Sv: värkliga ryttare
"knapplån"
Jag har sedan många år fibromyalgi och reumatisk värk. Jag älskar hästar och mår mycket bättre av att umgås med hästar. Att rida är lite problematiskt då jag ofta får ont efter men samtidigt mår jag bättre i kroppen om jag härdar ut, muskler, balans osv blir ju bättre med träning. Just nu är jag inne i ett "skov" och är sämre än normalt och helt sjukskriven. Klarar knappt nånting men det ska bli bättre snart hoppas jag.
Jag rider på ridskola nu då våra ponnier är för små för mig. På ridskolan rider jag i vanlig fortsättningsgrupp men jag har svårt att klara av den ridningen, ska prova dressyrspecialgrupp nästa vecka. När jag känner att det blir för mycket för mej rider jag in i mitten och skrittar/vilar lite. Ridläraren tycker synd om mej för att jag inte får ut så mycket av lektionen men det är ju mitt val att göra så.
Har varit med på clinics i AR som fotfolk och min dotter har ridit för AR-tränare. Mycket positivt, ger mej hopp för framtiden att även jag kan utvecklas i min ridning. Har även läst Sally Swifts böcker och vill lära mej mer/ rida för en sån tränare. Har gått kurs i kroppskännedom och tycker att det finns mycket gemensamt där med CR.
Ska inom snar framtid köpa egen häst, en Dponny med mjuka gångarter (mor-dotter-häst) och har många funderingar på utrustning. Kan bomlös sadel vara något för värk-käringar? Nån här ovan hade dålig erfarenheter men finns det fler som provat? Andra sadlar som funkar får dej? Stigbyglar med svikt i, såna där med gummi på (kommer inte på vad det heter, hjärnar funkar dåligt också), nån som provat? Tycker det borde underlätta när man har ont i knäna. Många tips, ideer och funderingar mottages tacksamt!
Jag sitter ALLTID upp från pall, skulle inte komma upp annars!