen forat :D som den fruna rackare jag är så vill jag vara ute i god tid och hitta en VARM vinterjacka! (jag har minsann sett...
Svar
14
· Visningar
2 980

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka