Varför vetekli?!?!

Q

Question

Hejsan! Jag har en liten undran, som jag undrar om det finns någon som har ett svar på!
VARFÖR ger man en häst kli???

Är kli bra för hästar som är tjocka? Eftersom det innehåller mycket fibrer och ger därför en "mättnadskänsla"? Eller är det bra för hästar som är magra?!? Jag har hört både och, men aldrig träffat någon som har ett bra svar på detta!

Jag blir tokig på att aldrig få ett svar, så jag undrar om det finns någon som vet?

Min häst är överviktig och VÄLDIGT lättfödd! Jag rider heller inte så mycket som jag borde:( och kan därför inte ge honom så mycket mat, men han "bör" ju lite kraft när dom andra hästarna i stallet får det, eftersom det annars anses som "elakt" att inte ge så mycket! Därför undrar jag nu och det är bra eller dumt att ge ca 1 liter kli som "utfyllnad" till den lilla havre (ca 0,4 kg) han får?!?!
Hästen är en korsningponny på ca 150 cm. 50 % islänning, 25 % arab och 25 % welshcob!

MVH Karin

Sv: Varför vetekli?!?!

Jag är inte alls bra på detta.. men kli förändrar ca/p kvoten (åt vilket håll kommer jag inte ihåg nu). och EN LITER låter aningen mycket.. vanligen brukar man kanske ge 1-2dl.. hoppas du får ett bättre svar av någon annan! :)

Ja, jag tycker det är väldigt dumt att ge 1 L. Man brukar ge ung 1 dl och det för att hålla magen i gång. Men du kan ju ge det lilla havren och några morötter i stället. Ev lite betfor. Men det är ju mer uppiggande.

"Maxgivan för ett dygn är 100 g/100 kg häst."

"När jag vägde mitt vetekli var 1liter ca 150g så då blir 100g 6,6dl"

"100g = 4,5 dl"

"Min tanke med att ge vetekli är att jag borde kunna ge relativt stor volym utan att det blir så mycket energi. Med en häst som väger 350 kg skulle jag alltså få ge 350 g vetekli/dygn och det borde ju bli ganska stor volym"

” De i foderbutiken sa att man skulle ge max 0,5 kg/dag och att det inte skulle blöts upp.”

”Vetekli innehåller ca 8,5 MJ/kg foder. ”

Detta är bara några kommentarer jag har hittat om vetekli...... så 1 liter vetkli borde då alltså väga ungefär 150 - 230 gram.(har ej vägt själv, utan detta är bara antaganden enligt ovan!) Eller hur? Och om min häst då väger ca 500 kg, borde jag teoretiskt kunna ge 500 gram?

Jag skriver INTE för att kritisera någon, utan för att jag verkligen vill veta vad som ”är rätt”!

jag har åxå vägt fast fick jag det till 4dl...men det är ju olika på vågar å dylikt,,min häst får 2Liter/dygn,,det är det högsta som jag fick fram att jag kunde ge.
kli är ju bra,enligt andra,för päls(bvit)hull.protein i de åxå.funkar bra på min men jag måste kanske byta till nåt mer proteinrikt.
han får nu havre,betfor,kli.om man byter till sojamjöl vad ska jag då ta bort av det han får nu?

Vetekli är bra för magen, då det innehåller mkt fibrer. Det är även bra för pälsen eftersom det innehåller ganska mkt b-vitamin. Dessutom innehåller vetekli en hel del protein (ca 104 g), men eftersom det inte ges i större mängder så är det väl inte ett foder man brukar använda för att få upp proteinhalten i foderstaten. Har också hört att maxgivan är 100g/100 kg häst, men ser man i t ex Nya Kr*fft Gr**v så innehåller den uppemot 40 % kli har jag för mig, så om man då ger t ex 3 kg av detta så får ju hästen i sig 1,2 kg kli :confused: . Varför man talar om maxgiva, minns jag inte, men jag vet en foderrådgivare som sa att det inte var nån fara att ge mer kli än maxgivan. Vetekli innehåller ju mkt fosfor, så i en foderstat där man ger mkt kalcium kan det vara ett alternativ att ge vetekli. Har dock läst att hästen har svårt att tillgodogöra sig allt fosfor från vetekli. Vetekli bör ges uppblött, dels för att det dammar och dels för att minimera risken för foderstrupsförstoppning. Har bara hört att det skulle vara bra för hästar som har svårt att sätta hull, inte tvärtom. Har själv gett mina hästar det för magen och pälsens skull och tyckte att det var jättebra. När jag vägde vetekli så vägde 1 l ca 0,2 kg.

Senast ändrad av en moderator:

"Har bara hört att det skulle vara bra för hästar som har svårt att sätta hull, inte tvärtom."

Nu var jag där igen:smirk: Vad ÄR det bra för?!?!
Det är inte så att jag kritiserar nån eller tycker att någon har mer eller mindre rätt..... utan för jag är nyfiken på om det finns någon som vet?!?! Jag har frågat på olika butiker, men det har inte varit någon som kan svara på vad det är bra för!

Varför jag började fundera var för att jag "alltid" har gett mina hästar det, för att folk har sagt att det är bra.... För ca 1 år sedan sa en person till mig att man INTE skulle ge det till tjocka hästar för att är mycket protein i som gör att det bildas fett. "okej"- tänkte jag.... För jag har ju aldrig vetat om varför jag har gett, och nu säger en person att man inte ska ge det! Med en bra förklaring!
Sedan började jag fundera på vad som gav mättnadskänsla och kom fram till att fibrer ger det. När jag sedan kollade upp vad som innehåller fibrer, så visade det sig att vetekli innehåller mycket fibrer! Och då blev det ju konstigt i mitt huvud :confused:

Det kan väl inte både innehålla mycket protein som är BRA för MAGRA hästar!
Samtidigt som det innehåller fibrer som är BRA för TJOCKA hästar?!?!

Jag är ju med på att det kan innehålla både och, men det kan ju inte vara så att det ”gör”:
Att magra hästar går upp i vikt SAMTIDIGT som det gör att överviktiga hästar blir smala?!?!

Det är väl MYCKET skumt eller:confused: :confused: ?!?!

Med vänlig hälsning Karin:)

"Dessutom innehåller vetekli en hel del protein (ca 104 g)"

Beräknat på vad?!
// Karin :)

Vetekli innehåller mycket fosfor samt mycket B-vitaminer villket är bra för matsmältningen. Så i 9 av 10 fall (vad jag sett) ges det till krångelmagar. Vetekli ger även blanka pälsar. Själv har jag använt vetekli för att det bäst har balanserat upp min foderstat. Ibland har vetekli för mig fungerat som det sista proteinhöjandet i foderstaten.

Vi har alltid gett våra hästar kli dels för att hålla magen i ordning och de får fin päls men mest för att hålla dem i hull eftersom vi ger dem "lösfoder" dvs sånt som inte är ihopjoxat i pelletsar. Har oxå fått för mig att de tycker att det är godare med egna blandningar än att de bara ska få pellets....

Malin

Jag tycker att du fått bra svar om VAD det är bra för :confused: , magen, pälsen osv...då det innehåller mkt fibrer och B-vitamin samt att det kan ges för att balansera upp en kalciumrik foderstat då det innehåller mkt fosfor. Kanske har du dock inte fått nåt riktigt svar på frågan angående hullet. Kan tyvärr inte ge nåt glasklart svar på det heller. Däremot blir inte hästen tjock av protein om foderstaten har en bra balans. (Med 104 g protein menar jag 104 g smältbart råprotein per kg foder). Det är inte fibrer i sig som ger mättnadskänsla, utan hur mkt hästen tuggar samt tycks det också vara näringsinnehållet på fodret som styr.

Question skrev:
Hejsan! Jag har en liten undran, som jag undrar om det finns någon som har ett svar på!
VARFÖR ger man en häst kli???

MVH Karin

Det är en utmärkt fråga!

Vetekli är ett fodermedel som jag inte ser ngn plats för. Som fiberkälla har det sämre effekt än hö. Det har visats sig att det inte har någon tarmreglerande funktion då det inte suger åt sig vätska. Det innehåller fosfor i fytatform vilket innebär dels att hästen kan tillgodogöra sig bara en liten del av fosforn men också att upptaget av andra mineraler störs så man inte vet vad hästen får i sig.

Små mängder vetekli –några dl- är inte skadligt men större mängder kan vara skadliga för växande och dräktiga djur i första hand. HH

Frågan är väl redan besvarad flera gånger och för sisådär 20 år sedan när jag var ny i hästvärlden och färdigfoder inte vad jag vet var så utbrett användes de just som B-vitamin. Jag minns när jag för första gången köpte B-vitamin till min pålle och det var på Apoteket.
Vetekli var lättare att få tag på och var även då väldigt billigt..
Gud vad gammal man kan känna sig........Bara en liten reflektion om vetekli......

Varför byter du inte ut havren mot lusern mix istället? Om du inte rider hästen så mycket så behöver den ju inget kraftfoder. LusernMixen väger lite och ger en stunds "krubb-sysselsättning" då det blir en stor volym i krubban som dessutom måste tuggas långsamt. Det är rätt drygt också då man endast behöver ge nån näve per mål. Tror det kostar ca 100:- för 25kg...

HH - Jag bara undrar vad de uppgifter du har om vetekli kommer ifrån. Är det från nån nyare studie, eller är det känt sen längre tillbaka? Har letat om info om vetekli, men inte hittat nåt som varit direkt negativt. Vetekli är ju ett "gammalt" fodermedel inom hästvärlden, så varför gav man det förr?

Är ju själv en som sett goda effekter av vetekli, ger dock inte vetekli längre, hästarna blev jätteblanka i pälsen och en av hästarna som varit dålig i magen blev mkt bättre. Är det bara inbillning då?

Hej igen! Jag tar tillbaka min fråga om VARFÖR man ger vetkli och vad det är bra för!

Jag ställer en ny istället!

Ska man ge vetekli till tjocka eller magra hästar och varför?

MVH Karin

Tycker man att det är bra för sina hästar och man ser resultat så ger man det. Tycker man inte att det är så ger man dem nåt annat..... Smaken är som baken.

Malin

Nu har jag själv inget analyserat grovfoder tyvärr men håller på att försöka lösa den biten. Men det man vill är väll att få en bra foderstat till sin häst, om kli nu passar in i foderstaten och passar hästen så antar jag väll att det är ett bra fodermedel. :) Dessutom är det relativt billigt, även fast ett bra grovfoder som är analyserat med bra värden är det bästa ;)

Ja, jag vet inte hur "bra" det är. Men när jag gav det till min unghäst förra våren så fick han iaf kolik. Vet inte om det var sambandet med vetekli men jag hade bara gett honom det i 2-3 dagar.

Sedan vet man ju att många travkillar använder det. Men det är väl för magen antar jag.

En häst i stallet fick vetekli efter att det rann lite lös vätska hela tiden från baken. Hösilaget var lite blött ung 56 i ts-halt. Då fick hon vetekli och blev bättre fast hon fortfarande fick hösliaget.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 163
Senast: Mia_R
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 893
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag vet att jag inte kan få säkra svar här, men kanske någon hint iaf. Fick en smäll mot huvudet i måndags (häst som stegrade och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 382
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar