Gick förrIdag var jag på första föräldraträffen, om förlossning den här gången! Eftersom jag hade blandat ihop datumet med datumet för infoträff om gravidyoga och träning(imorgon) så hade jag inte med mig sambon tyvärr. Men vi går på den som är nästa omgång istället så slipper sambon missa en träff, skönt.
Träffen var faktiskt himla trevlig, vi var väl en 6 st gravidingar plus partners (alla utom min då) så det var en lagom liten grupp. Den som hade gått kortast tid var i vecka 18 och den som gått längst i vecka 33 så det var ett rätt stort spann, men det gjorde inte så mycket tyckte jag. Mycket vettiga frågor som blev ställda och fick svar och så fick vi se en kort film som visade lite från några olika förlossningar, inget speciellt ingående. Filmen fokuserade mer på själva öppnings och slutskede än att zooma in på fiffin när bebis skulle ut.
Sen fick vi även goodie-bags allihop, två var dessutom! Superbra. Det fanns två paket blöjor (1 pampers, 1 libero) ett par 3 olika krämer mot torr hy och sådär, lite broschyrer, rabatt-kuponger på diverse saker, ett par ministrumpor från PoP och några saker till. Blev glatt överraskad av innehållet ändå, plus att man ju fick dubbelt upp.
Vad som är rätt skönt är att bm som höll i träffen idag är min ordinarie bm och hon jobbar dessutom på förlossningen här i Hbg, så hon är väldigt insatt i hur det funkar där just vi kommer föda, vilket känns bra! Med lite flyt kanske hon till och med jobbar när det väl är dags att åka in
Fick även ett snabb-samtal med bm efter träffen eftersom det varit lite strul med glömda tider och läkarbesök som inte blivit av osv under graviditeten. Fick ju träffa en annan bm förra veckan eftersom ordinarie var på semester och hade glömt boka in mitt v24-25 besök och därför ville ordinarie nu boka in ett extra besök så hon också fick träffat mig en stund. Så jag ska tillbaka på måndag och göra en liten extra titt med henne, känns gött att hon faktiskt ville göra så
Har ni andra gått på föräldraträffar än?
Vi har faktiskt tänkt skippa föräldrautbildningen helt. Från vad jag hört om föräldrautbildning så lär man sig inget som man kan inte kan läsa sig till/lära sig på annat håll. Jag har hyfsat bra koll på förlossningens faser och smärtlindring och sånt och både jag och maken är gravt osugna på att sitta i grupp med ett gäng andra blivande föräldrar och snacka. Så tråkig är jag.
Jag gick förra graviditeten men lärde mig inget jag inte visste. Amningskursen var bra däremot