Variga "eksem", orsak???

P

prallan

Vår gammeltik har varit frisk som en nötkärna hela sitt liv, men för ett par månader sedan fick hon först litet typ eksem, på bogen som sen spred sig så området blev nästan lika stort som en handflata. Vi fick mediciner och behandlade, allt gick bra! Hon hade en mystisk hälta någon vecka innan eksemet, där ingen smärta kunde lokaliseras och då tog vet även blodprover där allt var ua.
Nu har det hänt igen, hon har fått varigt eksem på kinden. Vi har inte ändrat något i kost el dylig, så allergi känns inte helt rätt. Någon som har idéer till orsaker till återkommande eksem?
Ska givetvis konsultera med vet, men vill ha lite eget kött på benet innan :)

Eftersom ni fått mediciner så uppfattar jag det som att ni har varit hos Vet?
Annars tänker jag hotspot.....

Eftersom ni fått mediciner så uppfattar jag det som att ni har varit hos Vet?
Annars tänker jag hotspot.....
Vi fick mediciner första vändan. Men det var direktverkande mot eksemet, ingen "orsaksanalys" gjordes.

Tycker också det låter som hotspot.

Vad fick ni för mediciner? Antar att veterinären måste satt någon slags diagnos, annars vet man väl inte villa behandling man ska sätta in? :)

Har hon ont?
Hotspot brukar göra ont. Mamma Mu fick det ju för första gången i samband med paringen och hon hade ont. Vi fick hantera såret...dvs klippa och raka rent för päls samt tvätta. Men man såg hur det kröp i skinnet på henne.
En del hundar behöver smärtlindring för att kunna sköta såren. Andra klarar det rätt bra.

Tycker också det låter som hotspot.

Vad fick ni för mediciner? Antar att veterinären måste satt någon slags diagnos, annars vet man väl inte villa behandling man ska sätta in? :)
Det var mannen som var med henne. Jag var nu intresserad av om det fanns någon bakomliggande orsak till problemet eftersom hon aldrig har haft det förut. Jag visst inte att det var hotspots, men det är tydligt nu när jag har läst om det.

Har hon ont?
Hotspot brukar göra ont. Mamma Mu fick det ju för första gången i samband med paringen och hon hade ont. Vi fick hantera såret...dvs klippa och raka rent för päls samt tvätta. Men man såg hur det kröp i skinnet på henne.
En del hundar behöver smärtlindring för att kunna sköta såren. Andra klarar det rätt bra.
Hon hatar när jag gör det, men finner sig snällt, hon är en klippa :heart:heart:heart

Hon hatar när jag gör det, men finner sig snällt, hon är en klippa :heart:heart:heart
Då låter det som hotspot. Om du får så klipp/raka rent från päls med en marginal på någon centimeter eller två över hela sårområdet. Sårtvätt och håll tort tills ni varit hos vette. Smörj inte på något.

Då låter det som hotspot. Om du får så klipp/raka rent från päls med en marginal på någon centimeter eller två över hela sårområdet. Sårtvätt och håll tort tills ni varit hos vette. Smörj inte på något.
Jodå, jag har gjort det :) har koll på hur jag ska sköta det, var som sagt intresserad av mer bakomliggande orsaker.

Jodå, jag har gjort det :) har koll på hur jag ska sköta det, var som sagt intresserad av mer bakomliggande orsaker.
Jag hade en blandras som ofta fick det. Han hade tät underull, tätt med täckhår (Goldenpäls) och han fick det vid värme eller när han hade badat. Han fick det alltid under hakan/hals, svansrot samt kinder.
Nu när Mamma Mu fick det så var det för att jag duschade henne efter parningen och hon hade fortfarande vinterpäls. Det lär vara en typ av fuktexem.

Jag hade en blandras som ofta fick det. Han hade tät underull, tätt med täckhår (Goldenpäls) och han fick det vid värme eller när han hade badat. Han fick det alltid under hakan/hals, svansrot samt kinder.
Nu när Mamma Mu fick det så var det för att jag duschade henne efter parningen och hon hade fortfarande vinterpäls. Det lär vara en typ av fuktexem.

Det är en typ av fukteksem och har att göra med nedsatt immunförsvar och onormalt hög bakterietillväxt på huden. Tät päls ökar risken, men även korthåriga hundar får fukteksem. Vissa bara en gång, andra återkommande. Gynnsamt väder (dvs varmt och fuktigt) samt skador i huden (rispor, fästingbett osv) är perfekt grogrund för hot spots. Det verkar finnas en viss ärftlighet för återkommande fukteksem så det bör inte, i mitt tycke, avlas på. Det är ett sådant jäkla besvär för hunden.

Min gamla tik fick också hot spots. Jag gissar att immunförsvaret blev sämre när hon blev gammal? Hann bara få det en gång, sommaren efter fanns hon inte mer.

Fukt i kombination med lös underull som inte kammats ur pälsen kan vara en orsak. Det beror ju på vad slags päls hunden har. Om den har underull så får man vara noga med att kamma ur den efterhand som den släpper. Under pälsfällningen kan man behöva göra det flera gånger om dagen. Min spets släpper sin underull på olika delar av kroppen under flera veckors tid. När jag tror att pälsfällningen är över, så finns det ändå kvar något ställe med ny lös underull. Det här är olika från gång till gång. I år har det varit extra utdraget och dessutom fuktigt.
Min tik hade också fukteksem för några veckor sedan, eftersom jag hade missat att kamma ur lös underull ovanför svansroten. Jag klippte bort päls runt eksemet och hade på tratt först. För att hon skulle slippa tratten smorde jag sen på en smärtstillande salva - Zylocain. Den är otäck att slicka på, så hon lät bli eksemet och det läkte fint.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka