Varm i benet?

Trasdockan

Trådstartare
Om ens häst är aningens varmare i ena kotan än i de andra benen, men inte haltar eller så, hur orolig bör man vara? Något speciellt man ska göra?

Sv: Varm i benet?

Jag hade nog tagit det lite lugnare några dagar, samt linimentat lite....kan ju bara vara en vrickning som inte visar något annat symptom...

Jag hade tagit det lugnare ett par dagar, kylt med kallt vatten minst 20 min morgon och kväll (gärna oftare) och sett hur det hade utvecklat sig.

Försvinner värmen (så att benet är svalt efter en natt i boxen) och ingen svullnad finns hade jag ridit igen. Efter det ridpasset hade jag känt igenom benet extra nogrannt och kylt igen. Om symtomen indikerar att den ökade påfrestningen inte var bra hade jag tagit det lugnt och kylt ett par dagar igen.

Värmen tyder på att det är någon process på gång i benet. Att inte vara försiktig i det läget kan förvärra vad det än är som är på gång.

Senast ändrad av en moderator:

Om det är tillfälligt kan det bero på att hästen bara har "lutat" sig lite på det benet. Överansträngning, slag mot benet, sår mm kan också vara bakom.

Min häst blir varm av minsta lilla sår, så jag kolla efter det först.
Men det har du kanske redan gjort :)

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 962
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 594
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 799
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej, Har en connemara på 8 år, som nyligen blivit behandlad för både hovledsinflammation båda fram, stel SI-led och en knäinflammation...
Svar
3
· Visningar
525
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka