varför vill hennes sår inte läka?

B

biven

Hej

för snart ett år sedan gick min häst omkull i hagen, och slog upp två små sår på framsidan av benen, nere vid kotan.

I somras så läkte dom fint, men dom går upp hela tiden.
Jag har försökt med allt.

Hon står på tjock bädd.
jag har smörjt med
- aloe vera
- idominsalva
- helosan
- olivolja

Ja och massa andra mjukgörande salvor.

vad ska jag göra? det går inte att linda där, det åker bara av

Sv: varför vill hennes sår inte läka?

Låter verkligen konstigt. Men har du försökt hjälpa henne med sårläkningen inifrån? Zink är ett ämne som krävs vid sårläkning. Bara en tanke...

Har oxå haft en häst där såret läkte kanonfint för att sen spricka upp. Ofta är det om det finns lite skit kvar i såret som irriterar. Små små gruskorn eller annat gör att det inte läker som det ska.

I mitt fall så var det en knivspets från hovslagarens kniv. Hon fick nämligen såret genom att sparka i hovslagarens låda. Och han var inte säker om spetsen ca 2 mm var av innan eller inte. Och eftersom det läkte så fint så trodde vi inte att det var någon fara.

Åkte in på kliniken och undersökte och på bilderna så kunde man se den lilla spetsen, satt fast i benet så det var bara att o.p.

Tror inte att det sitter något kvar, men jag får rengöra det varje dag när jag kommer dit, för det blir ju skit när hon springer runt i hagen.
Ska jag tvätta med någon sprit på öppet sår?

Zink.....
i vilken mat hittar man den mineralen? eller är det något man får ta utöver vanligt foder?

blir galen över detta! någon annan som har tips på mjukgörande som har läkande effekt? något som inte innehåller mineralolja (som tydligen alla hästprodukter har i sig!!!) :(

Min häst har kroniska sårskorpor/ärr där för att hon alltid lägger sig på kotorna tungt när hon lägger sig ner för att rulla/sova. Trots massor med halm och sådär. Men ute är marken ju inte alltid lika mjuk. Det är alltid lite hårt "skorv" under pälsen på framsidan av kotan.

Men vad gör du åt såren? det är ju inte bra om dom inte läker?
då kan det ju bli såna ärrbildningar och sånt, och det vill jag inte ha på hennes framben. Jag vill att dom ska läka!

Är det ingen som har tips på vad jag kan smeta på? för att hon ska läka där?
usch.. suck och stön, som om man inte redan hade tillräckligt med problem... :crazy:

på svårläkta sår kan Zinkpasta vara bra.Hoppas det läker ihop för er någon gång, annars åk in till klinik och kolla upp med blodprov osv.

Det är aldrig några sår på min häst, bara skorpor liksom. Man kan pilla bort lite och sedan blir de mindre men det är alltid lite knöligt kvar under pälsen. Antagligen är det ärr. Prova Socatyl på dem om det är sår som inte blir bra.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har fått i sig alsikeklöver (nu är hon flyttad och går i en hage utan) och hon har fått utslag på ben, mule och strax...
Svar
4
· Visningar
2 143
Senast: Buck
·
Hästvård Hej! Tänkte rådfråga lite här för att se vad ni kloka bunkefalister anser och tror om detta. Jag har ett 7 årigt arabsikt...
Svar
2
· Visningar
1 499
Senast: Grannox
·
Hästvård Hej Vänder mig till forumet för att höra med er som varit med om liknande & kan dela med sig av sina erfarenheter. För 6 veckor...
Svar
2
· Visningar
4 689
Senast: jarnroos
·
Hästvård Har en liten fundering... Dras med en envis ärrbildning/naken hud efter svårläkt sår under kotan på insidan bak (otäck olycka). Nu är...
Svar
4
· Visningar
931
Senast: glitter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt