Varm i hovarna

T

Trinity

Hejsan! I morse så kände jag att min häst var varm i hovarna (mer än vanligt) och blev lite fundersam:crazy:. Hon var inte lika varm i alla hovarna men det var ingen hov som var "jätte varm" (hoppas ni förstår..:crazy: ) Jag kände och klämde och hittade ingenting "fel" föutom att hon var ngt svullen på bakbenen men hon brukar alltid vara líte små svullen på morgonen (försvinner senare). Till saken så hör det att hon stått nästan hela förra veckan (studier,tidsbrist m.m.) men jag tömkörde henne i lördags, red ut en lugn prommenix i söndags och travade och galopperade så smått i skogen igår...kan den ändå vara att hon är "överansträngd"? Jag menar, jag värmde ju upp henne ordentligt innan ridturerna och jag red ju inte hårt (långt ifrån) eller kan det bero på ngt annat?
Hon är ett 16-årigt halvblod kan tilläggas:smirk: . Jag kanske överreagerar men har haft mkt problem med just hovar (på en annan häst) och är lite extra noga med hovarna...;) ....jag lät henne stå och hoppas att hon är "normal" imorgon...men kan jag rida ändå om hon inte har några "symtom" på att ngt är fel? :confused: :confused:
Alla råd och tips mkt välkomna!! :bow: :bow:

Sv: Varm i hovarna

Jag tycker att det kan vara så ibland.
Men om det fortsätter och samma fötter är lika varma varje dag, skulle jag dra öronen åt mig.
Kolla om den har puls i kronleden.

Peter L, veterinär och aktiv här på forumet har svarat på liknande fråga förrut. Hästen "släpper på" värme i hovarna av och till för att reglera kylningen från marken, är förklaringen (fast mycket mer utvecklad) som han gett som jag erinrar mig. det är alltså normalt att hästen kan vara varmare i hovarna då och då. som axel skriver, det man får vara uppmärksam på är puls - det är inte normalt. fråga Peter L eller sök på forumet om du vill ha en bättre och mer kunnig utveckling av det jag just skrivit.

Hon har ingen puls i kronranden och hon var inte varm när jag tog in henne så det stämmer nog som vi skriver och jag upplever inte att det är samma hovar heller så det är nog ingenting :) Tack så mkt för era svar känns mkt bättre nu, har nämligen haft problem med en häst som hade hovböld och sen dess varit lite extra med hovar...haha men tack så mkt!! :bow: :bow:

/ P.C

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 387
Senast: Karminnie
·
Hästvård Hej, nu söker jag råd och tips. Jag är så oroad över min gamla häst att jag knappt kan sova mer och går i hemska tankebanor. Var på...
Svar
5
· Visningar
1 608
Senast: Rugge
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 668
Senast: sandrafors
·
Hästvård Vad tror ni om detta? För ca tre veckor sedan märkte jag att min häst var motvillig till att trava och gallopera. När han travade så...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 411
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30