Världspremiär.....

Sv: Världspremiär.....

Nä, det gick inget bra.
PICT0128.jpg

Trots att jag breddat panelerna fram så mycket jag vågade så ligger sadeln för högt fram.
Han fick även tryck av ovankanten av panelen bakom bogbladet pga att panelen kom för långt ner.
Jag vet inte vad jag har för storlek på frambommen, det står en 3:a tryckt på undersidan. Vad betyder det?
// Linda

Senast ändrad:

Ser ut som om du behöver en 4 i järnet, 3:an är mer allmän och "passar de flesta" men om hästen är det minsta musklad eller uppbyggd runt manken brukar det vara tvunget med en 4:a.

Annars, Grattis till en underbar sadel!

Ta hem en 4:a och lägg på framför sadeln och se skillnaden.

Operation byta järn är inte helt smidigt men vem som helst KAN göra det, (Även om min gubbe brukar vara den som får göra det) :angel:
Så byta inte ut det du har förrän du har jämfört och sett att 4:an inte lägger sig för långt ner.

mahlmt skrev:
Ja, det är den. Med utbytbar frambom eller koppjärn. Den har paneler undertill istället för att man ska använda pad.
// Linda

Är panelerna i ett tryckavlastande material som Equalizer/Skito pad? Eller är det hårt?

Hälsning Maja

Jag tror det heter Airex foam och är mjukt men med "spänst" så det anpassar sig men tryckutjämnar.

Camilla_H skrev:
Ca medel - jag har en 3:a till min men du behöver nog en 4:a.
Då lär jag behöva en 5:a!
Hur i hela fridens namn kan de ha satt ett "normalt" järn till min breda herre. Jag har försökt mäta det och fått det till drygt 90 grader. Hästen är 130 grader så det är ju inte konstigt att sadeln ligger högt fram. Stackars häst.
// Linda

Ja, det lustiga är att en 3:a fungerar jättebra till min breda häst (det kanske inte ÄR en 3:a, kom jag precis på..:crazy: ) som tidigare inte kunnat ha en Stübben i bomvidd 32, eller en Big Horn AL....

Det kanske beror lite på själva sadelmodellen också.

Stopek skrev:
Är panelerna i ett tryckavlastande material som Equalizer/Skito pad? Eller är det hårt?

Hälsning Maja
Det är mer "gel-känsla" i panelerna. Skito är mjukare och enligt mig bättre på att tryckutjämna. Jag tror man behöver fårullsklädda paneler för att få samma effekt som i skito. Men detta är mina egna åsikter, inget vetenskapligt bevisat.
// Linda

Camilla_H skrev:
Jag tror det heter Airex foam och är mjukt men med "spänst" så det anpassar sig men tryckutjämnar.

Aha, låter som samma princip som på bomlösa. Den ser dock ut att vara mer uppbygd i sitsen. Sitter den på plats tro?

Hälsning Maja

mahlmt skrev:
Jag förstår inte riktigt vad du menar med pontonerna? Menar du att sadeln ska vara rakare skuren fram och inte gå framåt?
// Linda

Ja, precis. När jag testade en endurance upplevde jag att den låg an på bogbladet. Varför inte skära den rakare eller som ett "U" ?

a_schuber skrev:
Ja, precis. När jag testade en endurance upplevde jag att den låg an på bogbladet. Varför inte skära den rakare eller som ett "U" ?
Denna korta är rakare skuren fram men den kunde varit ännu rakare. Cz har ju liggande bogblad som kommer långt bak och sadelgjordsläge som är långt fram = är inte skapt för sadlar.
Jag väntar på en bredare frambom innan jag provar vidare. I värsta fall får man väl sätta saxen i sadeln och korta det onödiga fram :devil: . Lämna in den till en sadelmakare som kan sy ihop den igen. Frambommen ligger bakåt mot sätet. Allt är läder så det ska gå i terorin.
Tur att man har en riktig sadel att rida i så länge......:D
// Linda

mahlmt skrev:
Denna korta är rakare skuren fram men den kunde varit ännu rakare. Cz har ju liggande bogblad som kommer långt bak och sadelgjordsläge som är långt fram = är inte skapt för sadlar.
Jag väntar på en bredare frambom innan jag provar vidare. I värsta fall får man väl sätta saxen i sadeln och korta det onödiga fram :devil: . Lämna in den till en sadelmakare som kan sy ihop den igen. Frambommen ligger bakåt mot sätet. Allt är läder så det ska gå i terorin.
Tur att man har en riktig sadel att rida i så länge......:D
// Linda

Linda, hur går det med sadeln?
Jag funderar på att köpa en vanlig ST endurance och bygga om den:smirk:
Jag gillar allt förutom "pontonerna".
Jag tänkte fråga vad en sadelmakaren skulle ta för att klippa och sy lite. då är frågan om det räcker med att kapa av panelerna eller om man ska kapa i sadeln oxå??? Vad tror du Linda?

///Anna

Haj Anna!
Jag har fått låna en brun frambom nr 4. Detta tror jag är rätt storlek för Cz.
http://s17.photobucket.com/albums/b94/mahlmt/ST-Endurance/?action=view&current=PICT0150.jpg
Det är första gången efter jag ridit i sadeln med bredare bom. Jag kan säga att det var inte helt lätt att bända ut sadeln så långt att man fick i "ortspetsarna i fickorna". Sadeln fick lite konstig form men eftersom allt är läder så kommer den att forma om sig.
Har dock fuskat lite. Har inte skuvat i de fyra låååånga skruvarna utan bara de två som sitter som ringar på ovansidan. Jag vill ju ha en svart så när jag märkte hur långa skruvarna var, som jag skruvade ur den bommen som satt i, så kröp latmasken fram. Sadeln är lite instabil med fuskbommen så jag kommer inte att rida så mycket i den innan jag får min "egna", när nu det kan bli?
Jag tror att man kan korta av den fram. Men du måste nog kapa av sadeln också. Hur snyggt det blir? Beror nog mycket på sadelmakaren.
Paneler kan du beställa som du vill ha. Ta inte standard 2 cm för de är för tunna. Tydligen så vill de flesta distansryttare ha fårskinnsklädda. Jag vet inte om jag vill ha det eftersom jag tänkte rida med renskinn under. Vet inte vad jag annars ska ha för material under sadeln när jag inte har min Skito? Det har fungerat bra och man har inte behövt byta vojlock. Hur blir distanslivet utan Skito????
// Linda

Hej Linda!

Till min ST Comfort har jag gjort egna paneler för att jag ville ha "Skito"- effekten i panelerna.
Jag köpte inlägg av skito materilal, klippte till och klädde dessa med renskinn, kardborre på undersidan- funkar super! :idea:
På detta sätt slipper man ha "tjockt" under benen, men hästen får det mjukt och tryckfördelande mot ryggen:-):banana:

// Jennie

Liknande trådar

Körning Hej, Jag är ny här och har bara en liten fråga. Jag har skaffat en rockard till min islänning. En rockard byggd på sabbaxel så den är...
Svar
3
· Visningar
1 333
Senast: Lydia
·
Utrustning Jaha, nu var man ute i djungeln igen... Hästen har ändrat form så nu ligger min Dominus inte bra längre. Upplever att den glider fram...
Svar
1
· Visningar
983
Övr. Grenar Min mamma är inte så bekant med kameran, men kunde växla mellan kort och film, duktigt...
Svar
0
· Visningar
1 085
L
Katthälsa Hej alla kattälskare! Kastrerade min hona Misa (10mån) i måndags och hon har varit pigg och glad och ätit ordentligt. Igår fick hon...
Svar
16
· Visningar
29 341
Senast: -Remont-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka