Varm i benet, hur hade ni gjort?

pannis

Trådstartare
Jag upptäckte igår att min häst var lite varm på insidan av ena bakbenet alldeles längst ner på hasen, alltså på det sista "buckliga" innan "smalbenet" börjar.
Han reagerade inte när jag tryckte och klämde och jag kunde inte se någon hälta.

Idag går han i hage som vanligt, men om han fortfarande är varm i eftermiddag vad ska jag göra då? Han rids inte för tillfället.
Ringa veterinären känns nästan överdrivet.
Ska jag låta honom gå med sina kompisar i stor hage eller ska jag ha honom ensam i en mindre? Eller hade ni rent av låtit hästen stå inne?

Sv: Varm i benet, hur hade ni gjort?

Vissa hästar blir ju varma när de står inne eller inte rör på sig tillräckligt. Jag tycker du ska låta honom gå ut med kompisar i stor hage. Håll bara koll så det inte blir värre. Om det inte gått ner på 2-3 dagar hade jag ringt vet och rådfrågat.

Sv: Varm i benet, hur hade ni gjort?

Jag upptäckte igår att min häst var lite varm på insidan av ena bakbenet alldeles längst ner på hasen, alltså på det sista "buckliga" innan "smalbenet" börjar.
Han reagerade inte när jag tryckte och klämde och jag kunde inte se någon hälta.

Idag går han i hage som vanligt, men om han fortfarande är varm i eftermiddag vad ska jag göra då? Han rids inte för tillfället.
Ringa veterinären känns nästan överdrivet.
Ska jag låta honom gå med sina kompisar i stor hage eller ska jag ha honom ensam i en mindre? Eller hade ni rent av låtit hästen stå inne?
Kollat tempen?
Ingen hälta, och ingen reaktion när du klämmer, äter,dricker,pissar och skiter
Hästen skulle må bra av motion så en skrittrunda med lite trav och galopp skulle inte skada och mycke hage med kompisar.
gulan

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 225
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej på er! Skulle gärna vilja höra era tankar om det här då jag är väldigt orolig.. Mitt 17-åriga d-ponny sto var ljummen/lätt varm och...
2
Svar
22
· Visningar
2 903
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 397
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 455
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka