Vargtänder... Sammanslagen

Ia*

Trådstartare
Vargtänder...

Ni som tagit bort vargtänder på era hästar, vad kostade det?
Är ingreppet stort? Får hästen bara lugnande eller sövs det helt?
Hur lång tid tar det innan man kan börja rida igen? Åkte ni in på klinik eller gjordes det hemma?

Sv: Vargtänder...

Här gjordes ingreppet hemma i stallet, men jag rekommenderar klinik, då hästen får så mycket bedövning och lugnande, att den behöver rätt stöd för huvudet, då den blir dåsig och vilar tungt med huvudet.
På klinik finns rätta sortens spiltor med mjukt stöd för huvudet.
Dessutom tycker jag inte man ska utsätta den för såna "hemfridsbrott" i sin egen box, där den har sin trygghet.
Det tar en stund att mejsla loss en vargtand om den sitter väldigt djupt, men annars går det ganska snabbt.
Hästen kvicknar sen till förvånansvärt fort efter den lugnande dosen.
Vi väntade med att börja rida i ca 3 veckor.
Vi fick en ny häst! :)

Ja, det blir nog klinik.
Är det ide att rida på hackamore tills vi kommer iväg och fixar det?

Då ska jag testa det imorgon...
Ungefär vad kostar det att ta bort tanden?

Har för mig att jag betalade 800 kr för båda sidor.

Vargtänder?

Kan en vanlig vetrinär ta bort vargtänder?

Bor lånkt ute på landet och har kollat lite på hästtandläkare och det kostar riält mycket att ta ut dom och dom vill gjärna ha fler i stallet men ingen i mitt stall är intresserade av en hästtandläkare. Men är det endast hästtandläkar som kan ta ut vargtänderna eller får/vågar man låta vetrinärerna göra det?

MVH KARIN

Sv: Vargtänder?

En "hästtandläkare" som inte är veterinär får inte dra vargtänder med det undantaget att en leg tandläkare med utbildning på häst får göra det om vet är närvarande.
PL

Ok, det lät bra. Hoppas på en resa till kliniken så snart som möjligt.

Äsch, bara o lägga hästens huvud på din axel, medans Vet. gräver lite.... Det går så pass fort, och det är inte speciellt tungt...

/cj

Det beror nog på hur mycket lugnande hästen har fått (hur seg den blir) och hästens storlek. Hur mycket medikamenter som behövs, vet man inte förrän man börjat jobba, då märker man hur djupt tanden sitter och hur lång tid det tar. I vårt fall var det en mycket stor häst, och stora vargtänder som satt ovanligt djupt. Hästens huvud låg så tungt mot den vadderade boxdörren att han fick svårt att andas på slutet.

Vet. drog 2 vargtänder på mitt kallblodssto. Hon fick lugnande och stod och hängde med huvudet på min axel i stallgången. Det tog inte mer än 15 min för båda tänderna, sen fick hon röra på sig och kvickna till i boxen. Jag red redan dagen efter, fast bettlöst.

Sv: Vargtänder?

Jag lät min vet. göra det i vår stallgång. 2 vargtänder var puts väck på 15 minuter. Hästen ridbar nästa dag (fast utan bett).

Jag kan inget om hästens tänder, så jag har en liten fråga.

Vad är vargtänder? De som sitter mkt långt bak i käken? Finns det ngt som heter värktänder? Är det i så fall samma sak?

vargtänder är små tänder som ibland växer upp framför hästens kindtänder, i lanerna så att säga. eftersom dessa är så små så håller de inte för bettets tryck och man kan göra hästen illa i munnen när de blir "ruckade" på av bettets kraft.

Sv: Vargtänder... Sammanslagen

En sederad häst blir lika tung i skallen oavsett om man är på klinik eller inte. Skillnaden är att du som ägare slipper se din drogade älskling på klinik. Alternativet skulle då vara att söva och kasta hästen, något som måste anses som onödigt riskabelt för ett så pass enkelt ingrepp som vargtandsborttagning.

Jag tror inte heller att hästen resonerar som att den utsatts för ett övergrepp om vargtandsborttagningen sker i lugn och invand hemmamiljö, snarare är det väl ett större trauma att åka transport till klinik etc?

Sv: Vargtänder... Sammanslagen

Man gör vad som känns bäst för ens själv, det är bra. Här har vi turen att ha en veterinär alldeles i närheten, som i sin mysiga stallklinik hemma på gården, har byggt en specialspilta för ändamålet, och tillsammans med hästtandvårdare har speciella tandvårdskvällar. Rätt utrustning och specialbelysning. Mycket lugnt och skönt. Lugn o ro och fika, medan hästen vilar i stor box, och kvicknar till efter undersökningar och, eller ingrepp.
Stämningen är mycket trivsam. Det är i allafall jag jättenöjd med. ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 883
Senast: Missemus
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 414
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
583
Senast: tara
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
421

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka