Världscupen och ridning

Sonic76

Trådstartare
Tittade på nån världcuptävling från Schweiz i hoppning och som alltid studerade jag ridningen.
Det värsta såg jag när en ganska stor och lång kille kommer in på en normalstor världscuphäst, betslad med kandar, han kan ÄNDÅ inte kontrollera hästen utan tar rejäla grabbatag i tygeln och använder sin kropp för att hålla igen. *ryser*
Kommentatorn säger i samma veva att killen är intresserad av reining och höll på morgonen på med rivstarter och snabbstoppar..... herregud lite grunddressyr kanske?
STrax före har en liten tjej ridit en ganska het och svårkontrollerad häst på ett vanligt tränsbett och ridit runt med enbart 4 fel...i sin debut.
Vad har ni sett när ni kollat???

Sv: Världscupen och ridning

Det finns en tjej från Frankrike som rider en skimmeln som jag tycker rider himla fint. Vill inte skriva ut namnet men jag tror vi tänker på samma person. Henne hejar jag alltid på när jag ser henne.

Sedan var det någon kille från USA om jag inte minns fel. Tror vi tänker på samma där också men jag kommer inte ihåg vad han hette. Usch vad hemskt det såg ut. Inte ett dugg harmoniskt för fem öre. Jag satt och funderade över hur han kunnat komma till final över huvudtaget.

ja det såg ganska brutalt ut med det bettet.. jag gillar ju att titta på hur de rider och det kan skilja sig markant men det var länge sen jag såg nåt sånt

Jag smågluttade lite jag med igår, och reagerade mycket på en amerikan som red sin häst med något satans otyg i munnen. Det "roliga" var att experkommentatorn, vad hon nu heter, bara kommenterade det hela med att "ja hästen är ju otroligt stark, han får verkligen ta i för att t.o.m vända honom, bla bla. Sen sa hon något om bettet också, att det inte är vanligt att se en sådan betsling...men återigen "ursäktade" hon sig med att hästen är ju så stark mm...jag tycker det såg rent för jäkligt ut. Han slet och drog med det där starka bettet, men hästen bara stod emot. Jag vet inte, hästen är ävl itne så där från början heller? Med tanke på den fruktansvärda ridstilen han hade sä lär han ju ha påverkat hästen ganska mycket själv till att bli så...

Det så ju verkligen inte ut som att häst och ryttare var ett samspelt ekikipage, det var ju rena kriget dem emellan....återigen sa kommentatorn att "ja och de verkar anse att hästen har så pass mycket kapacitet att man ändå väljer att tävla en sådan häst trots att den är så stark bla bla" Det är ju helt sjukt i mina öron. Gillar ens hästen att hoppa.....eller ja det gör den säkert men inte fasen kan ryttaren rida...varför inte först göra hästen ridbar och mjuk...hm.

Om det är Cristallo som avses så ja det ser inte så roligt ut. Och för två år sedan såg det ännu värre ut

Senast ändrad:

nu har ju namnet ramlat bort bara för det, men visst kan hästar vara hetsiga och starka, men då får man ju jobba ÄNNU mer med grundläggande dressyr.. njuter varje gång en ryttare kommer in och rider på vanligt bett, utan martingal och bara rider:)
Den hästen med det skarpa bettet kanske skulle ridas på hackamore då?? nej usch säger jag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka