Variga krustor - vad kan det vara?

M

maskot

För tre veckor sedan åkte hästen på bete. Hon hade då vätskande mugg på alla fyra benen, värst på båda fram. Vi behandlade med Celeston och muggen var på tydlig tillbakagång redan när hon åkte. Nu är den i stort sett borta, frånsett enstaka torra små krustor.

Efter någon dag på betet kände jag enstaka klumpar i pälsen på området nedanför kotan (men ej i karleden). Detta tilltog och hon har sedan dess haft sådana klumpar nedanför kotan på alla fyra.
Jag skulle beskriva dem som variga krustor, det vill säga såriga klumpar ibland med gult torkar var som läckt ut. De variera i storlek från några mm till ½ cm och är ungefär lika utbuktande som sin storlek. Om man pillar bort dem, lossnar även päls från området.

Har dagligen rengjort från kotan och ned, torkat torrt och sedan tvätta krustorna med alsolsprit.

Först misstänkte jag rasp, även om jag tyckte stället var lite udda. Har även misstänkt reaktion på insektsbett och har också sett hur myggliknande saker sätter sig på detta område när hon betar i skuggiga områden.

Någon av alla kloka kunniga här som vet vad det kan röra sig om?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Variga krustor - vad kan det vara?

Tycker det låter som sekundär solöverkänslighet...fotodermatit.

Sv: Variga krustor - vad kan det vara?

Jag gissar att det då är något som i synnerhet drabbar opigmenterade områden på hästen? För det är nämligen det som har hänt i det här fallet, hon är skimmel med vita strumpor på alla ben.

Hur behandlas detta? Du får gärna berätta mer! :bump:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
860
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst har någon konstig tendens att få smååååååå sår på benen, främst bak runt kotan och neråt. Det är inga spark/skrap/skavsår...
2
Svar
23
· Visningar
4 114
Senast: mackan
·
Hästvård När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på...
Svar
3
· Visningar
1 247
Senast: Constance
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama