Varm i alla 4 benen

N

neferra

Hur "seriöst" tar ni det?
Hästen går ute dygnet runt så det är inte pga stillastående. Benen är varmare vid varmt väder och nästan helt kalla vid regn och kallare ute.
Det är inte bara värme i huden sas utan värme inifrån kotlederna.

Konstigt att det skiftar med väderlek? Är det pga skada/överansträngning borde dom väl vara lika varma när det är kallt/blött ute eller kan väderleken kyla benen?

Är lite fundersam....

Sv: Varm i alla 4 benen

Beror på omständigheterna, om den går på bete, hur hästen verkar må i övrigt osv.

varmare väder - utvidgade blodkärl och cirkulationen/genomströmningen ökar - kan då vara varmare i benen.

kallare väder - hopdragna blodkärl osv.

m.a.o - helt normalt.......

Tack för svar!

Anade givetvis att det var nåt sånt, men ja... lite fundersam blev jag när jag började tänka på saken. Vet ju hästar som är iskalla i benen när det är 30+ ute, så det är dom som är "onormala" då?

alltså, hästen "släpper ju på" värme i benen regelbundet, så det kan variera under dagen. Jag kan inte de medicinska detaljerna hur och på vilket sätt, men det var ngn diskussion här på forumet om det och då förklarade bla. en av veterinärerna vi har här på forumet, och annan kunnig person hur det låg till mer exakt. du kan ju söka på värme + ben eller liknande så hittar du säkert en massa!

Hur sjutton skiljer du en ökad temperatur i huden från "värme inifrån kotlederna"??? Och vad är det sistnämnda!?

Det du beskriver är helt normalt.

Förrutom det med värmen som du nämner har jag även lagt märke till att när det är varmt kan jag känna pulsslagen tydligare vid kotorna också.

I dag när det ösregnat hela dagen och häststackaren är blöt och kall, får jag leta ett bra tag innan jag kan känna en svag puls.

Har funderat på om det kan ha med insekterna att göra också? När det är soligt och varmt är det ju mycket insekter som stör och då står hästarna och viftar och stampar med benen mest hela dagen. Det ger åtminstone min häst lite mer puls och kanske lite värme också. :idea:

Det som sagt självklart att benen är varmare när det är varmt ute. Värme= ökad blodcirkulation, vidgade kärl, ökad kännbarhet av puls.
När det blir kallt drar kärlen ihop sig, svårare att känna puls och benen känns kallare.
Den sk värmen "från kotleden" , om du har en "värmestrålning från kotleden "har du troligtvis en inflammation och borde känna ökad puls och kanske feber på hästen.

?? Jag har inga problem med värme i pålles kotleder. Du menade det kanske till TS? :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Vad har ni på er när det är varmt? För att inte dö värmedöden alltså, och inte svettas floder? Jag är varm som tusan av mig och har så...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 939
Senast: mamman
·
Hästvård Finns det intresse för en sådan. Dela med sig av sina tips hur man gör för att få vardagen att fungera både för ägare och häst. Så klart...
Svar
8
· Visningar
1 415
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 310
Senast: Korven
·
Övr. Hund Då känns det som att det börjar bli dags att fundera på lite täcken inför hösten och vintern. Det är min första hund och jag känner mig...
2
Svar
28
· Visningar
5 689
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka