värkliga ryttare

Sv: värkliga ryttare

När jag skriver och jag stavar har alltid haft problem med detta jag tränar o skriva o läser massor böcker. Jag har alltid haft dyslexi o kommer inte bli nån fröken i rättstavnin så mina inlägg lär va 1000 fel oxå!
Haft ett helsike i skolan läste fel i bökerna o stava som en kråka tappa massor tills dom kom på att jag led av dyslexi.

Och nu förstod jag 100% utan några som helst problem.

Jag som bara har levt i världen bäcken samt skav - och det är dom problem som jag har handskats med så vet jag inte om det samma gäller för dig. Men det kanske är värt att pröva?

Jag själv efter många om och men, - för tro det eller ej så hade jag stora problem med att jag fick ont i mitt bäcken & skav som blödde. - och det är inte någon dans på rosor det heller.

Utöver detta så hade jag även en häst som dels förändrades väldigt mycket i kroppen hela tiden ( stora skillnader mellan vilo perioder, bete, vår & vinter, tappade hull & muskler jätte lätt över vintern, bukade över sommar betet, uppbyggnings faser hela tiden ) vilket gjorde det halvt omöjligt att hitta en sadel till honom för mer än några månader i sträck.

red barbacka ett tag och då jag har en såpass liten och otroligt lätt häst att sitta på gick det förvånandsvärt bra.

Den sadeln som jag hittade som var ett alternativ för oss var en Crown med lufkuddar - vilket gjorde att man kunde blåsa i/ur luft beroende på hur hästen såg ut - Plus att den hade ett mycket rundare mjukare säte - wips - nåja *skratt* inte alla men dom flesta av mina problem försvann - Jag kunde sitta som jag skulle i sadeln och slappnad av utan att det gjorde direkt ont att sitta i den.

Även det som immer talade om att precistions beställa - gjorde det för min allround och det fungerade för mig men hästen förändrades så jag kunde endast ha den några månader.

Fick låna hem sadlar av min sadel utprovare ( först åka dit och se att dom satt ok på hästen & sedan ta hem & rida i några dagar ) var helt superbt! för det var verkligen då jag förstod att nästan inga sadlar passade mig. En av 10talet kunde jag sitta i öht. Så det blev en del vändor innan jag hittade min.

Sen började jag i samklan även med klassisk ridning a la CS, med inslag av centrerad ridning & att sluta kämpa och arbeta sig blå och istället leka fram saker man aldrig trodde man skulle kunna prestera med hästen. Har nog gett mig mest.

Just nu står jag i tankar att med nästa häst köra igång i western anda - de få sadlar jag har suttit i har faktist varit riktigt bra!

Senast ändrad:

Jag har en whiplashliknande skada i min rygg vilket gör att jag har problem med höfter, nacke och skuldror. Periodvis har jag jättemycket värk, men det har blivit stadigt bättre sen jag började rida igen (hurra!). Något som hjälper mig mycket är att värma upp en stund innan jag sitter upp, att vara mjuk i kroppen gör att jag snabbare kommer ner ordentligt i sadeln och inte spänner mig. Om jag är stel så försöker jag också undvika "onödiga" moment som uppsittning från marken t ex (jag använder en stol då).

Nu vet jag ju inte alls vilken typ av värk du har, men jag kan också rekommendera att du läser Sally Swifts bok "Ett med hästen". hon har själv haft mkt värk och har en del jättebra övningar på hästryggen som mjukar upp och underlättar för en värkande rygg t ex.

Berätta mer så kommer jag gärna med fler tips :)

"knapplån"

Jag har sedan många år fibromyalgi och reumatisk värk. Jag älskar hästar och mår mycket bättre av att umgås med hästar. Att rida är lite problematiskt då jag ofta får ont efter men samtidigt mår jag bättre i kroppen om jag härdar ut, muskler, balans osv blir ju bättre med träning. Just nu är jag inne i ett "skov" och är sämre än normalt och helt sjukskriven. Klarar knappt nånting men det ska bli bättre snart hoppas jag.

Jag rider på ridskola nu då våra ponnier är för små för mig. På ridskolan rider jag i vanlig fortsättningsgrupp men jag har svårt att klara av den ridningen, ska prova dressyrspecialgrupp nästa vecka. När jag känner att det blir för mycket för mej rider jag in i mitten och skrittar/vilar lite. Ridläraren tycker synd om mej för att jag inte får ut så mycket av lektionen men det är ju mitt val att göra så.

Har varit med på clinics i AR som fotfolk och min dotter har ridit för AR-tränare. Mycket positivt, ger mej hopp för framtiden att även jag kan utvecklas i min ridning. Har även läst Sally Swifts böcker och vill lära mej mer/ rida för en sån tränare. Har gått kurs i kroppskännedom och tycker att det finns mycket gemensamt där med CR.

Ska inom snar framtid köpa egen häst, en Dponny med mjuka gångarter (mor-dotter-häst) och har många funderingar på utrustning. Kan bomlös sadel vara något för värk-käringar? Nån här ovan hade dålig erfarenheter men finns det fler som provat? Andra sadlar som funkar får dej? Stigbyglar med svikt i, såna där med gummi på (kommer inte på vad det heter, hjärnar funkar dåligt också), nån som provat? Tycker det borde underlätta när man har ont i knäna. Många tips, ideer och funderingar mottages tacksamt!

Jag sitter ALLTID upp från pall, skulle inte komma upp annars!

Har sen en ordentligen omkullridning 96 skadat min rygg. Var då 18,nu snart 29. Har sen dess levt med en fruktansvärd ryggvärk dygnet runt (aldrig en smärtfri sekund). Men detta är mkt svårt för fölk att försåt , du som är så ung ,ser så pigg ut osv kan väl inte ha ont. Man blir lite less på den mkt dåliga förståelsen från andra folk.
Har idag kämpat mig upp till halvtidsjobb efter yrkesbyte, massa rehabilitering osv.
Och hästarna, jo de håller jag på med, kan dock inte träna/tävla som jag gjorde innan olyckan, utan nu är det endast lite promenadridning i den mån kroppen orkar. Men det kan ibland speciellt vintertid gå väldigt långt mellan gångerna pga min ryggskad + en svår fibromyallergi.

Men hästarna gör oerhört mkt för själen, skull einte klara mig utan dem. (jodå jag har försökt ,men mådde pyton ).
Skönt att höra att man inte är ensam i alla fall.:rofl:

precis den här typen av , svårdiagnostiserad långvarig värk är det jag menar , har efter ett långt ridverksamt liv både till häst o som instruktör ådragit mig myofficiellt smärtsyndrom = värk i muskler o leder .har även fibromyalgisymtom samt lättare wiplachskada, jag blir inte gladare av att många med mig är drabbade men jag känner inte mig fullt så galen då jag förstår att jag inte är ensam om att fortfarande på bästa möjliga sätt vilja fortsätta i hästsvängen, som sagts tidigare rider jag i min gamla kieffer wien med gelpad på sitsen,funkar bra skall i morrn prova elastiska stigbyglar för första gången,hoppas på dem,har även kommit på att jag måste ha så lätt hjälm som möjligt ,någon som vet vilken hjälm som är lättast på marknaden? För övrigt har jag i dag blivit övertalad att prova back on track har införskaffat ländryggsgördel o halvpolo skulle nog behövt en kroppsstrumpa om det bara funnits ha ha! skämt o sidor är det någon som har erfarenhet av back on track på humansidan alla säger att det är så bra på häst men hästar har ju lite svårt att uttala sig om detta.

tips ang skavsår , eftersom jag ridet i närmare 35 år har jag otaliga gånger heft skavsår , särskilt under min strömsholmstid med minst 3 timmars ridning varje dag har även orsakat mina elever en del ridsår . vänd alltid underkläderna ut o in för att undvika sömskav,rid med nylonstrumpa under ridbyxorna rid aldrig med jeans eller annan byxa med sömmar, skulle skadan ändå vara skedd använd compeed skoskavsplåster om skadan skulle uppkomma på MYCKET olämpligt ställe smörg med inotyol o framför allt fortsätt rid ,:bump: bra arbetare har valkar i händerna :banana:

Hola,

Reumatiker sedan 14 år. En gammal whiplash som spökar ibland och de talar om att utreda en ev fibro. Käkar medicin som hjälper mig rätt bra.

Hästarna är en lisa för själen. Likaså att komma ut i naturen, på hästryggen kommer jag långt utan att nästa dag slippa ha så ont i knän och höfter att jag inte kommer nerför backen till parkeringen.

A och O för mig är att inte bli kall. Många lager med kläder. Senast idag hade jag långkalsonger, jeans och chaps. Strumpor och sockar i rejäla skor. Flera lager tröjor under jackan samt thinsulatevantar.

En häst med markbunden gång och mjukt steg som är känslig för hjälper.
Westernsadel hjälper till att sitta lite stadigt, extra bra i dåliga perioder, trilla av är ett big no no. Långa läder för att inte belasta knän och fotleder, dock inte för långa för då tar höfterna stryk.

Är jag lite dålig brukar jag lägga ett hederligt gammal fårskinn i sadeln, dels värmer det och dels är det otroligt mjukt att sitta på.

Bra tråd!

mvh Eva

*skratt*

dessvärre är mina problem inriktiade på myycket olämpliga ställen :wierd: men som du nämde, bra ridbyxor & sömlösa trosor, bra sadlar, bra ridning, & det brukar fungera något sånär bra. Dock har jag aldrig hörttalas om nylonstrumpor! ska genast prova :D

Min mamma fick stora skavsår precis vid svanskotan, hon löste det med skoskavsplåster.
Men om problemen sitter ännu längre ner så är det nog ingen bra lösning :D

Jag har själv fibro, och när jag är som stelast och har mest värk då är en skrittur i skogen nästan lika bra som lite tradolan. Jag är ínte lika stel efter att ha ridit, och är oftast på bättre humör.
Problemet är istället INNAN jag kommer upp på hästen. Att borsta och sadla, att ta mig upp utan pall är inte att tänka på.
Skulle jag behöva hoppa av hästen när jag kommer till skogs, då tar jag stubbar eller stenmurar till hjälp. Finns det inget i närheten så blir det till att gå en bit!

Jag skrittade en runda i måndags kväll, och hade träningsvärk i tre dagar.... men ska försöka ta en tur imorgon iaf!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka