Varför utesluts Western från Tidningen Ridsport

B

Bitchen

Jag undrar om någon har synpunkter på hur Westernreportage gick från en bra start på ett par sidor till egentligen INGET alls. Islandshästen har fått stor plats.. Varför tror Ni att det blivit så....

Sv: Varför utesluts Western från Tidningen Ridsport

Jag tror att tidningen ansåg att deras målgrupp inte fanns hos westernfolket, många westernintresserade vänder sig till andra tidningar på marknaden som täcker det mesta som har med western att göra. Ridsport insåg nog att den målgruppen hellre köper en sådan tidning där merparten är westerninriktat för samma eller mindre peng än deras tidning där man får betala för så mkt annat och kanske max ett par sidor western...

Hur det ser ut på islandssidan vet jag inte men jag kan tänka mig att de inte har lika stort specialurval att välja på och därför fortsätter köpa Ridsport med följden att deras intresse också får lite större plats...

Dessutom har det säkert med intressen hos medarbetarna att göra, de täcker de bitar de tycker är intressantast mest?

Det är ju marknaden som styr.

Vet inte hur stort urvalet är på Westernsidan, men med tanke på att det säkert finns många "over there" så är det nog många. På islanshästsidan har vi bl.a. :

Eiðfaxi
Internationellt magasin om islandshästar.
Språk: engelska, islänska och tyska.

Hästmagazinet
Hästmagazinet är en dagsaktuell nyhetsservice på Internet.

Islandshesten
Skandinavisk tidning för islandshästintresserade i hela norden. Artklar på respektive skribents språk

Islandshästen
Medlemstidning som når alla medlemmar i Svenska islandshästförbundet.

Tölt News
Internationell tidskrift med bl.a. en hyfsad evenemangskalander.

Sedan har vi de med blandad inriktning som har en hel del islandshäst sidor ex. Stallmagasinet, Hästfocus, Ridsport mfl.

Bara på en höft vad jag kan komma på...

Rolle
Islandshästar på lösdrift

*knapplån*

Kan inte det hela från början ha haft att göra med att Tidningen Ridsport ville "vara" Ridsportförbundets officiella tidning (eller bli) och därför mest hållt sig till de områdena...?

*svammel*

Eller så saknar de helt enkelt medarbetare som kan bra saker om det, så då skrivs det inte så mkt om det.
Nån kanske kan maila tidningen och fråga?

De få reportage som varit om western tycker jag har varit väldigt...torra och fattiga. Jag har inte fått nåt intryck av att de hjälpt till att sprida en bättre bild än den som de mest kritiska och de som vet minst har...eller?

*svammel*

Jag tycker också att det har skrivits löjligt lite om western i Tidningen Ridsport. Väldigt tråkigt tycker jag, och jag är också nyfiken på vad de skulle ha för anledning? :confused: Är ju synd att de inte skulle skriva något om western när de, som någon annan skrev, ju faktiskt skriver om exempelvis islandshästar. Det är ju en stor tidning, så jag tror att westernridningen skulle tjäna på att bli lite mer omskrivna i den. I alla fall om de skriver något positivt... ;)

Specialtidningar med inriktning på någon särskild gren finns väl alltid, inom alla ridsportsgrenar. Ridsport borde ju i egenskap av att vara störst och ha bredast täckningsområda vilja täcka alla Sveriges ridsportsgrenar, och inte bara de som ligger under Svenska Ridsportsförbundet. Särskilt nu som SvRf har skaffat sig en helt egen medlemstidning, och inte använder sig av Ridsport längre... :crazy: :angel:

Eller så saknar de helt enkelt medarbetare som kan bra saker om det, så då skrivs det inte så mkt om det.

Bra tanke, har funderat lite i de banorna själv också faktiskt. :)

Det vore väl synd om de bara skulle skriva om sina egna expertområden, eller hur? För att skriva rena reportage från tävlingar, clinics och anläggningar så behöver man ju inte vara allvetande och fullständigt insatt i allting. Att ha någon slags grundläggande kunskap är väl aldrig helt fel, men jag tycker att det är rätt ynkligt om de skulle skylla på det. De lär ju knappast förlora så mycket på att klämma in några rader om western med jämna mellanrum. (och nu menar jag oftare än vad de gör nu! ;) )

Anledningen till att Ridsport slutade med Western reportage är enligt
tidningen att dom inte fick "någon respons" ifrån läsekretsen eller några annonser att tala om !!!

Ridsport hade allt før dålig kvalitet på reportagen om western. Jag minns att intresset før tidningen faktiskt var ganska stor från børjan, men ju mer tiden gick desto mindre intresserad blev man. Vi får nog tolka det som att man inte hade kompetensen OCH/ELLER intresse av att skriva intressanta artiklar.

Kompetens hämtade man på sin tid utifrån och ifrån erfarit Westernfolk. Så länge Lena L och Eva M skrev för Ridsport så tycker jag att reportagen höll mycket god klass. Hade viljan bara funnits hos Ridsport så hade man säkert kunnat fortsätta med Western genom avtal med någon eller några Westernkunniga "journalister". Men med begränsat utrymme i tidningen och inga annonsintäkter ifrån Western så var del väl intressantare at skriva om annat inom ridvärlden kan man tänka. Trist , Western behöver synas i så många media som möjligt för att spridas och självklart också i Ridsport som ju läses av en stor hästintresserad läsekrets.

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Kropp & Själ Trigger varning om psykisk ohälsa. Kort fattat historia, så har jag sen redan som barn mått dåligt till och från. Problem med skolgång...
Svar
18
· Visningar
1 050
Senast: Rosett
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
419
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka