Världens bästa brytkommando

Lejonelle

Trådstartare
Min valp är 11 veckor idag och det ska böjas i tid.. Därför vill jag nu ha många goda tips på hur man får VÄRLDENS BÄSTA BRYTKOMMANDO? Ett år från nu vill jag kunna säga att jag kan stoppa honom vad som än händer, och det jobbet behöver börja nu!

Sv: Världens bästa brytkommando

Det skulle jag anvanda inkallning ... mitt "leave it!" far precis samma funktion som inkallningen, hunden slutar och kommer till mig. Jag har ett specifict ord for inkallning och ett for "sluta" mest for att jag sjalv inte skulle kunna halla reda pa det annars, men bada har samma effect. Du slutar vad du gjor och kommer NU!

Det enda rad jag kan ge for att det ska funka ar 'consistency'. ALDRIG saga ordet utan att folja upp och se till att det blir som man sagt. Maken far inte anvanda vara ord. lol

Jag har ett som håller för nästan precis vad som helst - OI!

Lärs in positivt från bebisålder, går att variera i styrka hur som helst och sitter som berget i både mig och hundarna. Börjar med det vid omvänt lockande, och när de förstår att det betyder "leder inte till belöning" plockar jag in det i annan träning också. I all träning utom spåret så följs det upp av en superb belöning.

Oh ... och det ar inlart positivt, vilket ar varfor de kommer till mig aven vid "leave it", och trots att Miss Mandy ar 6 ar och aldrig missar "tranar" vi flera ganger i veckan. Det vill saga, nar jag far tillfalle ylar jag antingen "leave it" eller "here" pa promenader och ser till att det blir omedelbar lydnad ... annars tranar vi vidare. Valpis ropas in sisadar 25 ganger vid varje promenad och far alltid ga igen. Nar jag vill ha tag pa henne anvands inte inkallning.:p

Med kelpiesarna kör jag "ligg" som jag laddat med jättemycket lek. Det kör vi flera gånger i veckan som en rolig lekövning. Har fungerat felfritt hittills, dvs även på långt avstånd och efter att hunden dragit upp hare, och när andra lösa hundar kommit framrusande.

Med gamla vovvarna körde jag "vänta", men jag tyckte inte det var lika bra med ett kommando där hunden står upp.

Paralllellt med brytkommando så ser jag till att ha en riktigt bra inkallning (tränas på samma sätt) och skvallerträning och på det sättet känner jag mig helt säker på att hunden aldrig sticker. Jag vill INTE att inkallning och bryt är samma för det kan vara bra att hunden inte kommer på inkallning utan stannar kvar där den är. Det har i alla fall jag haft nytta av flera gånger.

Senast ändrad:

Jag använder Appapp! Det lär jag in vid matskålen. Om valpen försöker ta maten säger jag appapp och hindrar den från att komma fram. När valpen sitter och tar kontakt med mig så får den ett varsågod kommando. Blir ju litegrann som omvänd lockelse.

Jag kör också med APP-APP, vilket betyder "avbryt det där du håller på med omedelbart" och fungerar på det mesta.

Jag använder också ett VÄNTA-kommando, men egentligen är det bättre med SITT, eftersom det är lättare att få full stadga då.
Jaktspaniels tränas systematiskt på SITT-kommandot från det de är små valpar. De ska sätta sig direkt på kommandot, oavsett situationen och avståndet till föraren, och sitta kvar tills de får frikommando. Det är rätt imponerande hur bra det fungerar, trots stor jaktdrift och livligt temperament.

Viktigt är förstås också att ha bra inkallning på hunden.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
902
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 540
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 201
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Värma spenat?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Gps tracker för Android?