Vargtänder?

Tigertofflan

Trådstartare
Var sitter de någonstans? Är det precis där bettet ligger? Någon som har lust att visa på en bild eller så?
Får alla hästar vargtänder?

Moderator får förresten gärna flytta om tråden ligger fel.
 
Sv: Vargtänder?

De sitter oftast i överkäken, precis framför de främre kindtänderna.

När bettet dras dit upp så är det de veka vargtänderna som tar emot trycket, vilket kan vara irriterande och smärtsamt.

Alla hästar får inte vargtänder, och det är olika på hur olika veterinärer gör. En del tar bort alla vargtänder, en del väntar tills man vet att de ger problem.

Hittar inga bilder, tyvärr.
 
Sv: Vargtänder?

Åh, vilka bra bilder!

Och tack pinky för förklaringen!

Så vargtänderna är egentligen inte ivägen vid bettvänjning och så, utan de kan vara ivägen först när bettet börjar användas? Hästtandläkare lär ju ha sagt att bettet ska ligga två fingrar nedanför första (sista? :p ) kindtanden och då borde inte vargtanden vara ivägen? eller?
 
Sv: Vargtänder?

Bettet ligger ju sällan helt stilla, hästen tuggar eller suger på det och vid ett tygeltag kan det lägga sig emot kindtänderna. Om hästen har en vargtand är ju den placerad ca 1-2 cm nedanför kindtänderna, vilket betyder att bettet troligtvis ligger emot vargtänderna hela tiden. Eftersom vargtänderna är såpass små och har en kortare rot (ungefär som människans tänder) klarar dom inte av trycket och kan börja ruckas på. Man vet ju själv hur det är att vicka på en lös tand.. Inte alltid så skönt..

Om man behöver ta bort dom eller inte är ganska omdiskuterat. Men det är ett ganska enkelt ingrepp (som att ta bort en tand på en människa).

Tog precis bort en vargtand i höger överkäke på min häst. Har precis börjat använda bett igen och det är inte samma häst längre! I positiv mening alltså. Men han är ganska känslig i munnen i allmänhet.

Är du osäker på om hästen har vargtänder eller inte, kan du stoppa in ett finger i lanen och känna uppåt mot kindtänderna. Akta fingrarna bara ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vargtänder?

Nej, lägga i bettet för invänjning kan du nog göra ändå, det gjorde jag.

Men när man börjar påverka bettets läge så bör man nog vara observant på om hästen verkar reagera. Men som sagt, alla gör inte det heller.
 
Sv: Vargtänder?

Jag tog bort vargtänderna i överkäken på mitt sto förra hösten.
Hon var då sex år . De var precis blankslitna så antagligen hade bettet tryckt emot dem väldigt mycket...
Hon slog mycket med huvudet innan, började trilskas vid tränsning och så, jag tror att det var vargtänderna som irriterade henne.

Veterinären tog bort tänderna hemma i stallet, relativt lätt ingrepp, hon fick mycket bedövning så hon var rätt groggy efter.
Tog c:a 14 dgr att läka, kunde rida på rakt tränsbett lungt i skogen efter några dgr...

Känns bra att jag bestämde mig för att ta bort dem nu efteråt, men funderade mycket innan ...
 

Liknande trådar

Gnägg Hej alla IC-folk där ute! 👋🌹 Jag har blivit med Irish Cob 🤗 Har köpt ett stoföl som flyttar hem till mig i oktober efter avvänjning 😃...
Svar
3
· Visningar
698
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 330
Senast: Lobelia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 577
Senast: Shaggy
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 475
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Sluta vara en hamster?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp