Varm över kotan

FlipTheFrog

Trådstartare
Min häst sparkade ut plankor ur sin boxvägg förra veckan och har under onsdag-lördag varit varm och tjock från hasen till kotan på utsidan av benet (hb). Nu har svullnaden lagt sig, men hon är rejält varm över kotleden - både på utsidan och insidan. Hon har ett stort skrapsår på insidan av kotan också, men det verkar inte vara det som gett svullnaden (min häst svullnar annars upp för minsta lilla). Indikerar däremot att hon nog suttit fast och dragit =(

Hon har varit lindad med zinkaband och stod på box de första dagarna, sedan har hon fått gå ut i hagen. Hade hoppats att det skulle se bättre ut idag, men nu lutar det åt att jag får ta och åka in och få detta undersökt/ultraljudat.

Vad tror ni detta kan vara?

*bekymrad*

Sv: Varm över kotan

nog skulle jag kunna tänka mig att såret är åtminstonde en del av anledningen till svullnad och värme, är hästen inte halt så skulle jag röra på den dagligen och kanske lägga ett jodopxbandage nattetid ett par dagar.Blir det då inte bättre på ett par dagar skulle jag nog rådgöra med veterinär.

Sv: Varm över kotan

rörelse=ökad blodgenomströmning= bättre läkeffekt, ibland så är rörelse framför vila att föredra förutsatt att det är under kontrollerade former samt att hästen inte indikerar hälta eller förvärring i benet. jag skulle fara ut och skritta hästen ca 15 min och se vad det ger för resultat.

Liknande trådar

Hästvård Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske...
Svar
0
· Visningar
836
Senast: Jennnnka
·
Hästvård Vill bara poängtera att vi varit inne med vår häst en gång för bedömning och ska in en gång till om några dagar men jag vill ändå höra...
Svar
16
· Visningar
1 439
Senast: nullo-modo
·
Trav Var ute med fyraåringen igår. Körde en långsamtur på omkring 8 km. Efter drygt halva vägen började hon gå orent fram. Detta upphörde...
Svar
1
· Visningar
922
Senast: jany
·
Hästvård Min häst var svullen i ena frambenet i lördags när jag tog in henne från hagen. Det var en svullnad mitt på utsidan av benet mellan kota...
Svar
6
· Visningar
4 637
Senast: Toxis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka