Världsettan i blåsväder efter piskanvändning

Men det är väl jättebra? Folk tillbringar ju massor med tid på diverse plattformer och sponsorerna finns ju ofta också på där. En sponsrad ryttare som genererar en massa negativa kommentarer gör exakt motsatsen till vad företagen sponsrar dem för att göra.
Tveksam till att det gör någon större nytta. Hur många av dessa ryttarna som det har skrivits om har förlorat sponsorkontrakt eller liknande? Kan inte komma på en enda. Norskan som slog sin häst i Falsterbo är uttagen att rida VM för Norge tex. Vad fick hon? Lite aja baja slå inte din häst ?

Tveksam till att det gör någon större nytta. Hur många av dessa ryttarna som det har skrivits om har förlorat sponsorkontrakt eller liknande? Kan inte komma på en enda. Norskan som slog sin häst i Falsterbo är uttagen att rida VM för Norge tex. Vad fick hon? Lite aja baja slå inte din häst ?
Men det betyder väl inte att det inte är bra att opponera sig? Ser det mer som tecken på hur djupt rotade problemen är, och att förändringar tar tid. Sen står det dig ju fritt att engagera dig på andra sätt.

Jag tycker det är lite tragikomiskt att det finns tydliga regler för användande av spö och ändå är det aldrig någon ryttare som får några påföljder när de bryter mot reglerna gällande användning av spö. Jag förstår heller inte varför reglerna finns eftersom varken domare eller förbund är intresserade av att agera mot överträdelser mot reglerna. Antingen får man förbjuda spö i tävlingssammanhang eller så får man börja leva efter sina egna regler och stänga av ryttare som missbrukar spöet - oavsett om vilken nivå ryttaren befinner sig på.

Sedan tycker jag alltid det är trist att elitryttare kan komma undan med att ha dålig hästhållning, i vissa fall ägna sig åt djurplågeri och bryta mot diverse regler som förbundet har. Hur ska man då kunna kräva att alla andra ska ha god hästhållning när inte ens vissa av proffsen klarar av det?

Tyvärr tror jag inte heller att FEI gör något - men jag hoppas att det kanske eventuellt skulle gå att få sponsorerna att agera (men det är ju mycket pengar direkt eller indirekt från UAE och typ Longiness vars målgrupp sådana som jag inte tillhör)
*lite kl*
I Martin Fuchs fall är det förresten Rolex och Prestige som står som sponsorer. Särskilt de senare borde vara rätt måna om att kopplas till folk som värnar om sina hästar.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Nu står det klart vilka internationella hoppryttare som kommer till start i årets upplaga av Falsterbo Horse Show CSIO5*. I startfältet...
Svar
0
· Visningar
151
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Martin Fuchs tidigare mästerskapshäst Clooney njuter numera av pensionärslivet. På Facebook delar han ett klipp när hästen äter banan...
Svar
0
· Visningar
136
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sedan 2019 har Baltic cup arrangerats i andra länder – men i år var tävlingen tillbaka på hemmaplan. Det var dessutom första gången som...
Svar
0
· Visningar
102
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Skatteverkets beslut om Antonia och Juliette Ramel väcker irritation i hästvärlden. Lantbrukarnas riksförbund är kritiskt. – Vi har...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 105
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar