R

Rikkan

är det bara en viss andel av hästarna som får problem med mugg och rasp?
Vad beror det på?
Vad kommer det ifrån?

Kommer det verkligen av att hästen vistas i leriga hagar?
Jag tycker att det är lite konstigt när 10 hästar går i samma hagar, samma lera, 2 får problem 8 är helt oberörda.

Har ni några teorier?

Sv: Varför

Rikkan skrev:
är det bara en viss andel av hästarna som får problem med mugg och rasp?
Vad beror det på?
Vad kommer det ifrån?

Kommer det verkligen av att hästen vistas i leriga hagar?
Jag tycker att det är lite konstigt när 10 hästar går i samma hagar, samma lera, 2 får problem 8 är helt oberörda.

Har ni några teorier?

Det beror på bakterier som finns i jorden. Att vissa får det och andra inte tror jag beror på hur känslig/inte känslig individen är. Och då både för bakterien samt hur känslig hur de har, om de har något småsår etc.

Jag har på alla år med häst haft problem med mugg EN gång. Vision hade en mycket, mycket ful sårskada ovanför karleden. Tog en evighet att läka. Fick den strax innan nyår och när våren kom (och snön försvann) var det lite kvar att läka. Och nog fick han mugg allt, men bara på det benet, och det färste i såret. Fick ta till sulfapasta för att bli av med det. Han fick inget på de andra benen, hans hagkompis fick inget och ingen annan häst som gått på de markerna varken förr eller senare har fått.

I hans fall var det ju solklart att det var såret som 'öppnade' för bakterierna att få fäste. Och om en häst har tunn hud, kanske lite tott hud med lite (osynliga självsprickor) etc så blir de ju känsligare.

Dock haft både Vision och andra hästar med sår i lera både där och på annat ställe utan mugg igen med, så det är nog inte enbart så att såret öppnar för det utan hänger säkert ihop med en massa annat med.

Sen, hagarna behöver INTE vara leriga för hästarna ska få mugg, finns hästar som får mugg i torra hagar med MEN lera innehåller mycket vatten, och hur dom har långvarig kontakt med vatten mjukas upp och blir känsligare (jämför om du diskar liksom), dessutom blir den lätt torr, och torr hud får lätt självsprickor. Och så vidare. Så leran gör det ENKLARE för bakterierna som finns i jorden (även när den är torr) att få fäste sas.

Sen, för att komplicera det hela är det INTE en och samma basilusk som ger mugg utan börjar man odla för att se vad man ska behandla med inser man att det kan vara flera olika. Det är därför det som hjälper kanon på EN mugghäst inte fungerar på boxgrannen. Eller det som funkar på en gård inte funkar på en annan.

Instämmer med Alexandra, med tillägget att jag oftare sett vita ben drabbas än bruna, fuxfärgade eller svart. Och att hästar som har hovskägg inte drabbas så ofta (dock kan dessa få fotskabb och annat otyg, så det är precis lika viktigt att hålla rent).

Immer

En av mina teorier är att man ofta vid lerigt väder spolar bort skiten från hästarnas ben, vilket gör att man trycker in lera och gruspartiklar längre in i huden, vilket skapar inflamationer etc.

Jag har märkt skillnad på det. Låt leran självtorka, borsta sen bort. Sen finns det klart hästar som är känsligare än andra, men jag har ju haft lite omsättning på hästar i stallet, och de som varit noga med att spola har haft mer karledsinflammationer en de som "slarvat" och låtit leran självtorka

ankans skrev:
En av mina teorier är att man ofta vid lerigt väder spolar bort skiten från hästarnas ben, vilket gör att man trycker in lera och gruspartiklar längre in i huden, vilket skapar inflamationer etc.

Jag har märkt skillnad på det. Låt leran självtorka, borsta sen bort. Sen finns det klart hästar som är känsligare än andra, men jag har ju haft lite omsättning på hästar i stallet, och de som varit noga med att spola har haft mer karledsinflammationer en de som "slarvat" och låtit leran självtorka

Där sa du något.. Jag har som sagt utom den gången då det fäste i valackens sår, haft minsta problem med mugg. Varken på vita ben eller andra, sår på benen eller ej. Men jag har INGA SPOLMÖJLIGHETER vilket innebär att ev lera får självtorka och borstas bort (och i ärlighetens namn borstar jga inte bort den varje dag heller).

Bara de två vintrar jag stått i inackstall jag haft spolmöjligheter. Då spolade jag iofs de dagar jag skulle rida, resterande dagar fick hon gå in med sina leriga ben..

Jag borstar inte heller varje dag :rofl:

När jag jobbade med travhästar märkte jag det med spolningen, vi hade nämligen ett par fölmärrar som vi inte gjorde vi speciellt ofta, och de hade aldrig mugg, däremot de som var i träning och oftast spolades dagligen, hade ständigt problem...

Jag har haft häst som fick mugg bara när hon blev kass i magen, inte av lera upp till knäna..så mugg har med magproblem att göra också.

Men om man bara spolar benen får man ju inte bort allt skit och salt från travbanan, jag tvättar alltid nedre delen av benen med Lactacyd efter jobb och enda hästen som har muggproblem är den nyinköpta...

För saltet MÅSTE bort annars kommer ju problemen som ett brev på posten...

/// ghost

ankans skrev:
Jag borstar inte heller varje dag :rofl:

När jag jobbade med travhästar märkte jag det med spolningen, vi hade nämligen ett par fölmärrar som vi inte gjorde vi speciellt ofta, och de hade aldrig mugg, däremot de som var i träning och oftast spolades dagligen, hade ständigt problem...

Jag står på ett stall som har mycket leriga hagar. Detta resulterar i att vi spolar benen på dem varje dag. Inte en häst har mugg. Vad beror det på då? Faller din teori eller har vi ev mindre bakterier i hagen eller tåliga hästar? *Nyfiken*

Mvh//LG

Själv har jag två hästar med 3 vita ben i var...varav den ena aldrig har mugg och den andra får extrem mugg/rasp sommartid, dock inte oftare än ca vartannat år...Mest rasp faktiskt, för det är nästan inget i själva karleden.
Och så har det varit sedan jag köpte henne 97.
Nu har jag jättelerig vinter/vår-hage medans sommarhagen är jättefin.
Och det är i sommarhagen det kommer. Har sommarhagsbyte vart 3:dje år och muggen följer med oavsett vilken sommarhage jag använder....

Har sett ett samband med penincillinbehandling. Har hon gått på penicillin så får hon garanterat mugg...men om det är slumpen eller ej vet jag inte.
En annan teori är solen...ska prova smörja med "solsalva" redan på våren få se om det blir någon bättring.

Det sägs ju att karleden är hästens "reningsverk" och det är där allt otyg som finns "i" hästen, kommer ut....men jag vet inte om jag håller med...den största delen kommer ju ut "där bak"...

Mina hästar (3 st) har alla fått mugg dels när de stallats in på hösten och en av dem när hon var ur kondition i samband med skada. Det har alltid hjälpt att ta bort betforen ur foderstaten. Det börjar läka direkt.

Många olika terorier, kan den gemensamma nämnaren vara att
det har att göra med kroppens immunförsvar att göra?
Att vissa är starka och blir då inte angripna?
Vissa påverkas av medicinering, nya foderrutiner/ nytt foder/ny miljö, dårlig kondition, tidigare skador eller sår.
Att magen spelar en stor roll, har jag hört sedan jag var barn och visst, det låter som en rimlig orsak, men jag skulle vilja veta mer...

Har sett att vissa travare fått pytte mugg, fram i karlederna, efter mkt. hårda anträngningar (hårdare än vad formen tillåter s a s), men å andra sidan så blir det oftast annorlunda utfodrings rutiner när man åker i väg på trav. Hästen bör väl rimligtvis få nedsatt immunförsvar efter resa, stress och ansträngning...?

Senast ändrad av en moderator:

Rikkan skrev:
Många olika terorier, kan den gemensamma nämnaren vara att
det har att göra med kroppens immunförsvar att göra?
Att vissa är starka och blir då inte angripna?
Vissa påverkas av medicinering, nya foderrutiner/ nytt foder/ny miljö, dårlig kondition, tidigare skador eller sår.
Att magen spelar en stor roll, har jag hört sedan jag var barn och visst, det låter som en rimlig orsak, men jag skulle vilja veta mer...

Har sett att vissa travare fått pytte mugg, fram i karlederna, efter mkt. hårda anträngningar (hårdare än vad formen tillåter s a s), men å andra sidan så blir det oftast annorlunda utfodrings rutiner när man åker i väg på trav. Hästen bör väl rimligtvis få nedsatt immunförsvar efter resa, stress och ansträngning...?

Jag tror du kan ha rätt. För ett tag sedan köpte min boxgranne en ny häst. Det visade sig efter ett tag att hästen inte var fräch. Som tur var så hade de ett sådant kontrakt att de kunde lämna tillbaka hästen.

Denna häst var den enda i stallet som fick mugg/rasp (kommer inte ihåg vilket). Kan tillägga att denna häst inte gick att spola i spolspiltan så de väntade alltid på att leran skulle torka och borstade bort den. ;)

Mvh//LG

Men om det har då har med ett svakt immunförsvar att göra så behöver det kanske inte betyda att det är den bakomliggande orsaken?
Jag undrar om själva anledningen till problemet varierar, beroende på vilken svaghet hästen bär på, eller om det finns en gemensam nämare som ingen av oss ser?

Kompisens häst får som mugg sommartid. Equiatrikern hävdade direkt att det var något han inte tålde och att hela hästen uppvisade lätta förgiftningssymptom. Rek örter. Hästen äter örterna = ingen mugg. Inga örter = mugg.

Sen kan hästar sommartid äta vissa växter som gör dem överkänsliga för solljuset, det visar sig genom att vita ben t ex får vad som ser u t som mugg (vita mular kan också påverkas)

Mugg = luddigt samlingsbegrepp för alla typer av utslag i karleden????

Rikkan skrev:
Mugg = luddigt samlingsbegrepp för alla typer av utslag i karleden????

SÄg snarare:

'Mugg = slarvig benämnt som luddugt samlingsbegrepp för alla typer av utslag i karleden'.

Det som kommer av fotosensitivitet är INTE mugg. Det som kommer av förgiftning är inte heller mugg.

Mugg är en hudbakterieinfektion lokaliserad till karleden och området därikring (och ingen annanstans utom upp på baksidan av skenbenet då det benämns rasp av någon anledning)

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
962
Senast: Fiorano
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 583
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
553
Senast: Grazing
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 793
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka