Varklump ?!

N

Ninen

Hejsan allihopa!
Min lilla shettis har en väldigt konstig "klump" mellan frambenen, alldeles mjuk och känns som var. Hon verkar inte direkt ha ont där eftersom man får röra (då lossar hårtussar från "klumpen"). Klumpen är ungefär så stor att den ryms i handen.

Jag upptäckte den i lördags (idag är det tisdag) när jag såg att lillponnyn hade ett sår högre upp på halsen, såg lite ut som ett bett. Vet inte om det är någon av de två andra hästarna som har nappat i eller vad det är. Nå, i såret satt det iaf en fästing som jag drog ut. Fästingen var väldigt liten så den kan inte ha suttit där alltför länge. Nåja, sprayade lite blåspray på såret och märkte då varklumpen mellan frambena.

Någon som ens har en aning om vad eller varför klumpen är där ?! :confused:

Sv: Varklump ?!

Hm, jag har iaf inte sett någor sår men då pälstussarna lossar är det som lite av gult "skorpa" i roten. Vet inte riktigt hur jag ska förklara men hoppas du förstår!

Tyvärr har jag ingen bild på det just nu, kan säkert fota en imorgon ifall det skulle underlätta!
Men man ser klumpen från sidan och då syns den rätt bra. Den hänger liksom där och dallrar lite mellan frambenen. :confused:

Det är ju jättesvårt att gissa såhär, men spontant så tycker jag det låter som om det är ngt som bör dräneras. Leta efter ett sår, ta tempen och rådgör med en veterinär blir mitt råd.

Ja, det låter som ett bra råd. Ska ta och leta ordentligt efter något sår, hon har så mycke päls ivägen bara! :D
Veterinär har vi funderat på att ta ut snart för att fixa tänderna så kanske denna kan kolla in den här mystiska klumpen ifall den inte försvinner.

För övrigt är ponnyn helt som vanligt, pigg och glad och verkar inte direkt störas av denhär klumpen. Lite hade hon kliat på den, det var lite blött och krulligt hår just på själva klumpen. Kan ju ta en bild på den imorgon ifall någon skulle veta något mera om den! ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 284
Senast: Djurvän
·
V
Hästmänniskan hejsan! För 7 veckor sedan köpte vi en 23 årig fjording vid namn Sabina, hon såldes p.g.a "skillsmässa" men det funderade mamma inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 452
Senast: Sammet
·
Hästvård har suttit och bläddrat omkring här på hästvårdforumet utan att egentligen hitta det jag letar efter... i söndags när jag stretchade...
Svar
16
· Visningar
2 953
Senast: zazzarazz
·
Z
Träning Hejsan. Lite historia först, kanske blir tydligare att förstå varför det blev som det blev Som vissa vet har jag en 5årig travare som...
2
Svar
21
· Visningar
2 057
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar