Varg i stallet

Fritidsryttare

Trådstartare
Vi har en kringströvande varg här i krokarna. I morse syntes den på Ölandbron och nu ikväll gick den på golfbanan. Jag bryr mig inte direkt mer än att jag rider där varje dag. Har två rundor att rida och igår red jag runt golfbanan och idag på hingstbetet, som ligger ca 1 km från banan.

Min undran är mest hur ni som bor i vargtäta områden gör när ni rider om hästarna känner lukten av varg och reagerar? Den är alltså i vårt absoluta närområde o går. Jag tror inte i min vildaste fantasi att en ensam varg ger sig på en fullvuxen häst, men vad gör man vid möte och som sagt, om hästen känner lukten? Ska jag vänta med o rida tills rapporter kommit in att den vandrat vidare, eller hur reagerar hästarna? Har ingen lust att hamna i sken p.g.a vettskrämd häst då mycket människor rör sig i området.

En normalt funtad varg håller sig undan när den känner människolukten.
Jag bor själv i värmland och har ridit mycket i varg och björntäta områden och aldrig haft en häst som reagerat för någotdera.
Ok, ja så tänker jag med, men ändå blev den skymtad på golfbanan nu ikväll, min stallägare hade fått samtal från sin svägerska direkt efter. Även Ölandbron känns ju inte som det smartaste stället att uppehålla sig på om man är varg. Den kanske är sjuk eller nåt...? Jag har aldrig varit närheten av varg men vet att hästarna kan reagera på vildsvin och älg ibland om vinden ligger rätt. Kändes inte otippat att de skulle reagera ifall en varg passerat vägen heller, men jag kanske är nojig. Var mest intresserad av andras erfarenheter men då är det nog lugnt!

Nu på våren stöts förra årets valpar ofta bort ur flocken. De är unga, nyfikna och inte särskilt rädda av sig och de är på strövtåg för att hitta en ny flock.

Om just din häst reagerar går inte att säga, vissa blir hysteriska, andra bryr sig inte.

För ett par år sedan hade vi problem med ett vargpar som var väldigt orädda, de gick runt hagen och kollade staketet mitt på blanka dagen! De gick på gång- och cykelvägen rakt genom samhället och var på golfbanan, inne i villaområden, parkeringen på Löfberg Lilas arena etc. De var förbi vårt stall ca var tredje vecka (de hade en rutt som de följde runt sitt revir) och då GICK det inte att rida, hästarna var stressade och spända i hagen och min häst blev superstressad om jag tog ut honom för att rida. Vi har lösdrift, så man tar ju hästen från flocken och ställer den ensam på stallgången på andra sidan gårdsplanen. Han slet sig på stallgången, sprang ut i sommarhagen och skenade runt, kom tillbaka och jag fick fatt i honom, satte fast honom igen och han slet sig på nytt, försökte ta sig in till kompisarna i vinterhagen (rovdjurstängsel med sex trådar, så det gick ju inte), sprang tillbaka till mig, stod ett par minuter, slet sig igen. Till slut gav jag upp och gick ett par varv runt gårdsplan med honom och släppte ut honom i hagen igen. Efter det försökte jag inte ens rida när vargarna var i närheten...

Den varghannen sköts till sist, när han försökte äta upp ytterligare en hund, och honan blev då skygg. Nu har vi ett nytt vargpar som tagit över reviret, men de verkar vara normalskygga och än har vi inte märkt något på hästarna, men det vargparet har nog inte varit närmare gården än någon kilometer (vi har pratat med länsstyrelsen som spårar dem och jägarna i trakten ringer och talar om när och var de sett spår, så vi kan hålla lite koll på var de är.) Jag rider som vanligt, skulle jag märka att hästen blir väldigt orolig och stressad så skulle jag nog vända hemåt, för jag kan inte kontrollera honom när han blir så där panikslagen.

Ok, ja så tänker jag med, men ändå blev den skymtad på golfbanan nu ikväll, min stallägare hade fått samtal från sin svägerska direkt efter. Även Ölandbron känns ju inte som det smartaste stället att uppehålla sig på om man är varg. Den kanske är sjuk eller nåt...? Jag har aldrig varit närheten av varg men vet att hästarna kan reagera på vildsvin och älg ibland om vinden ligger rätt. Kändes inte otippat att de skulle reagera ifall en varg passerat vägen heller, men jag kanske är nojig. Var mest intresserad av andras erfarenheter men då är det nog lugnt!
Den var nog säkerligen inte uppe på Ölandsbron, mer än att den möjligen passerade över ölandsleden på vägen från Kalmars centrala delar (jo, den har varit mitt inne i stan, en km från stadskärnan - varför den nu gått dit...)
Jag skulle gissa att det är en ung varg som helt enkelt gått på upptäcktsfärd. Och att den vid det här laget har knatat vidare uppemot rocknebyskogarna eller nåt.

Den var nog säkerligen inte uppe på Ölandsbron, mer än att den möjligen passerade över ölandsleden på vägen från Kalmars centrala delar (jo, den har varit mitt inne i stan, en km från stadskärnan - varför den nu gått dit...)
Jag skulle gissa att det är en ung varg som helt enkelt gått på upptäcktsfärd. Och att den vid det här laget har knatat vidare uppemot rocknebyskogarna eller nåt.
När jag läste i Barran lät det som att den faktiskt strövat runt kring brofästet, de kanske ändrade sen. Oavsett så är det väldigt mycket bebyggelse, trafik, vägar och framförallt vatten runt omkring så att den gått så centralt och faktiskt överlevt med tanke på bilar och andra faror är rätt fantastiskt. Läste igår att de följt den till just golfbanan, men att den är på väg norrut igen, troligtvis på jakt efter en partner, så den lär vara långt bort borta vid det här laget.

Min fundering gällde mest om det var en varg som var nere för o leta revir, då kan de bli mer långrandiga men så var inte fallet. Jag önskar den allt gott på vägen och hade gärna sett den (utan häst), det är vackra djur. Tack för era svar!

Min häst har reagerat på lukten och blivit stirrig men inte värre än så. Han skulle inte skena pga lukten.
(Har Strövvarg här)
Nu reagerar han på tex vildsvin osv också och ffa väldigt mycket på älg.
Vi har extremt(!) mycket vildsvin här, men nästan inga älgar, de har dött av nån mystisk sjukdom.:( Hästarna reagerar emellanåt på svinen, men min erfarenhet är att de reagerar mer på älg som du skriver. Tänkte om det var speciellt med varg o björn då det är en främmande lukt och framför allt från rovdjur.

Att veta att det finns varg i omgivningen är inget jag har brytt mig nämnvärt om, det jag tycker är obehagligare är vetskapen om när det finns björn i närområdet för de är betydligt mer oförutsägbara.
Hua ja björn är nog värre. Mina svärföräldrar bor uppe i Norrland och vistas mycket ute i naturen där de har både varg och björn. Varg har de sett men inte björn, de ska visst vara betydligt skyggare och tur är väl det.

Vi har extremt(!) mycket vildsvin här, men nästan inga älgar, de har dött av nån mystisk sjukdom.:( Hästarna reagerar emellanåt på svinen, men min erfarenhet är att de reagerar mer på älg som du skriver. Tänkte om det var speciellt med varg o björn då det är en främmande lukt och framför allt från rovdjur.

Har en häst som tycker att älg är helt ok men ett rådjur med svansen upp och uppburrad vit rumpa är bland det farligaste som finns.
Vi har lo, svin, älg och rådjur här (kanske varg också) men det vekar inte bekymra någon av våra hästar.

För ett par år sedan hade vi problem med ett vargpar som var väldigt orädda, de gick runt hagen och kollade staketet mitt på blanka dagen! De gick på gång- och cykelvägen rakt genom samhället och var på golfbanan, inne i villaområden, parkeringen på Löfberg Lilas arena etc. De var förbi vårt stall ca var tredje vecka (de hade en rutt som de följde runt sitt revir) och då GICK det inte att rida, hästarna var stressade och spända i hagen och min häst blev superstressad om jag tog ut honom för att rida. Vi har lösdrift, så man tar ju hästen från flocken och ställer den ensam på stallgången på andra sidan gårdsplanen. Han slet sig på stallgången, sprang ut i sommarhagen och skenade runt, kom tillbaka och jag fick fatt i honom, satte fast honom igen och han slet sig på nytt, försökte ta sig in till kompisarna i vinterhagen (rovdjurstängsel med sex trådar, så det gick ju inte), sprang tillbaka till mig, stod ett par minuter, slet sig igen. Till slut gav jag upp och gick ett par varv runt gårdsplan med honom och släppte ut honom i hagen igen. Efter det försökte jag inte ens rida när vargarna var i närheten...

Den varghannen sköts till sist, när han försökte äta upp ytterligare en hund, och honan blev då skygg. Nu har vi ett nytt vargpar som tagit över reviret, men de verkar vara normalskygga och än har vi inte märkt något på hästarna, men det vargparet har nog inte varit närmare gården än någon kilometer (vi har pratat med länsstyrelsen som spårar dem och jägarna i trakten ringer och talar om när och var de sett spår, så vi kan hålla lite koll på var de är.) Jag rider som vanligt, skulle jag märka att hästen blir väldigt orolig och stressad så skulle jag nog vända hemåt, för jag kan inte kontrollera honom när han blir så där panikslagen.
Det var ungefär den reaktionen jag inte vill få när jag är ute och rider. Jag har rätt känsliga hästar och eftersom vi aldrig haft varg i vårt direkta närområde innan så känns det inte otroligt att de hade reagerat rätt starkt, speciellt då jag är ute själv jämt. Det hade inte förvånat mig om vargen passerade stallet lite senare på kvällen, då det ligger ca 0,5 km från golfbanan i nordlig riktning.

Har en häst som tycker att älg är helt ok men ett rådjur med svansen upp och uppburrad vit rumpa är bland det farligaste som finns.
Vi har lo, svin, älg och rådjur här (kanske varg också) men det vekar inte bekymra någon av våra hästar.
Fast de där rådjuren ÄR farliga, de kan ligga och lurpassa i träsk och på andra helt ologiska ställen när man rider förbi. Har nästan fått dem på mig och hästen ibland när de rusat upp. Tar hellre en varg än möter en galen råbock alla dagar i veckan. :p

Mina hästar har älgar och vildsvin precis bredvid (och ibland inne i) sommarhagen när de går där. De har slutat att bry sig om allt annat än rena överraskningsmoment.
Sen funderar jag på om hästar förstår skillnaden mellan vanliga tamhundar och dess lite vildare släkting. Luktar en varg verkligen så annorlunda? Den lär ju bete sig ganska likt en hund...

Mina hästar har älgar och vildsvin precis bredvid (och ibland inne i) sommarhagen när de går där. De har slutat att bry sig om allt annat än rena överraskningsmoment.
Sen funderar jag på om hästar förstår skillnaden mellan vanliga tamhundar och dess lite vildare släkting. Luktar en varg verkligen så annorlunda? Den lär ju bete sig ganska likt en hund...
Jo, jag tror nog att en varg luktar annorlunda än en hund, men det är bara en gissning, någon med bättre koll får gärna svara.

Självklart är det en vanesak, vi hade ofta älgar inne i sommarhagen när jag var liten, nån gång stod älgarna och hästarna och betade sida vid sida... Mina hästar har vant sig vid grislukten också, men nog reagerar de när en grisflock har sprungit över vägen precis innan, om än inte med panisk skräck. Tror nog de hade vant sig vid varglukten också men nu har de aldrig stött på någon så det är svårt att förutse reaktionerna.

Oja, det är stor skillnad. Årtusenden av domesticering har även tagit bort viltlukten från hunden inte bara hur den beter sig. För beteendet är stor skillnad också, även om det finns stora likheter.

Jag tror nog att en häst skulle reagera direkt på en varg jämfört med en hund.

Inte ens en förvildad hund kommer att lukta som en vild varg efter ett tag.

När de orädda vargarna var runt här så sade Länsstyrelsen att hästar inte kan skilja på vargar och tamhundar, så vi behövde inte vara oroliga för att hästarna skulle bli rädda. Men som sagt, vi märkte väldigt väl på våra hästar när vargarna var i närheten. Det var alltid så att hästarna var oroliga/skvättiga, stod i en klump mitt i hagen, ville inte lämna flocken etc och några dagar senare kom rapporter om att vargarna synt och/eller spårats just runt omkring oss. Hästarna var oroliga 3-4 dagar och sedan lugnade de sig igen och då började man se rapporter om att vargarna var borta vid golfbanan och sedan Löfbergs arena. Till slut började stallägaren ringa Länsstyrelsen varje gång hästarna blev oroliga och till slut fick även de inse att hästarna faktiskt reagerade på vargarna, för alltid när hästarna hade varit oroliga så visade det sig att vargarna varit i närheten just då.

Det som jag tycker är underligt är ju att hästarna inte reagerar nu, på de nya vargarna. Med de oskygga vargarna reagerade ju våra hästar redan när vargarna var på 2-3 km avstånd. Det verkar som hästarna lärde sig att de vargarna kommer komma nära, så de var extra vaksamma.
Våra hästar reagerar normalt sett inte på rådjur, älg, grävling eller lodjur, vi hade ett lodjur inne i hagen för bara ett par dagar sedan. Sedan kan de självklart reagera om det är något djur som plötsligt hoppar fram framför dem eller om det är något djur som beter sig hotfullt; jag blev faktiskt förföljd ett par hundra meter av ett lodjur en gång när jag var ute och red och då var hästen ganska så skärrad, men det gick att kontrollera honom.

@Fideli Med det du berättar så kan man ju kanske dra den slutsatsen att de reagerar på varg men nog kan sortera bort de som verkar bete sig som vargar ska, när de uppfattat det, så att säga.

Kan nämligen tänka mig att de först reagerar även på de nya vargarna men när de märker att de inte är samma hot som de förra så är de som vilket annat djur som helst som rör sig runt utan att hota.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka