Vargtänder!

C

Cleooo

Hej!
Min häst fick sina vargtänder borttagna idag, veterinären sa att jag inte kunnde rida med bett på 3 veckor :eek: ! Tycker det låter länge!
Hur har ni gjort och vad har era tandläkare/veterinärer sagt? :confused:

//Sophia

Sv: Vargtänder!

De har nog rätt, det bör ta ett tag innan det läkt riktigt!!!

Hur gammal är din häst??
Får man fråga av vilken anledning du tog bort dem och vad det kostade...???
Har funderat på att ta bort dem på min häst oxå!!! :bump:

Svarar er båda!
Jo visst kan jag strunta i det och rida med hackamore men eftersom jag inte haft hästen länge och inte känner han så känns det lite konstigt att sätta på han det. Vet inte hur han reagerar! Sen är det en tävling 9 januari som jag siktat in mig på och jag måste hinna träna lite innan den...

Hästen är 6 år och vi köpte han i november. Jag tog bort de av den anledningen att han har vart stel och spänd i ridningen, när man hoppar kör han ofta upp huvet och bara springer. Det har dock blivet mycekt bättre den sista tiden. Men i vilket fall som helst så vill jag ha bort dem innan jag börjar rida ordentligt så jag vet att det inte är därför han är spänd!
Vi skulle först tagit ut en hästtandtekinker men han hade inte tid osv så vi ringde till disktriktsveterinären och de kunde göra det. De gav honom lugnande, smärtstillande, tog bort båda varg tänderna och raspade ner hans jätte-vassa kanter för 1088kr!
Tyckte inte det var alltför farligt, tar man ut en hästtandläkare +veterinär (eftersom man ska ja lugnande osv) blir det nog väldigt mycket dyrare!

//Sophia

10 dar brukar normalt sett räcka men ingen kan i förväg säga hur lång tid det tar att läka ordentligt.
PL

Min kompis häst fick vargtänder utdragna i somras. Hon skulle enligt vet. vila från bettet ca en vecka. Tycker dock det var lite lite då hästen dessutom hade fått ett stort sår i munnen av taggiga tänder. Men det är väl olika.

När jag drog ut dom red jag utan bett i ca en vecka.

Vet inte vad den vet tar (fick det geratis)

Man får en helt annan häst i ridningen när man tar bort vargtänderna, och lycka till med tävligen.

förstår inte varför du ser det som ett problem att rida på hackamore lr något annat bettlöst huvudlag :confused:

Om du rider med bett i munen SKALL vartänderna ut, även om en del tycker att deras hästar inte har ont av dom så går det ont när bettet kommer i mot villket leder till späningar i käke och nacke.

Det onda kan varigera då en del hästar försöker bita tag i bettet medans andra övereagerar när man tar ett tygelteg.

Men om du rider bettlöst ser jag inga problem med vargtänder, i alla fall vad jag har hört.

Kram

Cleooo skrev:
Min häst fick sina vargtänder borttagna idag, veterinären sa att jag inte kunnde rida med bett på 3 veckor :eek: ! Tycker det låter länge!
Förlåt mig men...

:rofl:

:rofl:

sådärja..

neeeeh.... det kom visst mera...

:rofl: :rofl: :rofl:

så.

Jag har ridit mina hästar bettlöst på helt vanlig grimma med tyglar (med hakar) i FYRA ÅR nu. :angel:
Dessutom har jag ridit in fyra och ridit till två andra på exakt samma huvudlag. Detta har alltså fungerat vare sig hästen har varit van vid sån ridning tidigare eller inte. :bow:

Jag säger därför - don't diss it 'til you've tried it! :bow:
och Lycka till! :)

/JES

När vargtänderna togs bort på min pålle,skulle jag undvika att rida med bett i ca 1 vecka (enl vet)

mvh Arabizar

jag red med sidepull ett tag när Herman fick tänderna borttagna.
Blev dock rätt länge då han trivdes bra med det.

Svarar alla:

Tack för alla svar, det verkar som de flesta struntade i bett 1 vecka, jag får se hur han mår!

Min ponny rider jag väldigt ofta med bara grimma, tom ut i skogen. Den nya kännner jag inte och han kan vara väldigt framåt. Men jag ska testa att rida med hackamoret om några dagar i lilla paddoken hemma... Vem vet, han kanske trivs med det jätte bra! ;)

Tycker 3 veckor låter helt rimligt, o ge hästen de veckorna utan bett annars kan h*n ju börja spänna sej för att det gör ont i såren o då är ju ingreppet ogjort. 3 veckor är ju ingen lång tid i förhållande till hur länge du tänkt ha hästen...? :smirk:
O funkar det inte bra med bettlöst så du inte kan träna för tävlingen så kommer det väl fler tävlingar..?

Cleooo skrev:
Hej!
Hur har ni gjort och vad har era tandläkare/veterinärer sagt? :confused:

//Sophia
Varför inte ge hästen en välförtjänt vila?
Hur mår du i munnen efter att dragit ut en eller två tänder? ÅÅÅ så skönt med ett bett på en sårig och svullen yta.
Nä, efter min senaste vargtand så fick hästen vila. Hellre det än att sätta på bettlöst om du aldrig ridit på bettlöst tidigare. Och 10-12 dgr brukar räcka fint, men kanske just denna Vet ansåg att en längre tid var nödvändig. Varför inte ringa och ifrågasätta veterinären instruktioner istället?
/cj

varför bokar man in en tävling när man inte känner hästen, är min fråga?

Vilken tur att du inte kan rida med bett så att du nu kan lära känna din nya häst som du aldrig skulle gjort förut!

/jenny

Min pålle fick dom borttagna för 2½ månad sen, men opererades för en annan sak samtidigt så han vilade ändå i 8 veckor efteråt, men nu är han hur fin som helst i munnen. Jag tycker att 3 veckor låter rimligt, det är väl bäst att det är helt läkt i munnen före man sätter in ett bett som irriterar på såret och orsakar ännu mer problem, prova rida bettlöst det funkar oftast på dom flesta hästarna och kan vara en trevlig variation för hästen.

Jo visst kan jag göra det, bara intressant att höra vad andra har för erfarenheter !

Senast ändrad av en moderator:

Anledningen till tävlingen var just det att det inte finns några tävlingar med LÅGA klasser för hästar runt om här. Börjar på 90cm. Denna tävlingen är lokal med hästklasser (clearound) från 70 cm... Någonstans ska man börja. Hellre att jag miljötränar tidigt på låga höjder än att komma ut på 90 cm och högre senare i vår och hästen blir skrämd av allt runtomkring och hoppningen blir pannkaka med...

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 090
Senast: Freazer
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 519
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 995
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
865
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka