Varm, svullen has = behandla???

M

mvz

Hej!
Nu är det så att min pålle gått med en varm o svullen has till o från i två veckor. I söndags så tog jag o la på ett jodopaxomslag. Trodde på att det kunde vara ngn infektion av sticksår eller så. Igår morse så var han ännu mer svullen o varm, svullnaden hade "gått ner" i benet också. Ringde o dubbelkollade o det var så det skulle läkas ut. Det är inte lymfangit än, inte heller har han feber och han linkar bara i traven, så han e inte redigt halt än.
Idag var han ännu mer svullen o varm, ända ner i hoven, fast mer hård svullnad. Är det så infektionerna läker??? Det kan inte vara jodopaxen som ger negativ effekt??? Dosen är alldeles lagom! I annat fall börjar jag fundera på om det skulle kunna te sig vara inflammation, spricka m.m.
Tacksam för era tankar o ideér??

Sv: Varm, svullen has = behandla???

Har det hållit på i två veckor så skulle jag redan befinna mig på klinik med min häst.

Jag har pratat med dem o de tycker inte att jag ska komma än utan vill att jag fortsätter med omslaget några dagar till. Men skulle det vara så att jag får panik så åker jag till dem iaf!

Så blev min för ca 1 månad sedan, lindade honom och efter 2 dagar bar benen fina men hasen fortfarande varm och lite svullen, då han inte haltat väntade jag med att åka till klinik. Men efter att den inte velat gå ner helt så va vi på klinik idag. Visade sig att det bara är en blödning som tar tid på sig att gå tillbaka, röntgade honom och fick ua på plåtarna så vi kan börja träna nu :p va helt inne på inflammation eller fraktur då svullnaden inte velat gå ner med så va inte fallet. Känns iaf bra att man har det på plåt att det inte är något fel, så vore jag du skulle jag avvakta några dar till men blir det inte bättre åka och kolla. Hoppas du har lika mycket tur med din pålle som jag hade

Jag har pratat med dem o de tycker inte att jag ska komma än utan vill att jag fortsätter med omslaget några dagar till.

Det är ju omöjligt för en klinik att bedöma per telefon om du ska dit eller ej. Det beror ju till 100% av vad du säger till dom och hur de tolkar det.

Om det blir sämre trots din behandling, vilket det verkar som, så är det hög tid att åka.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 205
Senast: Hedwig
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 405
Kropp & Själ Kan vi människor får knäledsinflammation som hästar? Hur känns det? Hur känns det att ha problem med menisken? Är återigen hemma från...
2
Svar
20
· Visningar
2 322
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Hästen min kom in för 3 dagar sedan och var svullen samt skollhet på hö bak från ballarna upp till hasen. Han ville gärna inte stödja på...
Svar
18
· Visningar
4 816
Senast: Piranesi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V