Varm i hovarna - vad gör man??? AKUT!

F

Fluffy

Min ponny har gått på gräs i 5 timmar idag. Det är ca en vecka sedan jag började släppa henne på gräs - först ca 30 minuter, och så mer och mer för varje dag. Innan dess betade jag henne vid hand lite grann.
Och idag då knappt fem timmar på gräs.

Och nu är hon varm i hovarna och har lite puls. Inte så att det bränner och dunkar, men den känns lite mer än vanligt tycker jag.

Har försökt nå jour-vet, men för det första fick jag bara telefonsvarare, för det andra är det tyvärr en väldigt okunnig människa som har jouren idag, så jag undrar om jag kommer att få några vettiga svar från henne .... (Hon kommer alltid med en massa hummande och harklande istället för svar ...:mad:)

Vad gör man??? Jag har aldrig varit med om fång tidigare, så jag vet inte hur akut det är?
Nu står hon inne på spån och kommer bara att få halm i natt, men behöver jag försöka få tag på medicin redan ikväll?

Sv: Varm i hovarna - vad gör man??? AKUT!

Läs i fångtråden!

Du har gjort helt rätt när du har ställt in ponnyn på spån med endast halm/hö. Ta också bort ev saltsten samt kyl ben och hovar med iskallt vatten. Rör sig hästen annorlunda (stelt, "dubbelslående" steg, vänder dåligt)? I så fall är det väldigt viktigt att du ringer vet och får smärtstillande anti-inflammatorisk medicin omedelbart. Om hästen "bara" har varma hovar och lite puls skulle jag nog avvakta till imorgon och se hur hästen mår då.

Läs i fångtråden!

Har inte precis tid att sitta och läsa 59 sidor blandat om fång ... :angel:

Du har gjort helt rätt när du har ställt in ponnyn på spån med endast halm/hö. Ta också bort ev saltsten samt kyl ben och hovar med iskallt vatten. Rör sig hästen annorlunda (stelt, "dubbelslående" steg, vänder dåligt)? I så fall är det väldigt viktigt att du ringer vet och får smärtstillande anti-inflammatorisk medicin omedelbart. Om hästen "bara" har varma hovar och lite puls skulle jag nog avvakta till imorgon och se hur hästen mår då.

Tack för tipsen! :bow:
Ska genast ut och kyla hovarna och benen.

Jag reagerade mest p rubriken, med varm i hovarna, hur menar du da? Det ar faktiskt normalt for en hast (med naturliga fotter) att ha varma hovar, dom ska inte vara iskalla. Kalla fotter far hastar oftast i samband med att de gar skodda och hoven blir deformerad, de tappar kanseln i hovarna (darav som manga hastar snubblar etc), tex som nar vara fotter domnar av pga for svag puls, samma sak galler hastarna.
Kan det vara sa att du tagit av skorna pa hasten eller nyss verkat den?
Om inte? Ja da kan det kanske vara en varningsklocka for fang.

Låt han stå över natten det kan ju va så enkelt att de blivit varma av t.ex. solen så du behöver inte blir jättenervös tror jag inte. Men bra att ta bort gräset tills det försvunnit och vara uppmärksam på andra symtom

Vad är det för ponny du har? och har den haft fång tidigare? om så är fallet hade jag inte låtit den gå på vårgräset öht, utan åt minstonde fodrat den fram tills efter midsommar, då gräset har blommat och inte är lika kraftigt..

Håll koll på värme och puls.. Som någon skrev innan har ju hovarna en viss värme normalt sett, och hovväggen kan även värmas av omgivningen så som solsken, puls ska de ju ha =) men inte förstärkt.

ofta i det akuta anfallet får hästen diarré, vilket kan vara ett varningstecken, ta tempen och håll som sagt lite koll de närmaste dagarna. Om du tror att din ponny är fångkänslig så fodra den hellre med hö ett längre tag, och motionera =)

=) Vill även tillägga att enda gången man kan undvika fånganfall genom att vänja in på bete, är om hästen är känslig för just foderbyten (rubbning i tarmfloran) Om ponnyn får fång pga. kolhydrater så fungerar inte invänjning, utan endast motion och kontrollerat foderintag - då inte mängden utan koncentrationen..

hoppas det går bra för din lilla ponny =)

=) Vill även tillägga att enda gången man kan undvika fånganfall genom att vänja in på bete, är om hästen är känslig för just foderbyten (rubbning i tarmfloran) Om ponnyn får fång pga. kolhydrater så fungerar inte invänjning, utan endast motion och kontrollerat foderintag - då inte mängden utan koncentrationen..

hoppas det går bra för din lilla ponny =)

Man lär så länge man lever ...
Är det så att man lika gärna kan släppa ut en häst (som är frisk och aldrig haft fång) direkt på gräs?
Och jag som brukar hålla på att öka från några tuggor till fullt bete under 4-5 veckor ...

Lilla ponnyn mår bra!
Hovarna är inte varma längre och pulsen är borta (ja, alltså - den känns som den brukar nu ...)
Vet fortfarande inte vad som hände, för hovarna var inte "normalvarma", och de var inte solvarma eller nåt sådant heller.

Tack för alla svar! :bow:
Man blir lite nervös när man aldrig har sett hur riktig fång ser ut.

Hej =)

Nja.. jag skulle vilja påstå att det alltid är bra att vänja in såväl till bete som när man byter foder i övrigt. En ponny som man däremot vet har haft fång pga. för högt intag av kolhydrater, kan inte vänjas in på betet eftersom anledningen till sjukdomen är en annan...

Jag har själv många ponnisar, ingen av dem har haft fång förr, men jag fodrar dem gärna längre in på sommaren, just för att undvika det kraftigaste gräset.
Man bör tänka på att tex. shetlandsponnyerna eller islandshästarna, som ofta är mer disponibla för sjukdomen, kommer ifrån öar där det är relativt kargt i jämförelse, och gräset inte lika näringsrikt - därför bör man enligt mig alltid tänka sig för ang. sommarbetena vi har. En skogshage är idealiskt!

Efter gräset har blommat har det förlorat mycket av sin näring, och då kan även vissa ponnysar som haft sjukdomen innan gå på bete. Därefter ska man vara försiktig de första frostdagarna på hösten, eftersom gräset skjuter till extra näring då...

Men; för att undvika fång så är motion och kondition det bästa förebyggande! =) Dessa drabbas i stort sätt aldrig.

Det vi kan se i hovarna efter ett fånganfall är egentligen bara konsekvensen av en förgiftning som börjar i tarmen, hela hästen är alltså sjuk under det akuta stadiet, och efteråt lämnar det spår i hovarna, eftersom lamellerna blir skadade.. Ökad puls och värme kan även bero på en mindre omställning i tarmen, och hästen behöver inte bli akut sjuk - men man ska precis som du gjort vara uppmärksam och inte ta allt för lättvindigt på det..

Min ena ponny har normalt sätt varmare hovar än andra, och dessutom starkare puls. Jag var jättenervös hela första halvåret (köpte honom dessutom på sommaren) men har nu kommit underfund med att det är sådan han är.. =)

nästa gång hovarna känns varma och har puls så kan du kyla benen med kallvatten så läne du och hästen orkar. det kan hjälpa till att bromsa ner ett fånganfall.

men varma hovar och lite puls kan dom få av att springa lite i hagen. så det behöver inte vara fång.

Fång efter fem timmar låter väldigt hastigt, men om du verkligen misstänker fång så kör din ponny till en klinik, eller ta ut en RIKTIG hästveterinär (privatpraktiserande) då de flesta distriktare är inte tillräckligt bra hästveterinärer.

(Jag vet, vågat uttalande - men detta är baserat på erfarenhet så jag står för det. Jag vet iofs inte hur det ser ut i ditt område, men här är det så.)

Vad jag menar är att se till att din ponny får BRA, KVALIFICERAD hjälp FORT då jag sett hur fort det kan gå riktigt illa. Syrran fick ta bort sin shettis för inte så länge sedan pga. fång - och då gjorde de ändå allt de kunde och åtgärderna sattes in snabbt på Skara djursjukhus, så jag vet hur illa det kan bli... :cry: :cry: :cry:

Senast ändrad av en moderator:

Från första minsta lilla symtom till fullt utvecklat anfall (om man nu kan kalla det så) kan det gå riktigt fort. 22 December 2007 red jag min häst som vanligt, släppte ut honom på mogronen den 23:e i hagen, helt normal Runt 14-15 tiden såg han lite stel ut, när veterinären kom ut kl 21.30 ungefär fick jag nästan inte ens in honom på gången....så tro mig, det kan gå fort, jag hade inte märk något först på eftermiddan då han var lite stel...Nu klarade sig min häst riktigt bra, kunde börjar rida honom igen i mars året därpå.

Till TS

Bra att du är uppmärksam men tänk på som många andra skrivit att hästarna iregel oftast får lite mera puls i benen när dom rör sig i hagen. Du har fått många kloka och goda råd i den här tråden, det där med att kyla benen kan rädda en hel del!

Hej =)

Nja.. jag skulle vilja påstå att det alltid är bra att vänja in såväl till bete som när man byter foder i övrigt. En ponny som man däremot vet har haft fång pga. för högt intag av kolhydrater, kan inte vänjas in på betet eftersom anledningen till sjukdomen är en annan...

Det vi kan se i hovarna efter ett fånganfall är egentligen bara konsekvensen av en förgiftning som börjar i tarmen, hela hästen är alltså sjuk under det akuta stadiet, och efteråt lämnar det spår i hovarna, eftersom lamellerna blir skadade..

Jag undrar om man verkligen vet hur det går till när dessa IR ponnyer drabbas av fång pga högt intag av kolhydrater. Jag antar att det är dessa du menar men är inte helt säker på att det inte går att vänja även dem. Vad grundar du det på? Jag vet inte alls men eftersom mkt fortfarande är oklart så... Vilka kolhydrater och vad ställer de till med?

Det är inte alltid ett fånganfall börjar i tarmen, höga insulinhalter kan också orsaka fång.

Senast ändrad:

Nej. forskningen har ju inte lyckats få fram alla svar ang. fång, så det är det nog ingen som kan svara på. Men i de studier som finns idag finns ingen fakta (som jag har läst) där det syftas på att man skulle kunna göra en invänjning för kolhydraterna? Om det är så du menar.
Det brukas beskriva som så att fånganfallet kan grundas i antingen ett stort intag av kolhydrater, som på tex grönbete, men dessutom ett långvarigt intag.

Fånganfall kan ju grunda sig i många olika saker; förlossningar, diabetes typ II eller som det vi nu pratade om: foderrelaterat anfall.

Det kommer säkert att komma fram fler svar ifrån forskningen med tiden, men vad jag vet så finns det idag ingen förklaring på hela förloppet.

Jag reagerade mest p rubriken, med varm i hovarna, hur menar du da? Det ar faktiskt normalt for en hast (med naturliga fotter) att ha varma hovar, dom ska inte vara iskalla. Kalla fotter far hastar oftast i samband med att de gar skodda och hoven blir deformerad, de tappar kanseln i hovarna (darav som manga hastar snubblar etc), tex som nar vara fotter domnar av pga for svag puls, samma sak galler hastarna.
Kan det vara sa att du tagit av skorna pa hasten eller nyss verkat den?
Om inte? Ja da kan det kanske vara en varningsklocka for fang.

Tack för ett ovanligt dumt och okunnigt inlägg. :cool:

Norrland

Fånganfall kan ju grunda sig i många olika saker; förlossningar, diabetes typ II eller som det vi nu pratade om: foderrelaterat anfall.

Det kommer säkert att komma fram fler svar ifrån forskningen med tiden, men vad jag vet så finns det idag ingen förklaring på hela förloppet.

Om man nu ska vara lite så....
Det är just det jag menar. Hur kan du då vara så säker på att man inte kan vänja in dem?

Dessutom kanske du blandar ihop det lite. Jag tyckte vi diskuterade de som var känsliga för kolhydrater? Det tolkar jag som de som är insulinresistenta (ngt som liknar diabetes 2) men som då i och med det antagligen är extra känsliga för ex socker och fruktan.

Jag talar bara utifrån den allmäna uppfattning som finns hos veterinärer och i litteratur ang. ämnet idag. Vad forskningen kan komma att hitta längre fram får vi se.

Åldersdiabetes hör inte ihop med utfodringsfång. Diabetesen kommer oftast som en följd av cushings sjukdom, och med åldersdiabetesen försämras näringsupptaget i cellerna, varpå sambandet cellerna emellan försvagas och kan leda till förlust av lamellsamband. Medan man med utfodringsfång talar om en giftfrisättning i tarmen.

Är du intresserad av en diskussion så får du gärna PM:a, jag svarade endast utifrån TS frågor och problem.

Senast ändrad av en moderator:

att tiodubbla betestiden på en enda vecka tycker jag låter som ganska snabb invänjning.. det hade räckt med 30 min om dagen hela denna vecka..

tills vet kommer, kyl hovarna och benen och ha bra med strö så att hästen står mjukt..

Jag talar bara utifrån den allmäna uppfattning som finns hos veterinärer och i litteratur ang. ämnet idag. Vad forskningen kan komma att hitta längre fram får vi se.

Åldersdiabetes hör inte ihop med utfodringsfång. Diabetesen kommer oftast som en följd av cushings sjukdom, och med åldersdiabetesen försämras näringsupptaget i cellerna, varpå sambandet cellerna emellan försvagas och kan leda till förlust av lamellsamband. Medan man med utfodringsfång talar om en giftfrisättning i tarmen.

Är du intresserad av en diskussion så får du gärna PM:a, jag svarade endast utifrån TS frågor och problem.

Jag är inte intresserad av en diskussion i PM form. Men jag tar gärna del av den litteratur du hänvisar till som säger att det ej hjälper att vänja in en IR häst på bete. Jag tycker nog att diskussionen hör till tråden.
Hästar får oftast inte diabetes det är ganska så ovanligt utan det stannar oftast vid nedsatt insulinkänslighet dvs insulinresistens. Men vilket man än vill kalla det så är det inte bara Cushinghästarna med sin höga cortisolproduktion som är insulinresistenta. Det finns hästar som "bara" är IR utan Cushing, antar nästan att det är vanligare. Dessa hästar kan ha ärftliga anlag för IR men det är oftast utfodringen ev i kombination med brist på motion som medverkar till att deras insulinkänslighet minskar mer eller mindre.

Man är inte helt säker på hur lamellerna hos en IR häst går sönder. Det är inte säkert att det beror på näringsbrist. lamellernas celler är ej beroende av insulin för upptag av glukos.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 748
Senast: starcraft
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 609
Senast: Lavinia
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 125
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 097
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka