Sv: Varför
Rikkan skrev:
är det bara en viss andel av hästarna som får problem med mugg och rasp?
Vad beror det på?
Vad kommer det ifrån?
Kommer det verkligen av att hästen vistas i leriga hagar?
Jag tycker att det är lite konstigt när 10 hästar går i samma hagar, samma lera, 2 får problem 8 är helt oberörda.
Har ni några teorier?
Det beror på bakterier som finns i jorden. Att vissa får det och andra inte tror jag beror på hur känslig/inte känslig individen är. Och då både för bakterien samt hur känslig hur de har, om de har något småsår etc.
Jag har på alla år med häst haft problem med mugg EN gång. Vision hade en mycket, mycket ful sårskada ovanför karleden. Tog en evighet att läka. Fick den strax innan nyår och när våren kom (och snön försvann) var det lite kvar att läka. Och nog fick han mugg allt, men bara på det benet, och det färste i såret. Fick ta till sulfapasta för att bli av med det. Han fick inget på de andra benen, hans hagkompis fick inget och ingen annan häst som gått på de markerna varken förr eller senare har fått.
I hans fall var det ju solklart att det var såret som 'öppnade' för bakterierna att få fäste. Och om en häst har tunn hud, kanske lite tott hud med lite (osynliga självsprickor) etc så blir de ju känsligare.
Dock haft både Vision och andra hästar med sår i lera både där och på annat ställe utan mugg igen med, så det är nog inte enbart så att såret öppnar för det utan hänger säkert ihop med en massa annat med.
Sen, hagarna behöver INTE vara leriga för hästarna ska få mugg, finns hästar som får mugg i torra hagar med MEN lera innehåller mycket vatten, och hur dom har långvarig kontakt med vatten mjukas upp och blir känsligare (jämför om du diskar liksom), dessutom blir den lätt torr, och torr hud får lätt självsprickor. Och så vidare. Så leran gör det ENKLARE för bakterierna som finns i jorden (även när den är torr) att få fäste sas.
Sen, för att komplicera det hela är det INTE en och samma basilusk som ger mugg utan börjar man odla för att se vad man ska behandla med inser man att det kan vara flera olika. Det är därför det som hjälper kanon på EN mugghäst inte fungerar på boxgrannen. Eller det som funkar på en gård inte funkar på en annan.