Varm i hovarna

A

annika68

Min häst är väldigt varm i sina hovar på morgonen när han har stått i stallet under natten. Blir inte klok på vad det kommer av :confused: Han kan vara iskall i hovarna när jag tar in honom på kvällen efter en hel dag i hagen, men bara efter en timme i stallet är han varm.
Har provat att ge mindre hö på kvällen, tänkte att höet kanske var för kraftigt, men det gav inget resultat. Han står lindad fram på nätterna för att han annars svullnar i benen, han är ju 20 år nu så det är väl inte så konstigt. Men han är lika varm i både bak och fram på morgonen trots att han bara är lindad fram.
Någon som har en idé om vad det kan vara???? Och hur man får rätt på det???? Och framför allt är det något att oroa sig för???? :confused:

Sv: Varm i hovarna

Det är väl varmt och gott i halmen eller vad du nu har...Jag skulle inte oro mig om det inte fanns andra problem. Pulsar o sånt...

Sv: Varm i hovarna

Det finns studier som visar att hästar sänker hovtemperaturen på kallt underlag. Olika mekanismer för att ordna detta finns hos många varmblodiga djur mest uttalat hos vadarfåglar som har ett riktigt värmeväxlarsystem. Avsikten är att inte för mkt energi skall gå åt för att värma marken. Hos hästen minskas cirkulationen när det blir kallt men när hoven blir för kall släpps extra blod på så att man inte får vävnadsskador.
Man har sett att hästar tål att kylas med isvatten på underbenen o neråt i 48 tim utan skador eller obehag.
Alltså när din häst står ute begränsar din häst förlusterna genom att hålla hovarna kalla men när hästen kommer in i värmen finns ingen anledning till detta o hovarna blir varma.
PL

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 144
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 840
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 642
Senast: Kjerulfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama