Vargtänder och bettlöst

bettysmatte

Trådstartare
Min unghäst har vargtänder. Det är meningen att de ska plockas ut, men vet ville vänta ett tag av diverse skäl. Pållan verkar inte fruktansvärt bekymrad över munnen nu när jag har ett smalt, tredelat bett. Men det är klart att man inte vill att hon ska ha några besvär alls, eller att situationen ska förvärras, så därför har jag börjat fundera lite på ett hackamore. Själv har jag NOLL erfarenhet av att använda ett sådant, och vill inte göra fel, så jag undrar om det över huvudtaget går att rida med ett hackamore om man inte har stor kunskap om hur ett sådant fungerar? Visst är det väl så att vargtänder BARA är ett problem om man har ett bett i munnen på hästen?

Sv: Vargtänder och bettlöst

Ja vargtänderna är bara ett problem om du har bett i munnen, fast om det fungerar bra och inte är några symptom från vargtänderna på det smala tredelade ser jag inte varför du inte ska kunna använda det tills de plockas bort?

Men visst går det att ha hack istället, det kan vara lite bluddrigt att rida (eller snarare svänga) en grön unghäst på hack, men det är ju dels beroende på hur du rider (mkt ut i skogen och lufsa t ex, eller mer jobb), och hur känslig hästen är. Om du väljer ett ponnyhackamore (dvs med korta skänklar) och har ganska mjuk nosdel och läder isf kedja under hakan kan det inte blir några större fel sålänge du tänker på att inte bli 'hängandes i tyglarna'. Noga, noga med eftergiften.

Precis, väldigt noga med eftergift.

*fortsättning på ämnet*

Vissa hästar kan ju dessutom bli irriterade av vargtänderna i det fysiska arbetet, precis som vid pälsfällning och brunst, så då kan det ju passa perfekt att dessutom ta det lugnt ett tag.

Det finns flera alternativ till hackamore om man känner sig osäker på det här med hävstång o sånt och de flesta funkar finfint.

Skaffade ett ponnyhack nu i helgen och provade att rida ut en sväng på det idag. Jag vet egentligen inte vad jag förväntade mig, men det gick jättebra.

Första gången jag tog tyglarna slog hon till lite med huvudet och gapade/rörde på munnen. Rättså komiskt att hon verkade tro att hon hade ett bett i munnen...:D Sedan gick det jättebra. Hon stannade när jag ville och vände också, även om hjälperna säkerligen var grova. Men hon verkade hur som helst FÖRSTÅ vad jag jag menade med en gång, och det var ju kul!

Hon kändes mindre snubblig, och som om hon sänkte ryggen och längde på stegen mer. Inbillning? Kan vargtänder påverka negativt ÄVEN om man inte tycker att hästen grejar överdrivet med munnen när man rider med bett?

HÖJDE ryggen, ska det förstås stå. Hon sänkte huvud/nacke och höjde ryggen.

Jag skulle ta bort dom så snart som möjligt. Det har jag gjort på alla mina hästar.
Du kanske inte har problem NU men du kan få och dom kan bli kvar trots att du tar bort vargtänderna då det kan sätta sig i "huvudet".
Och då kan du ha en häst som är tjaffsig i munnen utan att det är något fel.

För den skull är det INTE alltid så, men det är iaf hur jag tänker.

Kan vargtänder påverka negativt ÄVEN om man inte tycker att hästen grejar överdrivet med munnen när man rider med bett?

Ja, de kan påverka, och enligt min uppfattning väldigt ofta faktiskt påverkar, allmäntillståndet. Därför är det en god idé att ta bort bettet och att ta det lite lugnare med träningen så länge vargtänderna sitter kvar i munnen.

Kan vargtänder påverka negativt ÄVEN om man inte tycker att hästen grejar överdrivet med munnen när man rider med bett?

Ja! Det är inte alla hästar som slår med huvudet eller blir oroliga så, många 'löser' det genom att bita fast/låsa bettet på den sidan som vargtanden är.

Andra har konstant lite småont men 'lider i det tysta'.

Och ytterligare andra, som min dam, besväras inte alls. Hon hade en liten vargtand, pytteliten och utan symptom. Två vet rek att jag lät den vara kvar sålänge den inte besvärade. Jag tog bort det ett år senare, och när vet tagit ur den liiilla pyttiga tyckte han 'har den här verkligen gett problem?' varvid matte sanningsenligts varade 'jaa.. i huvudet på MATTE' *s* Med tanden borta slapp jag sitta och oroa mig för ATT de skulle påverka ändå fast det inte märktes. :angel:

Så visst kan det vara så, eller så hade den skillnad du upplevde ingenting med vargtanden att göra, utan skulle varit ändå. Enda sättet att veta är att ta bort vargtanden/tänderna.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 012
Senast: Bri
·
Hästvård Min 4-åring har sina vargtänder kvar och jag velar kring hur jag ska göra. Plocka bort eller inte? I hennes fall är det stora vargtänder...
Svar
9
· Visningar
798
Senast: Tora
·
Utrustning Har en ponny som tydligt visar att han inte trivs med bett. Kollad i munnen av erkänt duktig hästtandläkare men inget konstigt där. Vad...
Svar
4
· Visningar
1 126
Senast: Leeelot
·
Utrustning Hej på er kära bukefalosare! Jag har en känslig häst som verkar bli känsligare med åren. Nu är han 15 år och har tidigare gått på...
Svar
13
· Visningar
2 385
Senast: zanzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka