vargtänder

shayd

Trådstartare
Har själv aldrig haft någon häst med vargtandsproblem så jag lägger ut en fråga här.

Kompisens 5-åring har varit väldigt strulig i munnen och när vi tittade efter så hade den vargtänderna kvar. Mitt förslag är att rida på hackamore tills veterinären kan komma ut och ta bort dom.

Jag har fått för mig att veterinären antingen drar ut tänderna på en sederad häst under lokalbedövning eller att den knackar ut tänderna givetvis också sederad och lokalbedövad, stämmer detta? Är det inte risk att små fragment ligger kvar i käken på hästen om man knackar sönder tänderna? Vilka fördelar finns det på de olika alternativen? Nackdelar?

Hur stor är risken för infektioner p.g.a. foderrester mm?

Hur lång tid tar det att läka ihop innan man kan börja använda bett igen?

Thanks!

Sv: vargtänder

Jo det finns en risk att små fragment kan sitta kvar efteråt. Men det märker en erfaren tandläkare och kan då ta bort dem efteråt vid nästa behandling. Det är individuellt hur lång tid det tar innan du kan använda bett igen beroende på hur djupt tandläkaren måste gå. En del hästar har större vargtänder än andra. Mellan två dagar och fjorton dagar är väl det vanligaste. Man kan nog rida på hackamore ganska så direkt om man vill. Fråga tandläkaren!

Sv: vargtänder

Vargtänder skall inte knackas bort utan roten skall lossas med tandhävel el liknande. Ofta är rötterna ganska klena o går av ibland även vid försiktig hantering. Små fragment som sitter djupt är det ofta inte värt att försöka plock bort i första vändan utan man väntar o ser.
PL

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Min 4-åring har sina vargtänder kvar och jag velar kring hur jag ska göra. Plocka bort eller inte? I hennes fall är det stora vargtänder...
Svar
9
· Visningar
782
Senast: Tora
·
Trav Min passhäst har haft lite problem med sin mun nu på senare tid. Han bröt överkäken förra året i oktober/november, fick tandställning...
Svar
17
· Visningar
2 559
Senast: Tagliabue
·
Utrustning Hej. Hade ut veterinären till min häst så att hon fick titta i munnen på min häst, drog 2 vargtänder + raspa tänder. Hon höll på att...
Svar
9
· Visningar
2 534
Senast: Elina8
·
Hästvård ... Och Chilis vargtänder behöver ju dras.. Men han är inte veterinär vilket ju måste innebära att han inte får sedera eller ge...
Svar
9
· Visningar
1 630

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka