Varierad ridning

Hagens_Zorba

Trådstartare
Jag behöver tips på vad man kan göra för att variera ridningen.
Har läst så mkt här om att longering inte är bra, heller inte longera än longera?
Tömköring har jag aldrig testat, vet inte hur man gör,
men skulle vara kul att lära mig.

Har läst en del om klickerträning också, verkar kul.
Vilket "klick" brukar funka bäst?

Sv: Varierad ridning

Intressant att du skriver "varieraridningen" och sen tar upp klickerträning och longering som inte ofta utförs uppsuttet! ;)

Longering kan visst vara bra bara för att hästen ska få röra sig lite annorlunda, fri från ryttare. Men det gäller att inte longera så länge i taget. Sen beror det på vad man gör i ridningen om det kommer klassas som variation eller inte, rider du enbart dressyr på ridbana med mycket volter - blir longeringen verkligen så stor variation då?
Klickerträning kan vara bra som komplement, men knappast istället för ridning. Fungerar kanon på hästar som kräver mycket mental stimulans.

Som variation på RIDNING kan vara att bara leka lite kravlöst med hinderbanor (bommar/däck/slalom t ex) rida ut, prova en annan ridstil. Allt för att stimulera både mentalt och få lite annorlunda fysisk träning.. Att variera sadel till antingen en annan sadel om man har lyxen att ha två som passar, eller till barbackapad/barbacka kan också vara en bra idé. Variera underlag är inte bara en bra idé utan ganska viktigt..

I övrigt brukar tömkörning vara ett bra komplement, eller att köra hästen om den är inkörd.
Trickträning rent allmänt brukar de tycka är kul så länge man håller det positivt och utan en massa krav, behöver inte vara någon klicker involverad.

Longering kan visst vara bra bara för att hästen ska få röra sig lite annorlunda, fri från ryttare. Men det gäller att inte longera så länge i taget. Sen beror det på vad man gör i ridningen om det kommer klassas som variation eller inte, rider du enbart dressyr på ridbana med mycket volter - blir longeringen verkligen så stor variation då?
Klickerträning kan vara bra som komplement, men knappast istället för ridning. Fungerar kanon på hästar som kräver mycket mental stimulans.

Skillnaden mellan att rida hästen på en volt och longera är att hästen i longering blir tvungen att ställa huvudet en aning utåt (jag förutsätter lite dumt att du syftar på longering på en lina) för att kompensera trycket som linföraren skapar genom att hålla i linan. Om du tittar på varenda häst som springer runt "sin" människa med en lina fästad i en kapson eller i en delta kommer du se att hästen inte går ställd inåt utan tar sig runt med huvudet ställd utåt i förhållande till kroppen. Jag antar att vi är överens om att det ultimata är att en häst som rids på en volt ska vara ställd inåt med nacken och halsen avspänd för att ge ett mer harmoniskt intryck och hjälpa ryttaren att kunna påverka hästen med mjukare hjälper. När hästen är utåtställd blir helhetsintrycket stelt och det gör det också svårare för ryttaren att ge hästen korrekta hjälper. Hästens ryggrad ska stämma överens med voltens cirkelbåge, annars motverkas skelettet på ett onaturligt sätt.
Summan av kardemumman, varför inte bara löslongera om man måste longera överhuvudtaget?

Visst kan man löslongera, men det sliter knappast särskilt mycket mindre. Bara för att man longerar i lina betyder det inte att man kan lyckas få ställning i hästen (många AR-ryttare tränar väl just longering för att börja lära in ställning och böjning?) men som sagt, det är väldigt enformigt.

Eftersom jag själv sällan rider särskilt hårt eller låter hästarna springa på så kan jag ha nytta av att hästarna får röra sig mer framåt och friare i longering. Särskilt om de är lite stela så de får "springa loss" kroppen som min massör uttryckte det :p inte så att de får bränna på i obalans, men att man försöker få bättre takt och lite längning i steget. Nu longerar jag iofs väldigt sällan, men frågan var ju om det kan ha nytta.

Tänker du på med eller utan inspänning nu?
Är emot inspänningstyglar i vanliga fall, men just vid longering är det mycket svårt utan. Hästar som är vana vid att longeras och har accepterat hjälptyglarna brukar kunna få rätt så bra ställning, sen finns det ju dom (som är duktigare på att longera än jag :p ) som lyckas lirka in ställningen och även komma åt höfterna. Verkar svårt, men det går.

Säger inte att longering generellt sett är ett bra träningssätt, men kan man inte tömköra/köra/jobba för hand eller dylikt så är det ändå en variation utan ryttare på ryggen.

Angående det där med att man lika gärna kan löslongera förstår jag inte riktigt? Skulle hästen gå mindre felaktigt då menar du? Har snarare motsatt erfarenhet, då vrider de ofta hela kroppen felböjd. Men ja, löslongera är också en variation.

:bump:Variera ridningen..Den kan du väll variera hur mycke som hälst,Det berorväl på vad du rider någonstans.rid ut i skogen PÅ STIGAR så blir det varierad ridning där (beror på om det fins bakar) får hästen lyfta på fötterna du lyfta bena från saden för att inte slå i knäna,Det tycker jag är varieradridning.:bump:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 744
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 675
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022