värkliga ryttare

S

seo

har förstått att detr finns fler värkiga personer än jag som är här på buke,dessutom fårstår jag att vissa av oss fortfarande envisas med att rida mer eller mindre kontinuerligt nu undrar man vad ni andra använder för specutrustning för att förebygga o underlätta inför under o efter era ridpass hur ofta rider ni o hur ont skall ni ha för att låta bli,blir ni bättre om ni rider mer kontinuerligt? SJÄLV HAR JAG EN RIKTIGT GO AV MIG SJÄLV UNDER MIN TID SOM EJ VÄRKBRUTEN RYTTARE insutten dressyrsadel med gelpadd på sitsen o funderar på att införskaffa svindyra sviktande stigbyglar,fler ideer?:banana:

Sv: värkliga ryttare

Hej

Du får ursäkta att jag skriver detta men det är min ärliga åsikt och absolut inget illa menat.

Ditt inlägg är såpass felstavat och meningsuppbyggnaden så irrationell att jag knappt kan få ut en mening med det du skriver. Är ett tips ifrån min sida att du kollar över dina inlägg och kontrollerar din stavning innan du skickar iväg dom. Tror nämligen att många liksom jag ( se detta som ett undantag ) låter bli att svara i trådar likt dessa.

Påstår inte att jag själv är 100% korrekt i min skrivning men det finns vissa gränser.

Om jag inte har missförstått detta helt och hållet handlar det om att du får skav? utav din dressyrsadel? när du rider dressyr?

dagens dressyr sadlar är generellt sett utformade för män, ett könsaspekt som syns igenom. Det finns ett fåtal utav våra "engelska" sadlar som är bättre men många som som tex stubben & kieffer - enligt mina erfarenheter - är hemska för oss som får dessa skav.

Men du får gärna specifiera dig något mer i din fråge ställning så ska jag försöka svara bättre.

Elizette

Hej

Du får ursäkta att jag skriver detta men det är min ärliga åsikt och absolut inget illa menat.

Ditt inlägg är såpass felstavat och meningsuppbyggnaden så irrationell att jag knappt kan få ut en mening med det du skriver. Är ett tips ifrån min sida att du kollar över dina inlägg och kontrollerar din stavning innan du skickar iväg dom. Tror nämligen att många liksom jag ( se detta som ett undantag ) låter bli att svara i trådar likt dessa.

Påstår inte att jag själv är 100% korrekt i min skrivning men det finns vissa gränser.

Om jag inte har missförstått detta helt och hållet handlar det om att du får skav? utav din dressyrsadel? när du rider dressyr?

dagens dressyr sadlar är generellt sett utformade för män, ett könsaspekt som syns igenom. Det finns ett fåtal utav våra "engelska" sadlar som är bättre men många som som tex stubben & kieffer - enligt mina erfarenheter - är hemska för oss som får dessa skav.

Men du får gärna specifiera dig något mer i din fråge ställning så ska jag försöka svara bättre.

Elizette

Detta var tuuuusen gånger värre att läsa, trots att du nu råkat ha alla stavelser rätt och korrekt meningsbygnad! SÅ FRUKTANSVÄRT OFÖRSKÄMT! Tänk på alla dessa tusentals människor som lider av dyslexi?! Dom som säkert redan har dåligt självförtroende och som knappt vill skriva, och när dom väl gör det så kommer människor som du och trycker ner som i golvet! Usch och fy! Jag är ingen akademiker över huvudtaget, men jag förstod precis vad TS menar. Och jag förklarar gärna för dig, Ts vill ha kontakt med folk som lider av värk, du vet ont i muskler.. men som inte kan hålla sig ifrån ridningen, sedan undrar hon om de som har värk använder sig av några speciella hjälpmedel vi ridning tillexempel gel pad i sadeln osv. Vart du får skav (?!) ifrån har jag ingen aning om.
Visa hänsyn!

Mvh Emma

Håller helt med Emma!
Jag hade heller inga som helst problem att förstå vad hon menade!
Dessutom tycker jag at det var en mycket intressant fråga!
Jag skulle till exempel gärna vilja ha tips på bra sadel, för oss värk kärringar!

*skratt*

Och att jag bad om ursäkt för det i början av inlägget är även det väldigt klargjort.

och även att jag inte menade något illa.

och även faktumet som även du påpekar att jag inte förstod.

Vilket jag dock fortfarande inte gör även efter din förklaring.

Värk säger du? i musklerna ? pga vad? sjukdom ? tränings värk kan det inte vara? har träffat människor vars bäcken värker pga den dåliga utformningen av sadlar men det är inte heller samma sak? så om man bortser ifrån muskel, skeleltt och led sjukdommar. Utöver det har jag generellt sett bara hört talas om skav & dylikt som värker under/efter ridning. Därav min reaktion. Konstigt nog reagerar man utefter som erfarenheter man har.

Så varsågod och förklara, jag lyssnar gärna.

*skratt*

Och att jag bad om ursäkt för det i början av inlägget är även det väldigt klargjort.

och även att jag inte menade något illa.

och även faktumet som även du påpekar att jag inte förstod.

Vilket jag dock fortfarande inte gör även efter din förklaring.

Värk säger du? i musklerna ? pga vad? sjukdom ? tränings värk kan det inte vara? har träffat människor vars bäcken värker pga den dåliga utformningen av sadlar men det är inte heller samma sak? så om man bortser ifrån muskel, skeleltt och led sjukdommar. Utöver det har jag generellt sett bara hört talas om skav & dylikt som värker under/efter ridning. Därav min reaktion. Konstigt nog reagerar man utefter som erfarenheter man har.

Så varsågod och förklara, jag lyssnar gärna.

Jag antar att man inte köper svin dyr utrustning pga av träningsvärk, och det hoppas jag att inte du heller tror, utan som du själv skriver, värk pga sjukdomar. muskelvärk, ledvärk osv. Det är ju väldigt vanligt så även du måste ha hört talas om det, eller?
Jag förstår inte dig, för fem öre. /Emma

Man behöver inte lida av någon specifik sjukdom för att ha ont när man är äldre. Lederna blir betydligt stelare t ex och ofta känner man av gamla skador så man är inte lika mjuk och smidig som när man var yngre.

Detta var tuuuusen gånger värre att läsa, trots att du nu råkat ha alla stavelser rätt och korrekt meningsbygnad! SÅ FRUKTANSVÄRT OFÖRSKÄMT! Tänk på alla dessa tusentals människor som lider av dyslexi?! Dom som säkert redan har dåligt självförtroende och som knappt vill skriva, och när dom väl gör det så kommer människor som du och trycker ner som i golvet! Usch och fy! Jag är ingen akademiker över huvudtaget, men jag förstod precis vad TS menar. Och jag förklarar gärna för dig, Ts vill ha kontakt med folk som lider av värk, du vet ont i muskler.. men som inte kan hålla sig ifrån ridningen, sedan undrar hon om de som har värk använder sig av några speciella hjälpmedel vi ridning tillexempel gel pad i sadeln osv. Vart du får skav (?!) ifrån har jag ingen aning om.
Visa hänsyn!

Mvh Emma

då ligger denna tråd fel.... ska ligga i "häst människa" där tas sånna problem upp!

exceptionellt dålig förklaring ur mina ögon sett..

Definiera begreppet väldigt vanligt? då jag har levt både i samhället, i skolor och på arbetsplatser och stall och endast stött på extremt litet antal av dessa ser jag självklart det inte som en självklarhet.

varför hoppas du att jag inte tror det?
vilka sjukdommar är det vi talar om?
vilka procentuellt innom ridning har dom?
vilka symtom är det och vilka begränsningar innebär dom?
Vari orginal inlägget skulle jag utläsa vilken specifik värk det handlade om?
vad är det du inte förstår i mitt resonemang?
Vari tycker du att ditt resonemang angående hänsyn är berättigat med tanke på hur du skriver till mig?

Dock skall jag nog erkänna att jag efter ett mindre trött ögonkast förstår orginalinlägget.

Tycker faktiskt att huvudsaken är att man vågar skriva. Det är inte säkert att alla törs när de får sådana påhopp. Sjukdomar stavas f ö inte med två m.

Jag ser inte att jag lät vare sig elak eller fördömmande och som tidigare nämt var det absolut inte menat så.

jag hjälper gärna så gott jag kan med dom problem eller frågeställningar som människor här har utefter mina erfarenheter. Sen huruvida det hjälper eller inte är en annan femma men jag gör så gott jag kan.

jag ser inte det negativa - någon får gärna påpeka mer precist vad det är som var ypperligt hemskt i det jag skrev.

Jag var ärlig i min åsikt och jag anser mig berättigad till att ha den, framför allt då den inte var annat än konstruktivt menande.

Jag har inte många dyslexier runt omkring mig och tänker inte i dom banorna om det nu är vad detta handlar om. Jag såg ett inlägg som jag tänkte att någon snabbt skrivit ihop utan att kika över - mina kan även dom bli snurriga och oförståliga vid tillfällen - och påpekade bara att det Ur min synpunkt hade varit lättare för oss andra att Hjälp om TS kikade över sina/sitt inlägg.

Jag tycker att du nog skall definiera frasen påhopp för mig för i mitt tycke så bör en något sånär vuxen människa klara konstruktiv kritik i denna klassen - och gör man inte det har man i mina ögon faktist inte mycket att göra på ett allmänt och öppet forum.

Det är möjligt att du tycker. Det är också möjligt att du har ett betydligt bättre självförtroende än många andra. För mig spelar det ingen roll vad du tycker. Jag (och många andra med mig) anser att det är ett påhopp. Och tycker du verkligen inte att alla ska ha rätt att uttrycka sig på ett allmänt och öppet forum? Det gör i alla fall jag. Anser jag inte att jag förstår så bryr jag mig bara inte om att svara. Då får någon annan ta den debatten.

till Ylva;

"""ch tycker du verkligen inte att alla ska ha rätt att uttrycka sig på ett allmänt och öppet forum?""""

är bara ett skrattretande antagen taget ur luften. Det har jag inte skrivit eller påstått någonstans. Självklart är alla precis som jag berättigad åsikter. Och jag bryr mig - för jag tycker att det är roligt att hjälpa andra, men jag måste förstå frågeställningen för att göra det.

Övrigt;

Som ett tillägg kanske jag ska säga att tråden i sig inte handlade om detta & ni får gärna starta en tråd om ämnet på ett öppet forum så som ÄU som handlar om ditt och datt, så ska jag besvara era frågeställningar, påståenden eller antaganden ytterligare.

Ser inte någon nödvändighet i att ta detta i denna tråd - då den faktist inte handlar om det som samtalas om just nu.

Ni är även välkomna att PMa till mig - skall så vara.

Jag sätter punkt för min närvaro i tråden såvida det inte handlar om ursprungs frågan.

Senast ändrad:

En jag känner kan inte rida pållen, då hon är för bred och hon får så ont i sina ljumsar efter en ridtur att hon knappt kan gå. När hon dock rider smalare hästar är det inga problem.
Så hon använder inga "hjälpmedel" utan låter bli att rida en typ av hästar :)

Tyvärr har detta helt spårat ut….
Jag har inga som helst problem att förstå det ursprungliga inlägget, trots att jag själv är lite dyslexier…:o
Som jag skrev i förmiddags så tycker jag frågan är mycket intressant!
Och därför lägger jag in en ny tråd med frågan om handikapp hjälpmedel när man rider!
Så kan vi prata om sadlar och annat för handikapp ryttare där, och så kan ni som vill fortsätta att disk. Om man måste skriva korrekt svenska för att få skriva här… ..

Jag hade heller inga problem med att förstå din tråd.

Men det är kanske svårt att förstå när man är 22 år och frisk, att det finns människor som har ont i kroppen. När jag själv var i den åldern fanns det ingen annan värk för mej än just träningsvärk, och det hände att jag fick ett och annat skavsår av ridning.
Men sen blev jag 26, födde barn, och blev med ens mycket mera känslig för vilka rörelser jag gjorde. Jag stelnar lätt till, och känner ofta av mina leder. Att kunna gå normalt efter att ha suttit stilla en kvart är omöjligt - jag stapplar fram de första tio stegen. Att skritta ut en timma i skogen är underbart, men inte dagen efter för då har jag ont i hela kroppen.

Nu har jag passerat 50-strecket och räknar inte med att värken ska försvinna. Jag har inte varit sjukledig en enda dag på grund av värk, men detta beror bara på att jag envisas med att inte erkänna att jag har ont. Jag biter ihop.
Men jag, liksom du, ser till att göra det så bekvämt för mig som möjligt. Så lättskött i stallet som det bara är möjligt, bra redskap och inga tunga lyft. Jag har två sadlar, varav den ena är måttbeställd efter både hästens mått och mina egna, den andra är en barocksadel som man bara sitter perfekt (och bekvämt) i. Jag sysslar med akademisk ridkonst och lufsar i skogen med mina hästar, i den takt jag känner att jag klarar av det.

Immer

jaha tack då för din medverkan som inte tillförde så mycket då det gällde min frågeställning, trodde att jag var bland hästvänner som inte brydde sig så mycket om rättstavning o meningsbyggnation,nu va det ju inte dyslexi jag ville ha utan lite käcka tips för att kunna fortsätta rida trots långvarig kronisk smärta inte några små skavsår här inte. tyvärr finns det många med mig som har värk i muskler o leder med anledning av ett liv med för hårt kroppsarbete för hög stress mm,det enda som jag kan säga att du har rätt i är att jag har en kieffer sadel,vad skulle du rekomendera istället? kollar inlägget, skickar allt enl anvisning .:cool:

tack för trevligt inlägg ,precis den linje jag va inne på tack till alla er andra åxå som förstod vad jag menade, tacksam för fler trevliga tips:bow:

Jag har ingen speciell sadel eller något annat hjälpmedel när jag rider. Mina höfter är sedan flera år tillbaka en plåga för mig när jag suttit och stått still mycket. Ridningen hjälper mig att lösa upp stelheten. Men jag måste påminna mig hela tiden att slappna av i ryggen/höfterna och "öppna" ljumskarna. Det knastrar ganska duktigt i ryggslutet kan jag lova. Men det gör inte ont när jag rider som tur är.
Jag har läst en del om centrerad ridning/kroppskännedom och har börjat en kurs i denna metod och hoppas det ska hjälpa mig ännu mer. Strechtning av bäckenmuskler, fram och baksidan av låren gör jag när jag kommer ihåg det.:o Och det känns att det behövs.
Jag har provat bomlös sadel en tid, trodde kanske att det skulle vara bekvämt, men det gjorde det faktiskt värre. Jag är ju van vid min egna dressyrsadel sen flera år och hoppas den kommer att passa min häst många år till.
Nu rider jag islandshäst och det kanske är en mjukare form att rida tölt för ryggen än att trava runt på en stor dressyrhäst. Jag vet faktiskt inte om jag skulle klara det. Det var många år sedan jag red de "stora bruna".
Det var väl allt jag kom på nu. Hoppas tråden fortsätter. Mycket intressant ämne.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka