Varm motor efter kamremsbyte

Philosophia

Trådstartare
Bilen har bytt kamrem och vattentank idag och verkstaden nämnde att jag bör kolla nivån på kylarvätskan i morgon bitti efter att jag (idag) kört motorn varm och systemet har fått lufta sig. Jag fick med mig en liten flaska glykol för att kunna fylla på om det behövdes. Redan efter 500 meter i 50 km/h så var dock temperaturen mycket högre än vad mätaren brukar indikera vid exempelvis motorvägskörning. Jag vände för att fråga om det stod rätt till eller om jag i min okunnighet bara var nojig, men dessvärre hade de redan hunnit stänga (det är en liten rekorderlig familjeverkstad och jag var sist för dagen). Jag kollade nivån på kylarvätskan när jag kom hem och den var helt normal.

Frågan är om jag vågar köra 7 mil till jobbet i morgon bitti eller om jag ta tåget och istället be sambon som är ledig ta och köra bilen lite och åka till verkstaden om motorn verkar onödigt varm? Eller är jag överdrivet nojig? Jag kan egentligen inget om bilar och hade förmodligen knappt ägnat temperaturmätaren en blick om bilmekanikern inte hade påtalat behovet av luftning.
 
Är inte tempen på eller mycket nära rött så kör på du.
Att det varierar med kylartempen är vanligt ofta beror det på att när man spolar så följer åratal av avlagringar i kylaren med ut men du bör ha glykol/vatten med dig o kolla expansionskärlet när du stannar. (som verkstan sa)
 
När min gamla bil kokade (på väg hem från Flyinge, för många år sen, med 20 mil kvar hem) lyckades jag stanna bilen på helt rätt ställe - bredvid en kille som var bilmek…
(bilskrället kokade troligen pga "skräp" i kylarvätskan kombinerat med luftbubblor i systemet - eller nåt, om jag minns rätt)
Han sa att om jag brassade full värme i bilen (och körde med öppna rutor) så skulle jag kunna köra hem utan att något hände. Och det gick bra...
(Att bilen sen gick sönder igen, på andra sätt, är en annan femma)
 
Uppdatering. Min kära sambo övertygade mig om att det var helt normal temperatur så jag satte mig glad i hågen i bilen i morse. Hann precis ut på motorvägen när motorlampan började lysa! Fick tag på en sömndrucken bilmekaniker som försäkrade att jag vågade köra den dryga halvmilen till hans verkstad. Sp nu är bilen på verkstaden igen och jag sitter på tåget till jobbet. Hinner tack och lov precis fram i tid till seminariet som jag har kl. 10.
 
Uppdatering. Min kära sambo övertygade mig om att det var helt normal temperatur så jag satte mig glad i hågen i bilen i morse. Hann precis ut på motorvägen när motorlampan började lysa! Fick tag på en sömndrucken bilmekaniker som försäkrade att jag vågade köra den dryga halvmilen till hans verkstad. Sp nu är bilen på verkstaden igen och jag sitter på tåget till jobbet. Hinner tack och lov precis fram i tid till seminariet som jag har kl. 10.
Hur gick det med temperaturen då? Det är oseriöst i mitt tycke att bilverkstaden lämnade ut bilen innan de kontrollerar att systemet var igång. Att lämna i det skedet som de gjorde är att hoppas på det bästa. När jag bytt kamrem och vattenpump så sitter de i bilen och bevakar att systemen kommer igång så att kylarvattnet kommer runt. För är det inte luftat ordentligt så är det ngt lås som inte öppnas och hindrar vattnet från att komma runt. Och då kan den bli överhet extremt fort. Och går toppackningen blir det dyrt. Vet vid ngt tillfälle att de tog hjälp av tryckluft för att få igång systemet när det strulade. Men jag vet att mga verkstäder inte kollar innan de skickar iväg bilarna. Men är det en ouppmärksam förare som inte håller koll på tempen så kan det bli tråkigt.
 
Uppdatering. Min kära sambo övertygade mig om att det var helt normal temperatur så jag satte mig glad i hågen i bilen i morse. Hann precis ut på motorvägen när motorlampan började lysa! Fick tag på en sömndrucken bilmekaniker som försäkrade att jag vågade köra den dryga halvmilen till hans verkstad. Sp nu är bilen på verkstaden igen och jag sitter på tåget till jobbet. Hinner tack och lov precis fram i tid till seminariet som jag har kl. 10.
Är du säker på att den just kokade? Att du ska ha kunnat kört en längre bit med en kokande bil och inga skador låter helt osannolikt. Men metoden du beskriver kan användas om bilen är överhettad och ligger farligt nära kokpunkten. Tex för att kunna köra till lämpligare ställa att stanna. Å andra sidan vet jag gamla Volvos som kokat utan att få skador men där har förarna varit väldigt snabba på att stanna och lätta på trycket snabbt.
 
Är du säker på att den just kokade? Att du ska ha kunnat kört en längre bit med en kokande bil och inga skador låter helt osannolikt. Men metoden du beskriver kan användas om bilen är överhettad och ligger farligt nära kokpunkten. Tex för att kunna köra till lämpligare ställa att stanna. Å andra sidan vet jag gamla Volvos som kokat utan att få skador men där har förarna varit väldigt snabba på att stanna och lätta på trycket snabbt.

Nej, jag tror inte alls motorn kokade. Men motorlampan lyste.
 
Hur gick det med temperaturen då? Det är oseriöst i mitt tycke att bilverkstaden lämnade ut bilen innan de kontrollerar att systemet var igång. Att lämna i det skedet som de gjorde är att hoppas på det bästa. När jag bytt kamrem och vattenpump så sitter de i bilen och bevakar att systemen kommer igång så att kylarvattnet kommer runt. För är det inte luftat ordentligt så är det ngt lås som inte öppnas och hindrar vattnet från att komma runt. Och då kan den bli överhet extremt fort. Och går toppackningen blir det dyrt. Vet vid ngt tillfälle att de tog hjälp av tryckluft för att få igång systemet när det strulade. Men jag vet att mga verkstäder inte kollar innan de skickar iväg bilarna. Men är det en ouppmärksam förare som inte håller koll på tempen så kan det bli tråkigt.

Fast de såg inga problem med temperaturen igår. De hade luftat systemet genom att låta bilen stå på tomgång. Men eftersom motorn är snål så kommer man inte upp i så höga temperaturer på tomgång. Så allt jag behövde göra var att kolla kylarvätskan nu på morgonen och ev toppa med lite glykol, men den låg på helt normal nivå. Nåja, vi får se vad som felar.
 
Kan vara temp-givaren som ballat ur, vår bil började larma om hög motortemperatur helt plötsligt, men när vi svängde in hos mekanikern lös han med värmekameran och då var motorn 55 grader :grin:

Byte av tempgivaren gick på typ 300 spänn, första gången jg blivit förvånad över lågt pris hos bilmeken :laugh:
Håller tummarna för att det är något enkelt och billigt!
 
Kan vara temp-givaren som ballat ur, vår bil började larma om hög motortemperatur helt plötsligt, men när vi svängde in hos mekanikern lös han med värmekameran och då var motorn 55 grader :grin:

Byte av tempgivaren gick på typ 300 spänn, första gången jg blivit förvånad över lågt pris hos bilmeken :laugh:
Håller tummarna för att det är något enkelt och billigt!

Tack! Håller tummarna för det. Verkar dock troligast att det har med kylningen att göra som @Saigon är inne på.
 
Det var ett turborör som hade släppt i limningen. Enligt verkstaden ska det vara helt orelaterat, men vid googling så läste jag att det kunde uppstå om fronten och kylarfästen inte demonterades innan kamremsbytet. Å andra sidan har enligt Nissan vissa Nissanmodeller återkallats pga samma turborör som vi har, så Nissan hade rekommenderat att det helt byttes ut. Men nu är det i varje fall lagat och så snart lagningen har härdat så ska bilen kunna köras som vanligt.

Men lite snopet är det att bilen som har gått 15000 mil och aldrig krånglat med något helt plötsligt får ett fel efter att den har varit inne på verkstaden.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp